Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det lovlig i det hele tatt? Syns jeg hørte noen si for lenge siden at NOS er forbudt i Norge og det kommer en klekkelig bot hvis politiet stikker innom. Hvis jeg tar feil, er det å beklage.

9618986[/snapback]

Du har lov å ha det montert i bilen, men kranen skal være stengt under gatekjøring.

 

Ellers, koster det vel fra ca. 6.000 og oppover (+ montering og tilpassninger).

I tillegg kommer selve gassen!

 

Vær obs på:

1) Det fører til økt slitasje

2) Motor/drivlinje er gjerne ikke dimmensjonert til å takle de ekstra kreftene NOS vil gi deg

 

Det kan med andre ord koste deg hele motoren din, om du ikke bruker det "med måte".

Lenke til kommentar
Er det lovlig i det hele tatt? Syns jeg hørte noen si for lenge siden at NOS er forbudt i Norge og det kommer en klekkelig bot hvis politiet stikker innom. Hvis jeg tar feil, er det å beklage.

9618986[/snapback]

Ja, så lenge det øker ytelsen til mer enn det som er registrert i vognkortet så er det ulovlig. Men å ha det tilkoblet uten å bruke det tror jeg ikke er ulovlig.

 

Er mulig han skal ha det på bane da, og der er det ikke så strengt, men må nok godkjennes for det

Lenke til kommentar

NOS (Nitrous Oxide Systems) er et av mange firmaer som leverer lystgassanlegg.

 

Et riktig oppsatt og riktig dimensjonert vått lystgassanlegg gir ingen som helst ulemper what so ever.

 

Et riktig oppsatt og dimensjonert vått gassanlegg ødelegger ikke motoren din.

 

Typisk nybegynnersett:

 

NOS-07001NOS $389

Brand: Nitrous Oxide Systems (NOS)

Product Line: NOS Sniper Nitrous Systems

Part Type: Nitrous Oxide Systems

Delivery Style: Square bore plate/4-barrel

Nitrous System Style: Wet

Maximum Advertised Horsepower Increase: 150

Activation: Microswitch

Jet Sizes Included (hp): 100, 150

Dual Stage: No

Bottle Included: Yes

Nitrous Bottle Capacity: 10 lbs.

Bottle Color: Orange

Bottle Material: Aluminum

Bottle Brackets Included: Yes

Bottle Bracket Material: Steel

Quantity: Sold as a kit.

 

Nitrous Oxide System, Sniper, Wet, 100-150 hp, 10 lb. Bottle, Orange, Square Bore, 4-Barrel, Kit

 

Check to make sure this part fits your application

High horsepower without the high cost.

NOS Sniper nitrous oxide systems are just what you need when you want extra horsepower without the high extra cost. Adjustable from 100 to 150 HP, these systems use a standard industrial-grade type valve on the bottle, have a natural-aluminum finish on the carburetor plate, and are available for both spread-bore and square-bore carburetors. Kits include a distinctive, bright orange 10-lb. capacity nitrous bottle, mounting brackets, aircraft-quality stainless-steel braided hose, an injector plate, solenoids, and all other electrical and mounting hardware needed for a complete installation.

 

Her får du kjøpt gassanlegg i norge: http://www.sverrekahrsracing.no/lystgass/Lystgass.htm

Lenke til kommentar

en gateregistrert bil har ikke lov å ha nos tilkoblet til motoren i bilen, med mindre bilen er bremset med antall hestekrefter som oppnåes med dette og dette er godkjent hos biltilsynet og ført inn i vognkortet. noe jeg tviler på du får gjennom der.

 

for ikke snakke om at man må merke bilen med skilt om gass under trykk i bilen og du må vel kanskje ha kurs for å ha lov å kjøre med slikt i bilen.

 

har ikke peiling på åssen det er med lovlighet av dette på konkuransebiler i norge.

 

vis bilen ikke er er registrert med skilter kan du vel stort sett gjøre som du vil. men du må fremdeles merke bilen med gass under trykk skilt(er) og slikt.

 

og grunnen til at du ikke kan ha det tilkoblet uten å bruke det er at det da muliggjør bruk på vei. så d et må være godkent i vognkortet.

 

Du har lov å ha det montert i bilen, men kranen skal være stengt under gatekjøring.

som nevnt over nei. er som å trimme en bil fra 150 til f.eks 450hk og gå på biltilsynet og si: " jeg har trimmet bilen min men jeg bruker ikke mer en 200 av de 450 hestene så jeg må vel ikke skrive inn mer en det i vognkortet? dessuten kan jeg jo skru ned turbotrykket om jeg vil."

Lenke til kommentar
en gateregistrert bil har ikke lov å ha nos tilkoblet til motoren i bilen, med mindre bilen er bremset med antall hestekrefter som oppnåes med dette og dette er godkjent hos biltilsynet og ført inn i vognkortet. noe jeg tviler på du får gjennom der.

 

for ikke snakke om at man må merke bilen med skilt om gass under trykk i bilen og du må vel kanskje ha kurs for å ha lov å kjøre med slikt i bilen.

 

har ikke peiling på åssen det er med lovlighet av dette på konkuransebiler i norge.

 

vis bilen ikke er er registrert med skilter kan du vel stort sett gjøre som du vil. men du må fremdeles merke bilen med gass under trykk skilt(er) og slikt.

 

og grunnen til at du ikke kan ha det tilkoblet uten å bruke det er at det da muliggjør bruk på vei. så d et må være godkent i vognkortet.

 

Du har lov å ha det montert i bilen, men kranen skal være stengt under gatekjøring.

som nevnt over nei. er som å trimme en bil fra 150 til f.eks 450hk og gå på biltilsynet og si: " jeg har trimmet bilen min men jeg bruker ikke mer en 200 av de 450 hestene så jeg må vel ikke skrive inn mer en det i vognkortet? dessuten kan jeg jo skru ned turbotrykket om jeg vil."

9625724[/snapback]

 

 

jeg kjenner en om har nos i bilen sin, og han har ikke noe skilt med gass under trykk. og bilen er godkjent med nos ja

Lenke til kommentar
jeg kjenner en om har nos i bilen sin, og han har ikke noe skilt med gass under trykk. og bilen er godkjent med nos ja

9642317[/snapback]

er den godkjent hos biltilsynet med nos og dette er skrevet inn i vognkortet? godkjent for offentlig vei? er det mulig å få sett en kopi av dette vognkortet?

 

har selv snakket med BT i Kristiansand og fått beskjed om det jeg har skrevet over her.

Lenke til kommentar
jeg kjenner en om har nos i bilen sin, og han har ikke noe skilt med gass under trykk. og bilen er godkjent med nos ja

9642317[/snapback]

jeg sendte en mail til vegvesenet ang NOS i bil og her er svaret jeg fikk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei

 

Kjøretøy id: Ukjent.

 

Dette er ikke tillatt. Blant annet i henhold til kap. 9 i kjøretøyforskriften og forskrift om bruk med mer.

Ved senere hendvendelser oppgi kjennemerke.

 

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

 

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

 

og kap. 9 i i kjøretøyforskriften sier dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 9-1. Generelt om konstruksjon og utstyr

 

1. Kjøretøy skal være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås.

 

      Denne bestemmelse gjelder ikke for motorredskap som føres av gående person.

 

2. Tilhenger gruppe O skal ha en konstruktiv hastighet på over 25 km/t.

 

regner med det går på dette med. "fare for brann mest mulig ungåes" som de har skrive ned her.

 

og ja det finnes jo biler som går på gass men disse er spesielt bygd for å kun gå på dette og det finnes egne regler for dette, bare se kap. 22 i kjøretøyforeskriften. punktene som omhandler LPG og CNG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...