Gå til innhold

Noen skoler som tilbyr DirectX/OpenGL?

Anbefalte innlegg

Jeg går på Universitet i Agder og har begynt på andre året datateknikk. Over de 2 neste årene får jeg velge 2 valgfag, og jeg ønsker å finne fag som lærer directx/opengl... noen som har vært borti dette?

Snakket med faglærer, og jeg kan velge valgfagene mine hvor som helst i landet på alle universiteter/høyskoler så lenge de er åpne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Joda, finnes jo noen slike fag her i Norge. ashore har allerede nevnt opengl faget på uio ser jeg, men ntnu har tdt4230 - visualisering . Selve faget dreier seg om visualiseringsteknikker. OpenGL utvikling er noe som ikke blir gjennomgått på forelesninga, men er noe som gjøres i øvingstimene. Dette betyr at man med fordel bør ha litt kunnskap om grafisk programmering på forhånd. Gjør du det, så kan dette være et veldig bra fag som gir deg mye igjen. Ja forresten, litt kalkulus matte bør man kunne også.

F.eks så må man kode sin egen scenegraf, quaternion rutiner , parametriske kurver (bsplines), kollisjonsdeteksjon, shadow volumes, lese inn 3dmodeller, animere objekter, m.m. På forelesning lærer man om forskjellige 3d-representasjoner, myye om parametriske kurver, fraktal og prosedyre metoder, mange forskjellige rendringsmodeller og en god del mer. Tyngden i faget er at man går dypt i selve matematikken og fysikken bak. Alt dette blir særdeles viktig å kunne hvis man har lyst til å gjøre litt mer avansert shader programmering. Men nå vet jeg ikke om noen fag i norge som tar for seg shader programmering da. Jeg måtte iallfall til utlandet for å få noe relevant her, og det er kanskje ikke et alternativ for deg hvis du bare skal ta to valgfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...