Gå til innhold

Ram til en 8 år gammel pc!


mullemekk

Anbefalte innlegg

jeg vet egentlig ikke hvordan ram det er, men jeg vet hvor mye det er : 64 mb :hrm: ...

 

tror PC-en heter noe med evercom eller noe...

 

noen som vet hvordan ram som var vanlog på den tiden (1999-2000)?

jeg har lyst på mere ram og det er 3 RAM-slotts

 

har lyst til å oppgradere denne PC-en på andre områder også, men har ikke mye peiling på gamle PC-er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er SDRAM i den, ikke noe problem å få tak i, men du betaler dyrt om du kjøper det nytt.... Du kan sikkert få en PC som er grei til mye om du oppgraderer den, men før du begynner å putte penger i den, pass på, ellers har du plutselig betalt mer enn det du kan få en ny maskin for for noe som er mye mindre kraftig...

 

M.

 

(Bruker noen gamle maskiner selv)

Lenke til kommentar
jeg vet egentlig ikke hvordan ram det er, men jeg vet hvor mye det er : 64 mb :hrm: ...

 

tror PC-en heter noe med evercom eller noe...

 

noen som vet hvordan ram som var vanlog på den tiden (1999-2000)?

jeg har lyst på mere ram og det er 3 RAM-slotts

 

har lyst til å oppgradere denne PC-en på andre områder også, men har ikke mye peiling på gamle PC-er

9618049[/snapback]

 

Sikkert PC-133 SD-RAM. Maskinen kan vel ellers oppgraderes med raskere og større harddisk, men pass på at du kjøper IDE og ikke SATA.

Lenke til kommentar
Nå må alle vi glupinger huske på at et hovedkort fra 99' antagligvis ikke støtter langt mer enn maks 512Mb ram, spesielt ettersom det kun står 64mb i den. My guess: 256mb maks.

9618164[/snapback]

Ooo gjettekonkurranse! Jeg tipper maks 384 mb med 3 stk 128 mb single sided brikker.

 

Forresten kan det jo også være EDO-ram det er snakk om. Hehehe.

Lenke til kommentar

Vi må ty til det nest beste når vi ikke har navn på Hk, vett. Ork å gjett 384Mb da, det er så ustandard at det er skummelt, men du har antagligvis rett =(.

 

EDO-ram slo meg også, faktisk, men tenkte det var best å la være å nevne det, gutten kan ikke ha så mye å tenke på.

 

Trådstarter: Skru opp kassa og se etter et modellnummer/navn som er trykket med (antagligvis) hvit skrift på hket. Pleier å være mellom/rundt PCI-soklene.

Lenke til kommentar

Evercom satte sammen sine maskiner selv tilpasset kundens ønsker. Det fantes også ferdige maskiner. Men hovedkortene kom fra en lang rekke produsenter og har forskjellige egenskaper. Mulige rantyper: SDram PC133, SDram PC100, SDram PC66, evt. EDO-ram (hvor hastigheten er kilen). Dette kan fort bli et dyrt prosjekt hvis du ikke får minne fra en eller annen bruker på forumet.

 

EDIT: Du kan åpne maskinen å lese hva som står på minnet. Hvis det er SDram bør type og størrelse stå på.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at det var spesielt utbredt med DDR ram i 99. Var det ikke Socket A og 478 som først kom med DDR?

 

Det er hvertfall overhengende stor sansynlighet for at det er SD-ram som sitter i maskinen din.

 

Men som folk sier, er det veldig lett å komme opp i prisen av en ny og MYE kraftigere maskin. Det har vært en rivende utvikling de siste årene!

 

I tillegg kan det være aktuelt å kjøpe brukt "forrige generasjons" utstyr på bruktmarkedet her. Jeg kjøpte en maskin med 3,2 Ghz Pentium 4, 1 GB DDR2, 7800GT og 400W PSU for 1600,- kr. Dette er da uten kabinett og harddisk, men ikke galt i forhold til å oppgradere..

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Nå må alle vi glupinger huske på at et hovedkort fra 99' antagligvis ikke støtter langt mer enn maks 512Mb ram, spesielt ettersom det kun står 64mb i den. My guess: 256mb maks.

 

Hm. Har et AOpen slot 1-kort fra 1998, det støtter max. 768MB minne. 256MB var et svært snaut estimat, det lønner seg å ikke tippe, men heller undersøke.

Lenke til kommentar

Smirnoff: Jeg tippet mer utifra mine egne erfaringer med hovedkort fra den tiden. Eksempelvis har jeg hk fra 01' som "kun" støtter 1Gb.

 

Jeg estimerte kun utifra hva som satt i maskinen og hva mine erfaringer sier. Du må være enig, om maskinen har 3 slotter, og det sitter kun 64mb i den, så er det liten sannsynlighet for at den støtter f.eks 768Mb

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...