Gå til innhold

Informasjon om CMS systemer.


Anbefalte innlegg

Hvilket CMS system bør jeg velge?

Ser at det er mye spørring om CMS'er og hvilke som er best, og hvor man får tak i dem osv. Derfor tenkte jeg vi kunne lage en liten samletråd på akkurat det. Jeg har prøvd Joomla og Wordpress. De som har prøvd andre, skriv litt om dem, så skal jeg sette det i førsteposten her. Etterpå spør vi om en sticky. ;)

Oppdatert: Nå er har den sticky, takk for alle bidrag! Legger teksten i spoiler.

 

*** Ulike systemer

 

Joomla/Mambo

 

Joomla og Mambo er omtrent det samme. Personlig bruker jeg somregel Joomla, og kommer til å fortelle videre om det. Joomla er et ganske avansert CMS som har mange spennende funksjoner innebygget, og støtte for å utvide funksjonene ytterligere med oppdateringer, plugins, og components. Vil du ha en avansert side som er enkel å drive velger du mer enn gjerne Joomla. Mer informasjon, live demo, og informasjon om utvidelser finner du på nettsidene deres. (Klikk på tittelen).

 

 

Wordpress

 

Wordpress er et typisk blogger CMS. Det lar deg skrive innlegg veldig enkelt, og akkurat når du vil.

Har ikke prøvd Wordpress kjempelenge og mye, så litt mer utfyldene informasjon fra noen andre hadde vært flott. For mer informasjon, demo, og lignende finner du ved å klikke på tittelen.

 

 

Seditio aka LDU

 

Etter min mening det beste som er av CMS system akkurat nå pga hvor lett det faktisk er å skinne systemet til det ugjenkjennelige. Problemet med fleste CMS er at man kan se med engang hvilket system det kjører på, og at stort sett fleste sidene er like bortsett fra farger og grafikk.

 

Med Seditio kan du bokstavelig talt lage hva du vil i Photoshop og faktisk få det til å fungere veldig bra med Seditio. Det har tonnevis av plugins og det har innebygd forum som du også kan customize akkurat som det passer deg selv.

Anbefales sterkt for de som ikke kan å scripte egne CMS.

Tusen takk til Avean som har skrevet og vurdert dette CMS'et.

 

 

phpFoX

 

CMS system for de som er interessert i sider lignende mySpace med full customizable profiler for brukere samt integrerte gjestebøker og annet statistikk.

Eneste minuset med dette er at du må betale i dyredommer for det.

Nok en takk til Avean som har skrevet og vurdert dette også CMS'et. ;)

 

 

e107

 

Jeg vil si dette er litt mer brukervennlig for nybegynnere enn Joomla (som jeg også har brukt), men det har fortsatt mange funksjoner og enkel installering av plugins i et godt og oversiktlig admin panel.

 

Dette systemet er etter min mening et veldig bra klan- eller guildsystem (det er dette jeg bruker det til), da det for eksempel er lett å lage og tildele brukergrupper og gi forsjkellig tilgang til deler av siden basert på gruppen(e) en bruker tilhører (hadde problemer med dette i Joomla). Selvsagt bra til andre ting også, og som sagt lett å bruke selv for nybegynnere.

 

Er du av den mer avanserte brukertypen, kan jeg nevne at e107 bruker et ganske unikt system for å desifne layout, som kan se rart ut til å begynne med, men så snart du forstår det er det egentlig ganske lett.

 

Det har en stund vært en del bugs i e107, men det har nettopp (5. oktober) kommet en stor bugfix-oppdatering. Neste innholdsoppdatering er også like rundt hjørnet i følge deres hjemmeside.

 

e107 har forøvrig kommet til topp 5 i 2007 Open Source CMS Awards i disse kategoriene:

- Overall winner

- Best PHP Open Source CMS

 

Om de vinner noen av kategoriene får vi svar på 26. oktober.

Takk til Scorix som har skrevet om dette CMS'et

 

 

TYPO3 (norsk-side)

 

Nedlasting finnes både på typo3.org og typo3.no.

 

Trolig et av de mest avanserte åpen kildekode CMS-er som finnes. Er i realiteten like mye et CMF. Er også et av de som har levd lengst, med en historie tilbake til 1998/1999. Systemet er PHP basert, og bruker MySQL som standard database. Fungerer også mot Oracle, MSSQL, DB2 etc, men er krevende oppsett.

 

Fordeler

 

* Ekstremt konfigurerbart - mer eller mindre alt kan konfigureres og tilpasses via eget konfigurasjonsspråk.

* Stor mengde med tilleggsmoduler (ca 2 700)

* Svært mange utviklere og en svært stor community. Betydelig del av community er profesjonelle aktører.

* Kan brukes på etthvert design og ulike metoder kan nyttes (Smarty, Yaml eller vanlig koda HTML-sider). Design kan endres på sidebasis om ønskelig.

* Bruker mappestruktur for å vise plassering av innhold

* Elementer kan flyttes, kopieres, og refereres rundt omkring.

* Logger all aktivitet i backend, og slettede elementer kan hentes tilbake.

* Svært godt dokumentert, videoer og podkast (noe av dokumentasjonen er gammel, men allikevel korrekt)

* Mulighet for redigering på selve nettsidene.

* Alle krav knyttet til WAI, validering etc kan tilfredsstilles.

* Fungerer uten problem med PHP 5.2.x, MySQL 5.0.45 og Apache 2.2.6

* Oppgraderinger og installasjon av nye moduler er svært enkelt (litt være kan det være å konfigurere moduler)

* Håndterer flerspråklige nettsteder enkelt

* Svært sikkert og generelt svært lite feil.

* Enkelt å lage tilleggsmoduler (forutsetter litt programmeringskunnskap)

 

Ulemper

 

* Relativt bratt læringskurve (for bratt vil mange si - regn gjerne med en uke eller to for å få noenlunde grep)

* Alt er ikke like logisk, slik at likeartede parametere i konfigurasjon ikke virker som forutsatt.

* Brukergrensesnitt noe gammeldags og for komplekst for vanlige brukere (kan tilpasses i stor grad).

* Mange veier til en løsning, noe som lett forvirrer nybegynnere

* Ressurskrevende

* Gammel kodebase skaper enkelte problemer

 

Versjon 4.2 vil rette opp en del av svakhetene knyttet til brukergrensesnitt. Verson 5.0 (som kommer i løpet av 1 - 1/2 år), er en totalt reskrevet kodebase.

 

Noen eksempler på TYPO3 baserte side:

Dassault System

Noen norske sider

Oversikt over tusenvis av TYPO3 nettsteder

 

TYPO3 har særlig stor utbredelse i Tyskland, Danmark, Nederland, Sveit, Østerrike og Belgia. Konkurrerer i disse landene primært ikke mot Joomla/Mambo, e107, drupal etc, men mot Reddot, EpiServer, Sitecore, Core Media, SharePoint etc.

 

Så dette er systemet for mer avanserte oppsett og for den som vil ha litt mer utfordring enn andre. Men kan man det, setter man fort opp et enkelt nettsted på 1 - 2 timer.

Takk til Bolson som har skrevet om TYPO3

 

 

 

Annet CMS

Skriv litt om et annet CMS i en ny post, så legger jeg deg inn. Takk for all hjelp på denne fronten.

 

*** Kjekt å vite

 

Innstalasjon

*** MY-SQL; Hva er, og hvordan får jeg MySQL?

Skal du innstalere et CMS trenger du somregel en MySQL database. Dette får du gratis blant annet hos Frac (dansk side), og PHPNet. PHPNet er bedre enn Frac, men sidene dine kan stenges dersom du har alt for lite trafikk.

Kan gjerne skrive litt mer og utfyllende her dersom jeg får litt hjelp på typiske problemer.

 

Templates

Ulike templates sider. Forslag mottas med takk!

 

Konkrete eksempler

Har du en side som kjører et CMS? Post den her!

Personlig har jeg en med Joomla for øyeblikket.

- SteffenMedia.no Min nettside (steffenz) CMS: Joomla

- Qbab-Hq.com Postet av QBab CMS: Joomla

- BilinformPostet av Darkshade CMS: Joomla

Endret av r2d290
Oppdatert spoiler til ny versjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seditio aka LDU

http://www.neocrome.net

 

Etter min mening det beste som er av CMS system akkurat nå pga hvor lett det faktisk er å skinne systemet til det ugjenkjennelige. Problemet med fleste CMS er at man kan se med engang hvilket system det kjører på, og at stort sett fleste sidene er like bortsett fra farger og grafikk.

 

Med Seditio kan du bokstavelig talt lage hva du vil i Photoshop og faktisk få det til å fungere veldig bra med Seditio. Det har tonnevis av plugins og det har innebygd forum som du også kan customize akkurat som det passer deg selv.

Anbefales sterkt for de som ikke kan å scripte egne CMS.

 

phpFoX

http://www.phpfox.com

 

CMS system for de som er interessert i sider lignende mySpace med full customizable profiler for brukere samt integrerte gjestebøker og annet statistikk.

Eneste minuset med dette er at du må betale i dyredommer for det.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

e107

http://www.e107.org

Informasjon, demo og nedlasting finnes på hjemmesiden.

 

Jeg vil si dette er litt mer brukervennlig for nybegynnere enn Joomla (som jeg også har brukt), men det har fortsatt mange funksjoner og enkel installering av plugins i et godt og oversiktlig admin panel.

 

Dette systemet er etter min mening et veldig bra klan- eller guildsystem (det er dette jeg bruker det til), da det for eksempel er lett å lage og tildele brukergrupper og gi forsjkellig tilgang til deler av siden basert på gruppen(e) en bruker tilhører (hadde problemer med dette i Joomla). Selvsagt bra til andre ting også, og som sagt lett å bruke selv for nybegynnere.

 

Er du av den mer avanserte brukertypen, kan jeg nevne at e107 bruker et ganske unikt system for å desifne layout, som kan se rart ut til å begynne med, men så snart du forstår det er det egentlig ganske lett.

 

Det har en stund vært en del bugs i e107, men det har nettopp (5. oktober) kommet en stor bugfix-oppdatering. Neste innholdsoppdatering er også like rundt hjørnet i følge deres hjemmeside.

 

e107 har forøvrig kommet til topp 5 i 2007 Open Source CMS Awards i disse kategoriene:

- Overall winner

- Best PHP Open Source CMS

 

Om de vinner noen av kategoriene får vi svar på 26. oktober :)

 

PS:

Har min egen guild side som bruker dette systemet, og holder i skrivende stund på med mitt eget design til denne siden som etter planen skal være ferdig snart. Kan legge ut en link etter at det er ferdig sånn at folk kan se det i aksjon. :)

Lenke til kommentar

TYPO3

http://typo3.org/, og http://typo3.no/.

 

Nedlasting finnes både på typo3.org og typo3.no.

 

Trolig et av de mest avanserte åpen kildekode CMS-er som finnes. Er i realiteten like mye et CMF. Er også et av de som har levd lengst, med en historie tilbake til 1998/1999. Systemet er PHP basert, og bruker MySQL som standard database. Fungerer også mot Oracle, MSSQL, DB2 etc, men er krevende oppsett.

 

Fordeler

  • Ekstremt konfigurerbart - mer eller mindre alt kan konfigureres og tilpasses via eget konfigurasjonsspråk.
  • Stor mengde med tilleggsmoduler (ca 2 700)
  • Svært mange utviklere og en svært stor community. Betydelig del av community er profesjonelle aktører.
  • Kan brukes på etthvert design og ulike metoder kan nyttes (Smarty, Yaml eller vanlig koda HTML-sider). Design kan endres på sidebasis om ønskelig.
  • Bruker mappestruktur for å vise plassering av innhold
  • Elementer kan flyttes, kopieres, og refereres rundt omkring.
  • Logger all aktivitet i backend, og slettede elementer kan hentes tilbake.
  • Svært godt dokumentert, videoer og podkast (noe av dokumentasjonen er gammel, men allikevel korrekt)
  • Mulighet for redigering på selve nettsidene.
  • Alle krav knyttet til WAI, validering etc kan tilfredsstilles.
  • Fungerer uten problem med PHP 5.2.x, MySQL 5.0.45 og Apache 2.2.6
  • Oppgraderinger og installasjon av nye moduler er svært enkelt (litt være kan det være å konfigurere moduler)
  • Håndterer flerspråklige nettsteder enkelt
  • Svært sikkert og generelt svært lite feil.
  • Enkelt å lage tilleggsmoduler (forutsetter litt programmeringskunnskap)

Ulemper

  • Relativt bratt læringskurve (for bratt vil mange si - regn gjerne med en uke eller to for å få noenlunde grep)
  • Alt er ikke like logisk, slik at likeartede parametere i konfigurasjon ikke virker som forutsatt.
  • Brukergrensesnitt noe gammeldags og for komplekst for vanlige brukere (kan tilpasses i stor grad).
  • Mange veier til en løsning, noe som lett forvirrer nybegynnere
  • Ressurskrevende
  • Gammel kodebase skaper enkelte problemer

Versjon 4.2 vil rette opp en del av svakhetene knyttet til brukergrensesnitt. Verson 5.0 (som kommer i løpet av 1 - 1/2 år), er en totalt reskrevet kodebase.

 

Noen eksempler på TYPO3 baserte side:

Dassault System

Noen norske sider

Oversikt over tusenvis av TYPO3 nettsteder

 

TYPO3 har særlig stor utbredelse i Tyskland, Danmark, Nederland, Sveit, Østerrike og Belgia. Konkurrerer i disse landene primært ikke mot Joomla/Mambo, e107, drupal etc, men mot Reddot, EpiServer, Sitecore, Core Media, SharePoint etc.

 

Så dette er systemet for mer avanserte oppsett og for den som vil ha litt mer utfordring enn andre. Men kan man det, setter man fort opp et enkelt nettsted på 1 - 2 timer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Wordpress er et typisk blogger CMS. Det lar deg skrive innlegg veldig enkelt, og akkurat når du vil.

Har ikke prøvd Wordpress kjempelenge og mye, så litt mer utfyldene informasjon fra noen andre hadde vært flott. For mer informasjon, demo, og lignende finner du ved å klikke på tittelen.

 

WordPres kan fint brukes til å lage vanlige hjemmesider uten blogg. Den nyeste versjonen og temaer som støtter "wigdets" gjør det enkelt å gjøre om bloggen til vanlige hjemmesider.

Fordelen er som med de andre CMS systemene at du kan redigere sidene fra hvor som helst.

Har akkurat nå startet å teste ut joomla og det er nok flere muligheter der når man skal lage vanlige hjemmesider enn i Wordpress.

Likevel ville jeg nok valgt WordPress om du skal lage noen enkle hjemmesider.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har erfaringer med modx? Har akkurat begynt å få kontroll på joomla, men opplever at hele systemet er litt "Toys'r'us". Har inntrykk av at modx har en bratt læringskurve - men at den gir mye bedre kontroll på forholdet mellom layout-innhold og selve scriptet.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med modx? Har akkurat begynt å få kontroll på joomla, men opplever at hele systemet er litt "Toys'r'us". Har inntrykk av at modx har en bratt læringskurve - men at den gir mye bedre kontroll på forholdet mellom layout-innhold og selve scriptet.

 

Ingen personlig erfaring, men har hørt både og om systemet (angående brukerterskel og fleksibilitet).

Omtale av det her

 

Sjekk også Ohloh. De har en del kommentarer som ville hindret meg fra å ta det i bruk. 1. Svært få utviklere. 2. Aktiviteten er på nedadgående.

 

Det er også et ungt prosjekt, noe som kan bety at det har vanskelig for å etablere seg skikkelig.

 

Helt enig i at Joomla har klare begrensinger. Derfor bruker jeg det ikke. Etter min mening så finnes det ikke noe som slår TYPO3 når det gjelder fleksibilitet og funksjonalitet, men det er tilsvarende komplekst og med læringskurve som har skremt de fleste. Men du kan jo ta et blikk i guiden på denne siden. Versjon med noe endret admingrensesnitt kommer i løpet av april.

Lenke til kommentar
Ingen personlig erfaring, men har hørt både og om systemet (angående brukerterskel og fleksibilitet).

Omtale av det her

 

Sjekk også Ohloh. De har en del kommentarer som ville hindret meg fra å ta det i bruk. 1. Svært få utviklere. 2. Aktiviteten er på nedadgående.

 

Det er også et ungt prosjekt, noe som kan bety at det har vanskelig for å etablere seg skikkelig.

 

Helt enig i at Joomla har klare begrensinger. Derfor bruker jeg det ikke. Etter min mening så finnes det ikke noe som slår TYPO3 når det gjelder fleksibilitet og funksjonalitet, men det er tilsvarende komplekst og med læringskurve som har skremt de fleste. Men du kan jo ta et blikk i guiden på denne siden. Versjon med noe endret admingrensesnitt kommer i løpet av april.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har mye tillit til CMS-testene hos itpro. Se for eksempel kommentarene i feltet til høyre. Anmelderen ser ut til å ønske seg et Toys'r'us-system, det er ikke det jeg leter etter. Jeg er ikke så dreven i scripting, så jeg er litt avskrekket å begi meg utpå de mer fleksible systemene. Det jeg opplever er at joomla integrer de forskjellige komponenter og plugins dårlig i hverandre - alt sammen føles bare som store lekeklosser som ikke passer inn i samme boks.

Endret av torbjoas
Lenke til kommentar
Se denne artikkelen om modX og Drupal. Gode diskusjoner i kommentarfeltet.

 

http://www.456bereastreet.com/archive/2008...ftware_options/

 

Kanskje moderator kan flytte de siste innlegg til en egen modX/drupal-tråd?

 

Til den forrige posten din. Jeg såg også kommentarene til artikkelen i ITpro, men det var egentlig Ohloh som gjorde meg mest skeptisk til xMod.

 

Drupal har jeg gode referanser på, selv om jeg også har opplevd mye kommentarer om at man går i veggen på visse ting, blant annet ved tilpassing av maler. Har selv ikke brukt det på noen år. Men langt bedre valg en xMod etter min mening.

 

Silverstripe bør også vurderes.

 

Nå betyr ikke komplekse og avanserte system at man driver med scripting. Jeg bruker TYPO3, har vel laget en nær 20 nettsteder og har knapt kodet en linje med php (kan vist jeg må). Og jeg har ennå ikke kommet borti et problem/utfordring som ikke lot seg løse.

Lenke til kommentar

Jeg er helt avhengig av en god kalenderfunksjon, med mulighet til å vise en hel kalender som event-legend, altså som en artikkel-liste med heading/ingress. Må også ha mulighet til å kunne samkjøre flere kalendere inn i en eventlist som skal vises på forside.

 

Jeg veet at Joomla kan fomles til å gjøre dette, men har egentlig lyst å bruke noe annet. Hvordan er silverstripe på extensions, mtp kalender?

 

La ikke merke til de invendelsene hos "ohloh", ser nå at det kan være et avgjørende moment. Da er det vel drupal evt. silverstripe jeg står igjen med?

 

- og en liten kommentar til typo3. For å være ærlig så opplever jeg at mange typo3-sider er rett og slett litt kjedelige? Er det fordi at jeg er vant med joomla-bling-bling utseende?

Endret av torbjoas
Lenke til kommentar

@torbjoas:

 

Ser ikke ut til at Silverstripe har en ferdig kalenderfunksjon tilgjengelig. Men sjekk forumet deres. Drupal ser ut til å ha denne funksjonaliteten, og den skal vel være relativt bra.

 

TYPO3 har en kalendermodul som har akkurat den funksjonen, du kan vise hendelsene i en liste på forsiden (også fra mange kalendere). Pluss bøttevis med annen funksjonalitet, som: Opptatt/ledig tid, møtehåndtering, abonnere på hendelser, rss-feed av kalender, laste inn kalender fra ics-fil, koble inn f.eks Google Calendar, koble sammen med Google Map, innloggede brukere kan redigere hendelser og mye mer.Bygger på phpiCalendar. Dokumentasjon TYPO3 cal modul.

 

Du har sett begrenset mengde TYPO3 nettsteder dersom du opplever alle som kjedelige. Mange er nok konvensjonelle, fordi kundene ønsket det (mye profesjonelle og kunder). Men det finnes ingen designmessige begrensinger, men heller ikke predefinerte maler. Noen bedre eksempler:

http://www.elevombud.no/

http://www.smakavkysten.no/

http://www.tolunde.no/

http://www.humac.no/

http://www.3ds.com/

http://t3n.yeebase.com/

http://www.ericgarcia.net/

http://www.tanzraum-weissenburg.net/

http://www.triangeln.com/

 

Bør vel vise at designet er ingen hindring.

 

Det finnes et "klar - ferdig - gå" oppsett for TYPO3 her..

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg ser det du sier om TYPO3 - hvis noen av eksemplene virker konvensjonelle, er det vel på grunn av designer og kjøpers ønsker, ikke nødvendigvis selve systemet :)

 

Det ser ut som at du brenner veldig for TYPO3, så da fyrer jeg ivei med flere spørsmål ;)

 

1) sub-domener:

Da jeg først tenkte å bruke joomla opplevde jeg det som vanskelig å kjøre en joomla-installasjon som drev flere subdomener med egne brukergrupper. Dette tenkte jeg å løse ved å bruke en uavhengig installasjon på hver. Har TYPO3 en funksjonalitet som gir muligheten til å drive alt fra en installasjon?

 

2) kalender:

Hvis jeg bruker TYPO3 og har uavhengige sider som ligger på hvert sitt subdomene - hvordan er det å kjøre ut en eventlist på hovedsiden? Hele prosjektet er organisert som følgende:

 

www.organisasjon.no

-www.oslo.organisjasjon.no

-www.bergen.organisasjon.no

-osv

 

3) SEO

Er det mulig å organisere TYPO3 i mappestrukturer i URL, i stedet for php-selektorer? f.eks. www.organisasjon.no/nyhter fremfor www.organisasjon.no/php?=nyheter

 

4) "Groupware"-funksjoner

Vi ønsker å ha en egen side for landsstyret, hvor vi kan samle dokumenter som brukes i saksarbeid, en intern kalender, mulighet for chat(i stedet for telefonmøter!).

 

Jeg kunne sikkert funnet ut av dette selv ved å lete gjennom forum og dokumentasjon, men styret er nødt til å ta en rask beslutning så jeg setter pris på all hjelp.

 

---edit---

 

Har installer TYPO3-eksempelet du ga. Veldig greit, kjører på en windowsboks for testing. Dette systemet er veldig annerledes fra joomla - min umiddelbare reaksjon at det virker som om at T3 gir mer kontroll over output og hver enkelt modul. Spennende - dette var virkelig verdt en titt.

 

Ser bl.a. at SEO er godt, organiserer innholdet i mappestrukturer. Fant også chatte-extensions som kan fungere.

 

Hvordan er front-end mulighetene? Det er viktig at den enkelte lokalorganisasjon og bruker kan skrive nye artikler og oppdatere programmet på en lettvint måte. Det er helt essensielt at systemet kan tilrettelegges på en slik måte at det blir "selvdrevet". Dette er en studentorganisasjon, og det er vanskelig å ha samme web-ansvarlig over lengre tid.

Endret av torbjoas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...