Gå til innhold

Vasketips: Hvordan holde klærne i best mulig stand


Anbefalte innlegg

Jeg er nå dritlei av at klærne mine blir ødelagte av å bli vasket. Gensrene mine krymper, t-skjortene mister fasongen, boxerne falmer.

Kan ikke folk komme med sine vasketips for hvordan å bevare klærne best mulig? Jeg blir nesten redd for å vaske klærne.

 

(Usikker på om denne skal her, men tenkte den kanskje passet inn siden det handler om klær)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaskemaskina mi har 1400 rpm, kan høg hastighet være negativt for kleda? Har ikkje noko spesielle problemer med klesvask, men greit å vite, følger alltid vaskelappen.

 

Brukar ellers alltid tøymykner, kleda luktar betre og er kjekke å både gå i og brette saman. Spesielt gensere og bukser er det ein meget stor forskjell på, i staden for å være stive og vonde å ha med å gjere er dei mjuke og kjekke, akkurat som på butikken. :)

Lenke til kommentar

Hehe, har faktisk aldri falt meg inn å setje på ein klesvask ein sein laurdagskveld. :p

 

- Følg vaskelappen

- Ikkje vask lyse og mørke kle i lag

- Kvalitetsklede tåler vask betre enn "random" klede

- Vreng bukser og gensere, dette står ofte på vaskelappen

- Dra igjen glidelåser

 

At boxere og sokkar falmar har nok noko med at dei blir vaska på 60 grader. Det er uansett forbruksvare som har godt av å bli skifta ut i blant.

Lenke til kommentar
Et kjerringråd jeg har blitt fortalt når det gjelder jeans med sterke farger (blå/svartfarger som lett smitter av i vask) og som man ønsker å beholde fargen på, gjelder følgende:

-Vreng buksene før du setter dem i vaskemaskinen og dryss salt på innsiden. Skal visstnok hjelpe til at fargen forblir "uvasket".

9620304[/snapback]

Den har jeg også hørt om uten det med saltet da.

Den blir jo ikke slitt osv når den er vrenget så funker fett det ja :D

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall greit å dele inn klærne i farget og lyst, og bruke forskjellige vaskemiddel til hver haug.

 

Hvis du vil være enda mer avansert, fordel på det som skal vaskes på 40C og det som kan vaskes på 60. Undertøy, en del t-skjorter, håndklær og sengetøy kan (bør) vaskes på 60C. Det meste annet går på 40C og 30C. Hvis det ikke er nok, pleier jeg å hive alt på 40C.

 

Hvite (i forskjellige nyanser) plagg laget i syntetstoffer bør ikke vaskes med vaskemiddel som inneholder blekemiddel, siden det stripper av fargen på trådene og etterlater deg med litt kjipe, gråaktige plagg. Så der kan det lønne seg å ha en egen omgang med lyse farger og hvite syntetplagg.

 

Jeg pleier å ta plagg med sterke farger som KAN slippe farge fremdeles sammen med mest mulig svarte plagg. Det greieste er kanskje å ta de helt for seg selv, men jeg anser det som waste of energy.

 

Vrenger jeans og t-skjorter eller gensere med trykk.

 

Og så er jeg forsiktig med hva jeg hiver i tørketrommelen. Pleier å tromle undertøy, sokker, og t-skjorter eller gensere det ikke er så farlig med. Alt annet henger jeg opp. (Sengetøy og håndklær kommer litt an på.) Min kjære er litt mindre diskriminerende med trommelen, og ender innimellom opp med for små klær. Fordelen med å henge opp selv t-skjorter, er at de ikke blir så krøllete som hvis du putter dem i tørketrommelen og glemmer å brette de sammen på et par dager. De er selvfølgelig tørre, men det ser ut som om du har sovet i dem... Pleier også å kjøre den på "Skaptørt" og ikke "Meget tørt". Da er de kanskje litt fuktige når jeg tar dem ut, men man slipper at de krymper eller blir ødelagt av varmen på slutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...