Gå til innhold

Hva er fsb?


jin_kazama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg AMD XP2100+, monterte den og gikk inn for å sjekke egenskapene under Min Datamaskin, Svar: XP1500+ 1,3 Ghz. HVAAA!!?!??!!!? :o

Hadde da virkelig montert 2100+, hmmmmm, inn i BIOS, skrur opp fra 100Mhz til 133Mhz, restarter maskinen og sjekker på nytt. Phuuuu, alt i orden. Velykket montering av CPU utført.

 

Har litt å si å clocke om hz`n

Lenke til kommentar

Okei .. på tide å rydde litt opp i begrepene.

 

FSB : FSB(FrontSideBus) er den databus'en (lederene) mellom CPU og en del av hovedkortet som kalles NorthBrigde(NB). NB er den andre brikka på hovedkortet som ofte har kjøleribbe påmontert. Den styrer da all trafikken mellom CPU'en og resten av verden.m FSB oppererer på en viss frekvens (som regel 100 eller 133Mhz). Videre kan FSB'n hos på AMD-prosessorer overføre data to ganger per hz => at det ofte blir omtalt som 200(2x100) eller 266(2x133)Mhz bus. På P4 er det 4 ganger per hz => 400 eller 533"Mhz".

 

Multiplier : Multiplieren forteller hvor mange ganger fortere selve cpu'en går i forhold til frekvensen på FSB. CPU-hastighet = Multiplier x FSB. På din Duron er det orginalt 12x100= 1200Mhz. Hvis du setter din FSB til 133Mhz får du 12*133Mhz=1600Mhz.

Jo lavere multiplier i forhold til CPU-hastighet jo bedre. Ved 12x100Mhz må CPUen vente i 12 hz for hver hz minnet somler. Har du 9*133Mhz trenger den bare å vente i 9, og jo mindre ventetid, jo kjappere maskin. Selvfølgelig vil jo 12*133Mhz være best, men det er ikke sikkert at CPU'en takler en så høy frekvens (pluss at det kreves mer kjøling= mer støy for å kjøle en 1600Mhz i forhold til 1200Mhz)

OBS: Som regel er multiplieren låst fra produsenten fordi Intel liker dårlig at din P4 1600Mhz (som du betalte 1600Mhz-pris for) blir satt til f.eks 2000Mhz. "Skal du ha 2000Mhz, skal du pokker i meg betale 2000Mhz-prisen også ;) )

 

 

Dividere : Hastigheten på AGP-/PCI-/ISA kortplasser defineres ofte ut ifra frekvensen på FSB. AGP-porten skal etter spesifikasjonene ha 66Mhz. På en 100Mhz FSB blir det da 2/3*FSB (100* 2/3=66). PCI skal ifølge spesifikasjonene ha 33Mhz, så da blir frekvensen på en 100Mhz FSB delt med 3. (100Mhz /3 = 33Mhz)

Når du da overklokker FSB så vil da naturligvis frekvensen AGP og PCI opererer på følge etter, men dette takler AGP/PCI-kort som regel dårlig. Spesielt PCI-kort er kjent for enten å tryne maskina, ikke fungere skikkelig eller til og med gå istykker om de blir tvunget til å operere med feil frekvens.

Hovedkort idag har bygd inn dividere som "fixer" dette når FSB står på standard 66/100/133/166Mhz bus slik at AGP og PCI får sine 66 og 33Mhz. Mens hvis FSB er stillt til noe annet, så får man en "ustandard frekvens" på AGP/PCI og det er litt sjangsespill om ting funker eller ikke.

(du må ikke blande dette med AGP4x/2x osv osv, det er ikke samme saken)

Lenke til kommentar
"]Kjøpte meg AMD XP2100+, monterte den og gikk inn for å sjekke egenskapene under Min Datamaskin, Svar: XP1500+ 1,3 Ghz. HVAAA!!?!??!!!? :o  

Hadde da virkelig montert 2100+, hmmmmm,  inn i BIOS, skrur opp fra 100Mhz til 133Mhz, restarter maskinen og sjekker på nytt. Phuuuu, alt i orden. Velykket montering av CPU utført.

 

Har litt å si å clocke om hz`n

 

----------------

AMD Athlon XP2100+, 1,75 Mhz  

Solex Gf 4 440 MX  

60Gb Maxtor HDD  

256 Mb RAM  

Win. XP Pro. SP1  

CD-R, CD-Rom og Floppy:)

 

diggbart med 1,75 MHz prosessor! har lyst på en av de jeg og ;)

Lenke til kommentar
ey! ufo ikke glem at i845g og i845pe hovedkortene kan låse pci/agp da, det er ganske vesentlig for klokking av P4 cpu'ene..

 

(gjelder sikkert alle i845x/xx hk, men har bare testet med de to)

 

Stemmer. i845E kan også låse PCI/AGP. Men der er forskjell på 845x korta hvilke muligheter man har. På mitt Abit kort kan jeg kun velge 1/3, 1/4, og 3 faste frekvenser. På Asus kortet jeg hadde før kunne jeg velge akkurat hvilken fart jeg ville, i 1MHz steg. Jeg tror det er noen 845x kort som ikke kan låse PCI/AGP i det hele tatt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...