banan2 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Heisann. Har lenge nå vært frustrert over den tungvinde metoden man lager hjemområder på i Windows Server 2003. Nå tenker jeg på den manuelle metoden, ved å gå inn på hver enkelt bruker og -> "Connect <Bokstav> to \\sti\til\hjemmeområdet". Er det da en enklere måte å lage dynamiske hjemmeområder? .. Når jeg oppretter en bruker (eller første gang den logger på) at den da kan opprette en mappe og tildele rettigheter til kun den brukeren? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 du kan vel bruke %username% ? Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Evt lage en "test"bruker først, hvor du legger til et batch script hvor pathen til personen skal ligge, deretter kopierer du denne brukeren og endrer kunde brukernavn osv. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Å bruke %username% gjør da ingenting mer dynamisk. Da må jeg skrive %username% istede for brukeren som ikke sparer meg noe tid i det heletatt. Det er snakk om å opprette et hjemmeområdet, altså en mappe for en bruker når dem blir opprettet. Automatisk. Å kopiere en bruker er like tungvindt som å lage en ny, så ser ikke helt hensikten. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Å bruke %username% gjør da ingenting mer dynamisk. Da må jeg skrive %username% istede for brukeren som ikke sparer meg noe tid i det heletatt.Det er snakk om å opprette et hjemmeområdet, altså en mappe for en bruker når dem blir opprettet. Automatisk. Å kopiere en bruker er like tungvindt som å lage en ny, så ser ikke helt hensikten. 9630239[/snapback] Det er jo ikke tungvindt å kopiere en bruker! Etter man har laget en mal-bruker i AD, og som nevnt ovenfor har blitt lagt til i de standard gruppene (som regel bare Domain Users), har fått tildelt et påloggingsscript (under Logon script) og har fått tildelt et hjemme område (under Connect under Home folder skriver man inn (for eksempel) \\server\d$\brukere\%username%), er det bare å høyreklikke på mal-brukeren, velge Copy, skrive inn navnet og påloggingsnavnet på den nye brukeren (dette må jo uansett gjøres manuelt, maskinen/serveren kan jo ikke selv finne ut av hva den nye brukeren heter!), for deretter å sette et passord. Etter man har trykket Fullfør, vil hjemmeområdet (mappen) til brukeren (under \\server\d$\brukere) automatisk bli opprettet, delt og satt rettigheter på der kun den aktuelle brukeren har tilgang! I hovedsak (etter man har opprettet mal-brukeren KUN den ene gangen) er det kun å: - høyreklikke på mal-brukeren og trykke Copy - skrive inn den nye brukerens navn og brukernavnet som skal brukes - skrive inn passord - logge inn med brukeren for å se om alt funker som det skal... Tungvindt?! Tror ikke man kan automatisere det så veldig mye mer men...you let me know viss du finner det ut Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Ja, ser poenget ditt. Men vil likevel at det skal skje automatisk. Nekter å tro at det ikke er en måte å gjøre dette på ;P Forresten så blir %username% bytta ut med brukernavnet i "Profile" med en gang man trykker "Ok", så den blir ikke stående som %username%. Så må endre dette også ;P Skal nok finne ut en måte Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Ja, ser poenget ditt. Men vil likevel at det skal skje automatisk. Nekter å tro at det ikke er en måte å gjøre dette på ;P Forresten så blir %username% bytta ut med brukernavnet i "Profile" med en gang man trykker "Ok", så den blir ikke stående som %username%. Så må endre dette også ;P Skal nok finne ut en måte 9632365[/snapback] Man må IKKE endre %username% hver gang! Så lenge det er skrevet inn i profilen til mal-brukeren, så vil AD huske det når man kopierer mal-brukeren for å opprette en ny bruker!! Men ja, det kan se ut som om %username% forsvinner og serveren/AD ikke husker det, da det vil stå "mal-bruker" (eller hva man enn har kalt brukeren man kopierer fra) i profilen, mens det EGENTLIG står %username%! Du sier du skal finne ut en måte å gjøre det på?! Men alt man trenger å gjøre her er å kopiere brukeren for så å hive inn opplysningene opp den nye brukeren, altså hva brukeren skal hete. Dette er jo noe som må gjøres uansett...enig?! Maskinen er ikke synsk... PS! Det går an å lage et batch-script som oppretter brukeren, men vet ikke hvordan dette er i forhold til navnet på brukeren og brukernavnet/påloggingsnavnet... Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Er ikke snakk om at den skal være synsk. Det er snakk om å opprette en mappe med angitt brukernavn og gi den rettigheter. Beklager, merket først nå at %username% faktisk fungerte selvom den endret navn fortløpende. Prøvde å opprette en mal i SBS. Det så ut som det fungerte, den skreiv "Home folder: \\server\mappe\Brukernavn" på slutten der, men den lagret ikke noe i brukeren, og oppretta heller ingen mappe. Merkelig. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er ikke snakk om at den skal være synsk. Det er snakk om å opprette en mappe med angitt brukernavn og gi den rettigheter. Beklager, merket først nå at %username% faktisk fungerte selvom den endret navn fortløpende. Prøvde å opprette en mal i SBS. Det så ut som det fungerte, den skreiv "Home folder: \\server\mappe\Brukernavn" på slutten der, men den lagret ikke noe i brukeren, og oppretta heller ingen mappe. Merkelig. 9632517[/snapback] Denne metoden funker, det kan jeg gå god for! Om det ikke funker hos deg, så vil jeg gå så langt som å påstå at det er noe feil du gjør... Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Som dere tyder til så vil %username% forsvinne ja. Og deretter vil brukernavn komme opp automatisk, men det står igrunn %username% selvom du ikke ser dette. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Lagde ikke en "template-bruker". Lagde en template for brukere i SBS som man kan bruke når man oppretter en bruker. Det fungerte ikke. Men får se mer på dette i morgen. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Lagde ikke en "template-bruker". Lagde en template for brukere i SBS som man kan bruke når man oppretter en bruker. Det fungerte ikke. Men får se mer på dette i morgen. 9634507[/snapback] Vennligst utdyp... Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Måten som beskrives over fungerer helt fint, og det er det alternativet som er. Finnes ikke tungvindt om man gjør det riktig, og har grunnleggende AD-kunnskaper. Det man må passe på er at alt av rettigheter, bat-scrip osv er riktig konfigurert, det skal veldig lite til før et lite problem krasjer alt. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Vennligst utdyp... I Small Business Server har du noe som Templates. Du kan lage en template med instillinger du vil ha, og når du senere oppretter en bruker kan du velge å bruke dette templatet til å opprette brukeren, så får brukeren instillingene som er satt i templatet. Noe av det samme som å lage en mal-bruker. Men uheldigvis ble ikke Connect H: to \\server\%username% med når jeg brukte dette =/ Stikko, poenget er ikke at det skal være enkelt dersom man har såkalte AD-kunnskaper som du hevder. Det skal være enkelt selvom du aldri har gjort det før. Det er faktisk tungvindt å opprette 200 brukere på den måten. Har sett litt på VBScripting, tror jeg går for en slik løsning. Svarer her om jeg får til noe. Endret 10. oktober 2007 av banan2 Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Å tro at hvemsomhelst skal kunne sette opp en fungerende 2k3-server med AD uten forhåndskunnskaper er på grensen til arrogant. Ja, det skal være brukervennlig - men ikke så brukervennlig. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Stikko, sette opp en fungerende 2k3-server? .. Det er snakk om å opprette brukere her, ikke en "server med AD" som du kaller det. Man trenger i bunn og grunn ikke AD-kunnskaper i det heletatt for å opprette en bruker. Det finnes bedre løsninger, og jeg har spurt etter noen. Har du ikke svar, og heller skal argumentere for de metodene jeg synes er tungvinde trenger du ikke å svare, så sparer både du og jeg tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå