Gå til innhold

Program til å finne hardware-problem

Anbefalte innlegg

Har problemer med PC-en. Har derfor satt inn et gammelt hovedkort osv for å kunne "bruke" den...

Lurer på hva som kan være galt.

Mulig det er noe med onboard IDE-kontrolleren. Det er ingenting galt med harddiskene.

Problemet er at det egentlig kan være hva som helst. Så da lurer jeg på om det fins programmer som kan søke etter feil i all slags hardware.

Helst DOS-basert, eventuelt fungerende under en svært kompakt installasjon av Win9x.

Maskina krasjer nemlig helt tilfeldig, eneste mulige fellestrekk jeg har funnet er at den har krasja i forbindelse med harddisk-lesing/skriving.

Så hvis det du legger inn er stort (programmet, Windows..), er sjansene store for at det bare krasjer.

Tror første gang det skjedde var da jeg skulle flytte over innholdet på C-disken med WinXP etc (12GB Quantum) til en ny (80GB Western Digital) disk.

Til dette brukte jeg PowerQuest DriveImage 5.0 i DOS.

Et stykke uti fikk jeg melding om kopieringsfeil, så etter et par forsøk tenkte jeg like godt jeg kunne formatere 80GB'en på nytt og legge inn en clean WinXP installasjon.

Men under installasjonen fikk jeg kopieringsfeil nok en gang (på helt vilkårlige filer -- prøvde flere ganger).

Så prøvde jeg en clean installasjon på 12GB'en og det samme skjedde også på den.

Jeg fikk så vidt lagt inn Win95 i kompakt versjon på en gang. Men den frøs inne i Windows Utforsker, på internett etc...

Satte inn et gammelt hovedkort med en Pentium-233 prosessor og prøvde å legge inn Win98 på 12GB'en der (WinXP er alt for tungt).

Og det fungerte. Helt stabilt. Har lagt inn mye mp3 etc, så jeg vet ganske sikkert det ikke er noe feil med harddisken. 80GB'en har jeg ikke prøvd, siden det nok er alt for stort for det gamle hovedkortet. Men ser ingen grunn til at den ikke skulle fungere.

Noen tips om hva som kan være galt?

Forslag til programmer jeg bør sjekke ut?

FYI, specs

Abit BH6 v.1.02 (BIOS v.SS), BX440 chipset

Intel P3-700

384MB SDRAM, "original" (3*128MB)

PCI ISDN-kort, Jensen

PCI Soundblaster Audigy

PCI AdvansysSCSI kontroller

SCSI Plextor 40x Ultraplex

SCSI Plextor 12/10/32 Plexwriter

Ingen av komponentene har noensinne vært overklokket.

Inntil videre sitter jeg på forumets tregeste maskin.

Det "hakker" når jeg scroller på nettet (hadde glemt dette noensinne var et problem), mp3ene skurrer og/eller stopper under en større HD-load...

Men den funker i hvert fall! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg har nemlig samme problem så jeg henger meg på:)

eller nesten da, min har foreløpig ikke hengt seg under installasjon av operativsystemer, men under for eks. winamp, utforsker ,internett.

har prøvd alt.. tatt ut alt av pci kort, bytta skjermkort, bytta rambrikke, formatert harddisker.. ingenting har hjulpet noe særlig, kanskje litt..

har egentlig kommet frem til at det må være hovedkortet eller prossessoren.. det jeg har blitt anbefalt å gjøre er å sjekke prossessor på annet hovedkort, eller hovedkort med annen prossessor.

bare synd jeg ikke har tilgang på noe annen kompatibel(t) hovedkort eller prossessor.. trenger hjelp jeg også ass..

Win98 & XP

Abit VH6T

P3 733mHz

ISA Eicon Diva

PCI SB Live Value

AGP Geforce 2 Mx 200

Pioneer slot-in

sony 32/8/4 brenner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...