Gå til innhold

Tvillingparadoxet og grubling rundt tidsdilatasjon

Anbefalte innlegg

Ah, jeg skjønner.

Dette minner meg på en film jeg så en gang. Det var en dame som skulle inn i en tidsmaskin og reise til en annen tid. Denne fruen hadde med seg et filmkamera inn i tidsmaskinen. Mannskapet rundt startet maskinen, men etter ti minutter sluttet den å virke. Dama inni var sliten og filmen i videoapperatet varte i 7 timer.

Er det slik da? :)

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvillingen på jorda er eldre , enn han som reise ut i rommet i lysets hastighet.

Fant dessuten den boka fra Stephen Hawkings på biblioteket, meget interresant bok. :thumbup:

Sitat ifra Vårt Utrolige Univers av Stephen Hawkings (også kjent som "A Briefer History of Time"):

Våre biologiske klokker påvirkes på samme måte som av de omtalte endringene i tidens hastighet. Betrakt et par tvillinger. Anta at den ene tvillingen har bosatt seg på en fjelltopp mens den andre bor ved sjøen. Da vil den første tvillingen eldres raskere enn den andre. Hvis de møtes igjen vil han være eldre enn sin bror. I dette tilfellet ville aldersforskjellen være svært liten. Den kan imidlertidig bli mye større hvis den ene tvillingen reiser på en lang tur i et romskip som akseleres nesten helt opp til lysets hastighet. Når han kommer tilbake, er han mye yngre enn broren som ble igjen på jorda. Dette kalles for tvillingparadokset, men det er et paradoks bare hvis man opprettholder ideen om en absolutt tid. Ifølge relativitetsteorien eksisterer ingen absolutt tid. Isteden har ethvert individ sin egen personlige tid som avhenger av hvor han er og hvor raskt han beveger seg.

(Tatt fra side 59 ; norsk version)

..Relativiets teorien gir trøst på ett punkt. Igjen kommer situasjonen betraketet i tvillingparadokset inn i bildet. Reisen tar kortere tid for de reisende enn for de som er igjen på jorda. Men det ville ikke være så moro å returnere fra en romreise noen få år eldre, og så oppdage at alle som du forlot, var døde for tusener av år siden.

(Tatt fra side 129; norsk version)

Det er mulig å reise fremover i tiden. En av konsekvesene til relativitetsteorien er at man kan lage en tidsmaskin som kan flytte oss fremover i tid i tiden. Du kan gå inn i tidsmaskinen, vente, gå ut og oppdage at det har gått mye lengere tid på jorda enn det har for deg. Vi har enda ikke god nok teknologi til å lage maskin, men det er kun et spørsmål om ingeninørkunst: Vi vet det kan gjøres. En måte å lage en slik maskin på ville være å utnytte situasjonen vi diskuterte i kapitell 6 i sammenheng med tvillingparadokset. [*Mitt første sitat* ]

(Tatt fra side 127;norsk version)

Så for meg virker tvillingparadokset som en form for tidsreise framover i tid, for den personen som er i romskipet, som reiser i (nærheten av) lysetshastighet.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Men vil ikke hvilken retning hun ene tvillingen reiser i ha noe å si? Eller er relativitetsteorien relativ iforhold til hvilke objekter man tar utgangspunkt i?

9660179[/snapback]

"Svaret" på tvillingparadokset (hvorfor vi kan vite at det er jord-tvillingen som har blitt "mest foreldet" og ikke romskip-tvillingen) har med akselerasjon å gjøre - den reisende har befunnet seg i et akselerert system. Dette må man ty til generell relativitet for å kunne utdype, og jeg er sikkert på tynn nok is allerede nå, så noen andre kan ta over og forklare den biten.

Lenke til kommentar
Men vil ikke hvilken retning hun ene tvillingen reiser i ha noe å si? Eller er relativitetsteorien relativ iforhold til hvilke objekter man tar utgangspunkt i?

9660179[/snapback]

"Svaret" på tvillingparadokset (hvorfor vi kan vite at det er jord-tvillingen som har blitt "mest foreldet" og ikke romskip-tvillingen) har med akselerasjon å gjøre - den reisende har befunnet seg i et akselerert system. Dette må man ty til generell relativitet for å kunne utdype, og jeg er sikkert på tynn nok is allerede nå, så noen andre kan ta over og forklare den biten.

9662269[/snapback]

Det er sant at de har noe med akselerasjon å gjøre. Såpass mye lærte vi på forelesning. men det var også det eneste vi (jeg) hørte i mekanikktimene.

Et artig tenkeeksperiment jeg kom på nå:

Hvis man spinner en ting i høy hastighet (opp mot lyshastigheten) rundt et fast punkt over en viss periode vil denne tingen som spinner rundt oppfatte tiden annerledes enn det faste punktet. (Elektroner rundt en tung atomkjerne er et godt eksempel)

Hva om man kunne spinne hodet så fort rundt uten at det fikk konsekvenser (litt far fetched kanskje) at ytterdelen av hodet nærmet seg lyshastigheten, mens hjernestammen nærmest satt stille. Hvordan ville tidsoppfatningen da bli? Ville én del av hjernen ha en helt annen tidsoppfattelse enn en annen? Ville det litt ubehagelig i lengden?

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...