tomcse Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har spekulert litt i en idé jeg har hentet fra store bygninger, nemlig klimaanlegg som frakter frisk luft inn i rommene via store rør med åpninger her og der. Fikk en litt vill idé om å kopiere dette inn i kabinettet mitt. Hvis jeg tar en eller to vifter etter hverandre på enden av et rør med samme diameter som viftene, og lar disse blåse luft inn i røret, for så å føre røret (eller evnt slangen) inn i kabinettet, og lage åpninger i røret på strategiske plasser i PC'en som trenger kald luft (f.eks nær kjølere, ram, harddisker osv). Fordelen må være at vifteinnsuget til røret er plassert et sted hvor viftestøy høres lite eller ikke i det hele tatt Det hadde vært kjekt å bli kvitt noen kabinettvifter! Det spørsmålet som først og fremst slår meg er hvor kraftig innsuget må være, altså hvor mange vifter etter hverandre for å få en brukbar luftstrøm inn i kabinettet. Er det noen som har fundert på en slik idé, eller som har bygd et slik anlegg? Vil liksom ikke begynne med slikt før jeg vet at det er et prosjekt med livets rett.... Lenke til kommentar
Hamran Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei, Hadde tilsvarende idé for nesten 20 år siden! Tenkte meg en stor støvsuger med bajonettfeste bak på PCen pg fleksibel slange på f.eks 10 cm diameter. Sug ut varmen! Hensikten var som deg å redusere støyen. Jeg realiserte det aldri. Kjell G Lenke til kommentar
formann Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 20 år siden? Hva slags maskin hadde du som trengte kjøling da? Lenke til kommentar
datid Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 jeg tenkte på det samme for en tid tilbake, desverre prøvde jeg bare med en liten slange og to hjemmelagde funeller, en i hver ende. hadde kun to vifter en som sugde kald luft inn i slangen(fra utsiden av vinduet) og en som blåste fra slangen og inn i kabinettet. dette var selfølgelig alt for dårlig opsett, det var mer et ettermiddags prosjekt!! jeg har gått å tenkt på det siden da og lurt på om jeg skal prøve no bedre men har ikke gjort no enda. et lite tips: hvi du skal koble mange vifter etter hverandre er det kanskje lurt å bruke en ekstern strømtilførsel, da blir det også lett å skru det av og på! så hvis du prøver det er jeg hypp på tilbakemelding :wink: Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Når det gjelder viften(e) til innsugsenden av røret, vil jeg ha koblet dem inn på ene kanalen på min Sunbeam Rheobus, for enkel regulering. Jeg legger ledninger med høvelig tversnitt langs røret. Poenget er å slippe å ha vifter i nærheten av kabinettet, ved å skape kraftig nok blås fra innsugsdelen som vil ligge i behagelig avstand fra mine ører Lenke til kommentar
Hamran Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei formann PCen er mere enn 20 år gammel! Min første hadde den enorme klokkatakt på 16 MHz. Jeg angrer fortsatt på at den gikk i søpla. Skulle hatt den nå så kunne du og snart barnebarna sett hva vi drev på med i urtiden. Hadde jo litt annet av datautstyr også. Utviklingsanlegg for integrerte kretser for eksempel, det var det som trengte avkjøling. Vi bygde i stedet et helt rom med kjøleanlegg og puttet "kokeplata" inn der. Kjell G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå