Gå til innhold

Kjøpt feil kabler? Se bilde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva du mener med feil kabler, men ser da riktig ut det der.

Hvist du tenker på hvorfor det er 4 porter der, så er dette for såkalt bi-wiring.

Da er det somoftest kontaktsetet på top for diskant mellomtone, mens det på bunn er for bass. Dette skal i teorien gi lit bedre lyd......

Kjører bi-wire på front og senter selv. Da er det en høyttaler med 4 ledere, hvor 2 og 2 er koblet sammen ved forsterkeren.

Som jeg ser på bildene dine er det koblet i mellom kontaktene, så om du kjører bare en kabel med 2 ledere frem vil signalet bli sendt mellom kontaktene på høytaleren. Skal du kjøre bi-wire må de to platene mellom kontaktene fjernes.

Lenke til kommentar

Er ikke så nøye om kablene går helt inn eller ikke, så lenge de sitter godt, og får god elektrisk kontakt.

Teorien bak bi-wire er vel noe slik: (i alle fall slik jeg tror det er....)

Basselementer trekker mere strøm enn diskant/mellomtone. Dette fører til at noe av spenningen legger seg over kabelen også, pga. kabelens gjenomgangsmotstand. For bass har ikke dette så mye å si siden det her er store utslag, men for diskant som har mindre og mere "ømfintelige" signal kan dette få konsekvenser.

Derfor med bi-wire vil melomtone/diskant ha sin egen kabel, mens bass får sin egen. Basskabelen vil kunne få lit spenningsfall, men dette vil ikke påvirke mellomtonen eller diskanten, da disse ligger på egen kabel.

Lenke til kommentar

Bi-wire er slik at man har en forsterker til bass og en til discant (og mellomtone). Dette gjør at du får mere power og mer headroom siden forsterkeren får et "smalere" spekter å jobbe med. Hvis du skal bi-wire fjerner du ganske enkelt gull platene som kobler sammen de øverste og de nederste høytalerterminalene og et signal inn på discant (øverst) og et på bass (nederst)

Lenke til kommentar
Teorien bak bi-wire er vel noe slik: (i alle fall slik jeg tror det er....)

Basselementer trekker mere strøm enn diskant/mellomtone. Dette fører til at noe av spenningen legger seg over kabelen også, pga. kabelens gjenomgangsmotstand. For bass har ikke dette så mye å si siden det her er store utslag, men for diskant som har mindre og mere "ømfintelige" signal kan dette få konsekvenser.

Derfor med bi-wire vil melomtone/diskant ha sin egen kabel, mens bass får sin egen. Basskabelen vil kunne få lit spenningsfall, men dette vil ikke påvirke mellomtonen eller diskanten, da disse ligger på egen kabel.

Bi Wire er noe slikt ja men jeg vil forenkle det å si det slik:

du har en forsterker per element i høytaleren.

Fordelen er at du kan ha (som Big_JJ sier) en større (les kratigere) forsterker til bass.

Ja jeg har beskrevet Bi Amping. Vi har et prosjekt på skolen hovr det er målet å lage en (drit)bra forsterker med høytalere basert på BI amping og da også BI wiring Beklager denne glippen

Endret av -3bna
Lenke til kommentar
Bi-wire er slik at man har en forsterker til bass og en til discant (og mellomtone). Dette gjør at du får mere power og mer headroom siden forsterkeren får et "smalere" spekter å jobbe med. Hvis du skal bi-wire fjerner du ganske enkelt gull platene som kobler sammen de øverste og de nederste høytalerterminalene og et signal inn på discant (øverst) og et på bass (nederst)

Det du snakker om er Bi-amping.

Bi Wire er noe slikt ja men jeg vil forenkle det å si det slik:

du har en forsterker per element i høytaleren.

Fordelen er at du kan ha (som Big_JJ sier) en større (les kratigere) forsterker til bass.

Fortsatt snakk om bi-amping, og vist du leser det jeg skriver ser du at jeg ikke snakker om bruk av mere enn en forsterker.

I Bi-wireing bruker man kun en amp, men legger fire ledere fra høytalerutgangen frem til høytaleren. + lederne kobles sammen på forsterkersiden, og det samme gjøres med - lederne. Mens på høytalersiden er de skillet.

post-9199-1192274785_thumb.png

Øverst har du vanlig høytalertilkobling, nederst har du bi-wiering. Trekanten er symbolet for en forsterker, og som dere ser er det kun en som brukes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Som topic sier, har jeg kjøpt feil kabler?

Nei, du har kjøpt riktige kabler. Det er de færreste som hører forskjell på bi-wire og "vanlig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...