radiated Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Til den nette sum av 43500 NOK. Say no more.. PrismSound Orpheus Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Sikkert bra nok for de fleste Lenke til kommentar
LWSR Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 kanskje litt på kanten å bruke dette kortet sammen med mine logitech høyttaler for snaue 400 spenn Lenke til kommentar
Ikon Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 ... Dette er ett lydkort som brukes til musikk produksjon... Du får like mye(om ikke mer) av ett Creative kort som gamer... Det er veldig enkelt å sette opp PC-er som koster flere hundre tusener, dette vil ikke dermed si at maskinen vil kjøre Quake Wars i 100000 fps, mest sannsynlig vil det være dårligere til spill enn feks. ett pc til 10.000,- rettet mot gaming. Lenke til kommentar
Greblak Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Ikke helt med på hva som er "lol" med det. For det stemmer. Mange lydkort rettet mot studio/opptak/lydprosessering kan ha alt fra mangel på lyd i Direct X til totalt ødelagt lyd på grunnivå. Selv har jeg et Mia Midi fra Echo som er rettet mot musikkprosessering. Det funker tålig bra til spill og alt sånt, men hadde jeg kjøpt et creative lydkort til samme prisen hadde nok naboene ringt politiet når de hørte noen eksplosjoner/skudd fra BF2. Fatter ikke hvorfor de vil ha sånne funksjoner direkte i kortet... mye greiere med et billigere miksebrett mellom instrumenter og pc, eller rett og slett i PC-en... Si at man satte opp en PC til 100 000 for å rendre 3d bilder, eller redigere video. Mange sånne PC-er hadde hatt lagg i CS 1.5. Tør ikke tenke meg BF2, eller Bioshock på en sånn PC. En PC settes opp for det den skal gjøre. Det er tricky å lage en PC som gjør alt. For det første koster den antageligvis mer enn en velustyrt passat, for det andre har den så mye hardware at den har trøbbel med å drive alt software messig. 10TB med diskplass, 1TB minne, 20 prosessorer burde vel dekke video/3d rendring, Lydkort med 10 innganger til 50 000 Og så kommer alt det en vanlig gamer vil ha I tillegg er slike PC-er rettet mot et businessmarked. Derfor har folk råd til å kjøpe datamaskinene og slikt ekstremt utstyr. Fordi de trenger det. Hadde en normal gamer-PC blitt satt til å rendre alle bildene til Istid-filmen så hadde det tatt flere år. De har serverparker med state-of-the-art rendringhardware som jobber i flere måneder før en film er klar. Hadde folk flest hatt et businessbudsjett til PCene sine hadde Bioshock allerede blitt sett på slik vi nå ser på de gamle atarispillene grafikkmessig... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 ehh... hva er så spesiellt med dette kortet? Finnes da mange av denne type og kaliber. Får inntrykk av at trådstarter kun har erfaring med billigkort og tror han har funnet opp hjulet på nytt ved å oppdage en type lydkort han ikke visste eksisterte. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 JKJK... tror du bommer litt. Det spesielle med kortet er at det er fra Prism, og det finnes absolutt ikke mange kort av dette kalibret. Dette er mange hakk opp i kvalitet fra f.eks Apogee, Digidesign osv. Dette er en nylansering (de kommer nok ikke ut før tidligst november) og Prism har aldri laget "lydkort" før, men AD/DA-convertere i 100000-kronersklassen. Så jeg synes det er en liten nyhet. At man får mer ut av et Creative-kort som "gamer" er jeg slett ikke med på. God lyd får man gjennom høykvalitets komponenter og gode convertere, og ikke gjennom snedige trebokstavforkortelser som markedsavdelingen til creative har funnet på. Om lyden kommer fra et spill, musikk eller film er helt likegyldig. Lyd er lyd. At det er skrullete å kjøpe et lydkort til 50000 for å spille dataspill er jeg imidlertid helt med på. Men så nenvte jeg heller ikke et ord om spill i første post. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Heh, pussig at dette interface'et skulle dukke opp her. Vurderte å kjøpe det fra Procom en stund siden, men investerte heller i noe annet studio utstyr. Har lekt litt med en demo av denne, og det er på langt vei en av de beste Firewire interface'ene man kan få tak i (så bra at man kan vurdere å skifte ut noe av Digidesign utstyret som står rundt omkring). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) God lyd får man gjennom høykvalitets komponenter og gode convertere, og ikke gjennom snedige trebokstavforkortelser som markedsavdelingen til creative har funnet på. Om lyden kommer fra et spill, musikk eller film er helt likegyldig. Lyd er lyd. Der er jeg enig. Allikevel vil ikke utstyr beregnet til musikk produksjon automatisk gi god lyd. Dersom en er ute etter den beste lyden bør HiFi komponenter benyttes. For eksempel vil Audio Note DAC 5 Signature gi god analog lyd ut (pris i underkant av 100.000 Nkr). Benytt HagUSB eller lign. USB/SPDIF converter for input. Du kan da benytte en PC uten lydkort i det hele tatt ved hjelp av foobar & ASIO4ALL. Endret 10. oktober 2007 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
radiated Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg tror jeg ville testet ut Lavry DA10 (som jeg har selv) eller Benchmark DAC1 før jeg la ut 100000 for en DAC. Også RME ADI-2 er også mye brukt i hifisammenheng, og den er nede rundt 6000kr. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Der er jeg enig. Allikevel vil ikke utstyr beregnet til musikk produksjon automatisk gi god lyd. Dersom en er ute etter den beste lyden bør HiFi komponenter benyttes. (...) Ja, der er du inne på noe kritisk, for det er nemlig litt forskjell på HiFi og og studio-utstyr. Det er mulig vi kanskje bør belyse dette litt? HiFi handler om å farge lyden på en måte som gjør at den høres så naturlig og god ut som mulig, uansett kvaliteten på produksjonen. Dette gjelder spesielt billig HiFi-utstyr, som ofte prøver å skjule sine svakheter med f.eks. økt respons og trykk i visse frekvenser som gjør at lyden høres bra ut for de fleste. Det er mindre slik farging av lyden i dyrere HiFi-utstyr, kanskje med unntak av rørforsterkere og den slags. Studioutstyr (monitorer, forsterkere og konvertere etc) skal gjengi lyden så nøyaktig som mulig, med så liten farging som mulig. Det er fordi fargingen av lyden det gjør det vanskelig å oppnå resultatet man er ute etter. Det gjelder spesielt i forbindelse med mastering og klargjøringen av et ferdig produkt for salg (f.eks. CD-utgivelse). Man bør altså som regel unngå å bruke HiFi-utstyr i studiosammenheng, bortsett fra som referanse i ny og ne. Plateutgivelser skal høres bra ut på så variabelt utstyr som mulig, og det kan ikke oppnås uten at man har så nære total kontroll på frekvensene som mulig. Ved bruk av HiFi-utstyr i denne sammenheng vil man som regel oppnå omtrent det motsatte, siden man faktisk ikke hører lyden slik den egentlig er. Det skal allikevel nevnes at det finnes noen proffe studioer som benytter seg av HiFi-utstyr til musikkproduksjon. Men det er da som regel av meget høy prisklasse, slik at forskjellene mellom studio og HiFi blir veldig utvisket. Denne typen utstyr referes gjerne til som High End, - et ord som forøvrig er veldig overbrukt og slitt i dag (ofte brukt om utstyr som ikke er i nærheten av denne betegnelsen). Prisklassen strekker seg fort godt over 100.000 for et par forsterkere (gjerne monoblokker) og et par høyttalere. Dog er det ikke nødvendigvis slik at man bør bruke hvilket som helst par med forsterkere og høyttalere i denne prisklassen heller. For det fokuseres ofte allikevel på farging av lyden, og der nevner jeg spesielt rørforsterkere og lignende. I tillegg er rommet utstyret står i også veldig viktig, og spesielt i studiosituasjoner bør man også ha kontroll over hva rommet gjør med lyden. I private sammenhenger er det sjelden fokusert på dette, da det gjerne blant annet består i å kle vegger og tak med ting som ikke ser så pent ut for de fleste. Dessuten koster det fort en del penger, og det er en begrensning i hvor lite rommet bør være. Til slutt må jeg bare si at lyd er subjektivt, det finnes stort sett alltid unntak i det jeg har skrevet om. Det som er god lyd for meg er ikke nødvendigvis god lyd for deg, og det er ikke alltid høy pris er det samme som god lyd. Spesielt kan man si dette om kabler til bruk i HiFi-sammenheng (men det er en annen diskusjon). - Farging av lyden er ikke nødvendigvis negativt heller (feks. LP-plater kontra CD-plater). Og man kan få vanvittig god lyd hjemme uten å bruke veldig mye penger. Det gjelder like gjerne i hjemmekinoen som i hjemmestudioet, så sant man kjøper utstyr som er beregnet til det man vil bruke det til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Studioutstyr (monitorer, forsterkere og konvertere etc) skal gjengi lyden så nøyaktig som mulig, med så liten farging som mulig. Studio utstyr fokuserer på Analog-Til-Digital konvertering og kontroll over signalet. HiFi fokuserer på Digital-Til-Analog konverting. Selve fokuset er altså "motsatt". Som du nevner bruker mange studioer HiFi for avlytting av resultatet av skapelsen. Studioutstyr er ikke spesielt bra for å gjengi lyd, men som regel langt bedre enn hva vi finner i lydkort etc. beregnet for privat bruk. I tillegg er rommet utstyret står i også veldig viktig Så sant, så sant. Rommet har enorm betydning for resultatet. Det som låter bra hos deg er ikke nødvendigvis like bra hos meg... Til slutt må jeg bare si at lyd er subjektivt... Riktig. Derfor blir vel aldri HiFi folket enige om "hva som er best". Fan klubber av Naim, DP, Accuphase, Audio Note, Focal etc. vil alltid bestå... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg tror jeg ville testet ut Lavry DA10 (som jeg har selv) eller Benchmark DAC1 før jeg la ut 100000 for en DAC. Også RME ADI-2 er også mye brukt i hifisammenheng, og den er nede rundt 6000kr. Audio Note's DAC 2.1 Signature koster rundt 20.000+, byggesett (fram med loddebolt!) til rundt 15.000. Det som skiller disse fra Benchmark, RME ADI-2 er vel komponentkvalitet samt rørbasert slutt trinn. Audio Note DAC'ene er modulære i og med at du selv kan bestille deler og "oppgradere". Bruken av rør gir en mye varmere og klarere lyd en rene transistor DAC'er (Lynx, DAC1 & ADI-2). Dette kan til en viss grad kompenseres med en rørbasert pre-amp isteden. Om forskjellen i lyden er verdt forskjellen i kronasje er vel opp til den enkelte å vurdere... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvis god lyd er fokuset så kjøp dere et par hodetelefoner. Sitter her med staxene (elektrostat hodetelefoner) og det virker så absolutt ikke som jeg har på meg hodetelefoner. Mange ganger det er en lyd i musikken som ligner på en bank så tror jeg noen banker på døren.. De koster dog en god del. Har også en Grado combo som fungerer bra ,men disse er litt mer "farget". De gir ofte en større underholdningverdi og er det ikke det vi vil ha? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvis god lyd er fokuset så kjøp dere et par hodetelefoner. Sitter her med staxene (elektrostat hodetelefoner) og det virker så absolutt ikke som jeg har på meg hodetelefoner. Mange ganger det er en lyd i musikken som ligner på en bank så tror jeg noen banker på døren.. De koster dog en god del. Har også en Grado combo som fungerer bra ,men disse er litt mer "farget". De gir ofte en større underholdningverdi og er det ikke det vi vil ha? Hva bruker du som kilde da? Man kan ikke kjenne lyden på samme måte som med høyttalere når man har hodetelefoner, men til gjengjeld får man ekstremt mye detaljer. Ja takk begge deler Skulle gjerne prøve Stax en gang... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hva bruker du som kilde da? Man kan ikke kjenne lyden på samme måte som med høyttalere når man har hodetelefoner, men til gjengjeld får man ekstremt mye detaljer. Ja takk begge deler Skulle gjerne prøve Stax en gang... Det stemmer. Man føler ikke lydbølgene på samme måte og dette er definitivt en ulempe. Måten jeg løste det på var å montere en Clark Tactile rister i stolen for å simulere , og det fungerte sånn tålelig bra ,men det er jo uansett bare en nødløsning. For tiden bruker jeg en DAC som jeg har bygget selv for også kjøre digitalt ut fra datamaskinen.. Men det er ikke den beste løsningen ,men absolutt en tålelig bra løsning. Ser ikke bort ifra at det blir en USB-DAC med separat strømforsyning etterhvert ,men har ikke tenkt å oppgradere på en stund siden budsjettet ikke tillater det.. Selger forresten Stax hodetelefonene pga dårlig økonomi ,men de blir ikke billige. Har også Grado RA1 og SR125 som vurderes solgt (en av settene skal selges, men er usikker på hvem som jeg skal kvitte meg med).. Interessen har dødt litt hen og det hadde vært fint med litt penger på konto Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Studioutstyr (monitorer, forsterkere og konvertere etc) skal gjengi lyden så nøyaktig som mulig, med så liten farging som mulig. Studio utstyr fokuserer på Analog-Til-Digital konvertering og kontroll over signalet. HiFi fokuserer på Digital-Til-Analog konverting. Selve fokuset er altså "motsatt". Som du nevner bruker mange studioer HiFi for avlytting av resultatet av skapelsen. Studioutstyr er ikke spesielt bra for å gjengi lyd, men som regel langt bedre enn hva vi finner i lydkort etc. beregnet for privat bruk. Når du skriver dette blir jeg i tvil om hva du kan om emnet, for i et studio bruker man vitterlig AD/DA i alt mulig slags utstyr. Så det du skriver "makes no sense" og bidrar kun til forvirring av folk som ikke kan så mye om dette. Besøk et nogenlunde profesjonelt studio, så kan du kanskje lære litt (ikke vondt ment) Dessuten var poenget i posten min at studioutstyr generelt sett er bedre til å gjengi lyden slik den er uten å "farge" den (les: studiomonitorer "farger" mindre). Og det er nettopp fordi lyden ikke "farges" nevneverdig at diverse Hifi-skribenter ville kaldt opplevelsen "kjedelig", "uengasjerende" og "flat". Jeg for min del foretrekker studiomonitorer til kritisk lytting, men det er nok fordi jeg har tilbrakt så mange timer i studio (og fordi jeg elsker mine Dynaudio Acoustics BM15A). - Jeg har selvfølgelig ikke noe problem med å nyte musikk fra et OK HiFi-anlegg heller, men jeg bruker slikt primært til hjemmekino. I tillegg bør man ikke kjøpe et lydkort til 40000 hvis man ikke samtidig har studiomonitorer etc som står i stil (noe det finnes nok av). Og det er fullt mulig å få et knallbra og proft resultat uten å bruke så mye penger bare på lydkortet, for å si det mildt. Edit: Typo-Leif var innom. Endret 4. november 2007 av IIIvolt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Når du skriver dette blir jeg i tvil om hva du kan om emnet, for i et studio bruker man vitterlig AD/DA i alt mulig slags utstyr. Så det du skriver "makes no sense" og bidrar kun til forvirring av folk som ikke kan så mye om dette. Besøk et nogenlunde profesjonelt studio, så kan du kanskje lære litt (ikke vondt ment) Det stemmer nok at jeg har ikke allverdens erfaring med å være i studio. Bør vel kanskje ta meg en tur... Hva jeg mener er at et studio bør (ihvertfall i teorien) fokusere på best mulig utstyr for opptak av analog lyd og digitalisering av denne (A/D konvertering). Jeg er klar over at stodioer må D/A konverteringer for at teknikere skal kunne lytte, men som sagt, disse trenger i grunn ikke være revelusjonerende gode. Et studio bør vel ikke kjøre lyden (som til slutt skal hjem til folk) gjennom flere ledd med A/D - D/A konverteringer da hver slik konvertering vil "degradere" lyden. Dessuten var poenget i posten min at studioutstyr generelt sett er bedre til å gjengi lyden slik den er uten å "farge" den (les: studiomonitorer "farger" mindre). Og det er nettopp fordi lyden ikke "farges" nevneverdig at diverse Hifi-skribenter ville kaldt opplevelsen "kjedelig", "uengasjerende" og "flat". All påvirkning av lyd er jo i prinsippet "farging". Begrepet "korrekt" lyd finnes vel ikke (lyden under en konsert er avhengig av hvor i salen du sitter). Farging/miksing av lyd er hva en gjør i et studio (mer/mindre bass, fremheve vokal etc). Hele poenget med "monitorer" er at de bør låte mest mulig likt i alle studioer sånn at teknikere/artister ikke blir "lurt" når de jobber ulike steder. Dette, vil jeg tro, krever et litt "uengasjerende"/flatt lydbilde for å unngå at lyden blir for mye påvirket blant annet av forskjeller på rommene monitorene brukes i. I tillegg bør man ikke kjøpe et lydkort til 40000 hvis man ikke samtidig har studiomonitorer etc som står i stil (noe det finnes nok av). Og det er fullt mulig å få et knallbra og proft resultat uten å bruke så mye penger bare på lydkortet, for å si det mildt. Det er slett ikke sikkert at et lydkort til 40.000 nøvendigvis gir spesielt "bra" lyd. Dersom dette lydkortet er laget med henblikk på musikkproduksjon er jeg rimelig sikker på at en Audio Note DAC 3.1 (til 40.000 ca) vil gir et bedre lydbilde å lytte til. Lydkortet er da laget for å gjøre en masse andre ting som en ikke trenger om en kun bruker "audio out" (dessuten er det antageligvis ment brukt på "uengasjerende" studiomonitorer)... Når det er sagt vil, som du nevnte, selvfølgelig kvaliteteten på monitorer/høytalere som brukes (samt forsterkeri) avgjøre om en faktisk har bruk for D/A konvertering i denne klassen. Endret 8. november 2007 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
radiated Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Studioer er de som har mest bruk for de beste DA-converterene. Tenk deg at du sitter med spakene og skal legge på effekter, equaliser osv, effekter som forandrer på resultatet, da er det helt essensielt at du hører nøyaktig hva som foregår. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Studioer er de som har mest bruk for de beste DA-converterene. "mest bruk for" muligens, men prøvelytt en god produksjon (fx "Friends of Carlotta") på f.eks; Audio Note DAC 5 Silver + ASR Emitter 2 Exclusive + Avalon Acoustics Isis Med PC/Mac eller et drivverk som kilde. Så kan du etterpå avgjøre om et studio har bedre utstyr til avspilling. Jeg mener ikke at studio har dårlig utstyr, bevares. Men det er muligens bedre alternativer innen HiFi til avspilling enn å kjøpe et lykort til 40.000 som er ment brukt innen musikkproduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå