Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chrysler Grand Voyager 93 Toppakning


Anbefalte innlegg

Har en 93 grand Voyager SE 2.5 Diesel som har stått stille et par år. Var fornøyd med bilen men har hatt en del dritt. Dørhåndtak faller av. Clutch byttet. Dymamotrøbbel etc....

Ble så lei at jeg satt den i garasje med tanke på å reparere og selge.

Nå tenker jeg på å ta den i bruk pga havari med den andre bilen min.

 

Saken er at toppakning må byttes. Her hører jeg mye rart om at hele motoren må ut etc. Er det sant? Har tenkt å gjøre det selv - sakte og omhyggelig. Noen triks?

 

Det har også ramla av (!) et løpehjul på vannpumpe/generatorreima. Det bør vel være en smal sak å sette inn igjen eller?

 

Har lest mye om registerkjede og viktighet av å stramme den. Dessuten en sammenheng mellom bulk i bånnpanna og nevnte kjede. Innspill?

 

Jeg er ikke helt grønn, men har ikke særlig erfating med slike "moderne" dieselmotorer.

 

Ble mye dette her men, kanskje det er noen der ute som er glad i å hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke dette den italienske "vm diselen" ?

jeg tror motor må ut men er ikke sikker...å den kommer kunn ut under, dvs motor driverk blir igjenn på bakken mens bil heises opp..fårferdelig mye arbeid.

det er vell fårøvrig 3 forskjellige topp pakninger på den også.

 

løpehjul problemet vill jeg tro ska gå bra og fikse så lenge ikke noe (løpehjul,reim,sporkile, etc)er veldi ødelagt dær.

 

det skal være selvstramming på register kjeden, å du skal bunke bunnpanna ganske mye får å ta livet av den,men det er jo en smal sak å ta den av og sjekke evt rette den ut.

 

vet ikke om du ble noe klokere men haper du har torx i alle størrelser.. :D

Lenke til kommentar
er ikke dette den italienske "vm diselen" ?

jeg tror motor må ut men er ikke sikker...å den kommer kunn ut under, dvs motor driverk blir igjenn på bakken mens bil heises opp..fårferdelig mye arbeid.

det er vell fårøvrig 3 forskjellige topp pakninger på den også.

 

løpehjul problemet vill jeg tro ska gå bra og fikse så lenge ikke noe (løpehjul,reim,sporkile, etc)er veldi ødelagt dær.

 

det skal være selvstramming på register kjeden, å du skal bunke bunnpanna ganske mye får å ta livet av den,men det er jo en smal sak å ta den av og sjekke evt rette den ut.

 

vet ikke om du ble noe klokere men haper du har torx i alle størrelser.. :D

9617465[/snapback]

 

Jepp - det er den italienske motoren. Hørte det var mulighet til å ta av vinduspussermotor og deretter løfte av toppen. Men nå er det lenge siden jeg har sett på den. Det er riktig at det er flere pakninger. Men det er kun en som lekker, altså den øverste. Jeg vet at det er lurt å skifte alle men er glad om jeg kan slippe....(Jeg er i modus hvor jeg manner meg opp til oppgaven... Men jeg kan fort gi meg om det er for avansert). Noen som vet noe mer om dette?

 

Såvidt jeg kan se er det kun et løpehjul som har ramlet av. Det ser ut som det skal være et lite et som ikke har annen funksjon enn å holde reima unna motoren evt. stramme den (?).

 

Når det gjelder Torx må jeg vel til å handle inn skjønner jeg.

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...