Gå til innhold

Ta bilder av nattehimmelen...

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ta gode bilder av stjerner og andre ting på nattehimmelen med mitt nye Olympus C220-Z??

Jeg har prøvd å ta noen bilder, men resultatene har vært skuffende.

Her er noen av testbildene jeg tok:

http://home.online.no/~kjthoma2/Bilder/jupiter1.jpg

http://home.online.no/~kjthoma2/Bilder/jupiter2.jpg

Disse bildene er tatt av Jupiter.

Jeg brukte ikke stativ og hadde hvitbalanse på "auto" innstillingen.

Det at stjernene og Jupiter ikke ble klare er nok fordi jeg ikke brukte stativ. Men burde ikke kvaliteten blitt litt bedre?

Legg også merke til et rødt punkt øverst til venstre hjørne. Dette punktet ble med på alle bildene jeg tok i mørket. Hva kan det skyldes??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke ditt kameras muligheter til manuelle innstillinger, men generelt sett MÅ du bruke stativ til slike opptak.

Dette fordi at for å få et best mulig foto, må du blende ned til ca bl.5 for å få best mulig utnyttelse av objektivet mht skarphet.

Dette igjen medfører en eksponeringstid på ca 10sec.

Det punktet du refererer til skyldes nok et 'hot pixel', dvs en skade på bildebrikken. Kan klones bort med et bildebehandlingsprogram.

Ta i betraktning følgende:

Skal du f.eks. fotografere månen, så beveger den seg sin egen diameter i løpet av ca 2 minutter!

Fjerne himmellegemer noe kortere selvsagt.

Prøv deg fram.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kjøpt et billig stativ, gjør det samme.

Men skal man gi råd, så anbefaler jeg et stativ med stålpigger, men med medfølgende gummiknotter.

Stål på fast underlag ute, gummiknotter inne.

Stativet skal være tungt, for å gi stabilitet.

Et tips er å bruke selvutløser når man bruker stativ, fordi når man tar bilde, så risikerer man å bevege kamera.

For øvrig kan du se et innlegg om stativ her:

http://forum.akam.no/viewtopic.php?t=80090

Lenke til kommentar
Legg også merke til et rødt punkt øverst til venstre hjørne. Dette punktet ble med på alle bildene jeg tok i mørket. Hva kan det skyldes??

Kanskje en UFO, eller en stjerne? :) Du får prøve å ta bilde av en svart vegg og se om det dukker opp da også...hvis den gjør det er nok skarsks forklaring aktuell..

Lenke til kommentar

Takk for tipset skarsk...

Kanskje en UFO, eller en stjerne? :) Du får prøve å ta bilde av en svart vegg og se om det dukker opp da også...hvis den gjør det er nok skarsks forklaring aktuell..

:lol: Siden jeg tok ca. 14 bilder og bildene ble tatt av forskjellige deler av himmelen så kan det umulig ha vært en stjerne eller en UFO :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...