Subishi Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 At folk sitter å spiller data i timene sier noe om hvor dritt dårlig undervisningen i den norske videregående skole er.. Noen ganger føler jeg at jeg like gjerne kunne hoppet rett fra ungdomsskolen og på en høyskole.. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Tullball. Som oftest handler det bare om instillingen. Om man vil, eller ikke vil lære. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hvis man er bedre enn gjennomsnittet i et fag så får man veldig ofte veldig lite ut av undervisningen i det siden en lærer nesten per default retter læringen slik at den favner flest mulig, dvs at læringen går mot gjennomsnittet. Da sitter de som ikke skjønner bæret og de som skjønner det meste igjen og kjeder seg. Nå har det med årene blitt bedre. Det skal sies. Feks er det nå elever i matte på ungdomskolen som følger matte på vgs, og vgs elever som følger høyskole matte. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Svaret på problemet er enkelt: skolene bør ansette folk som kan PC, på skolen min er mattelæreren dataansvarlig på deltid. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Det er ikke så enkelt EvenT. På mange skoler så er det lite en dataansvarlig får gjort siden mange komuner samler all administrasjon sentralt. Dermed får ikke skolen noe særlig de skulle sagt i hvordan systemet administreres. (med mindre de har en rektor som tør krangle med komunen da ) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Ok, men har dataansvarlig ingen muligheter til å blokkere sider og porter? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) er administrasjonen sentralisert så har han ofte ikke det. EDIT: Det blir mer en fikse lokale problemer som at word ikke funker. Endret 7. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Det blir mer og mer populært og bruke nettsider som en del av undervisningen, noe som faktisk er ganske praktisk. Men å blokkere sider som f.eks vg.no/db.no er ingen god idé. Det kan gjøre seg godt å ta seg en 2 minutters pause i arbeidet på skolen for å holde seg oppdatert på nyheter. Men spillsider som f.eks 123spill.no burde jo såklart blokkeres. På Romsdal VGS (Skolen hvor jeg går), så er hele skolen fordelt på 10 mbit, som er forferdelig lite når det er snakk om 950 elever. Det vil da si at, f.eks Microsoft kommer med en ny kritisk oppdatering på Windows Vista, eller XP som må lastes ned og installeres uten forvarsel på de 600 bærbare maskinene som blir brukt ca. daglig i gjennomsnittet for dag så vil jo det forsinke linja grenseløst, og nedlastningen vil mest sannsynlig gå pisstreigt. Hadde man vært koblet opp mot fiber på 2-3 gigabit mot uninett eller lignende slik som høyskolene så hadde jo det vært mye bedre? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) En løsning hadde jo vært å cache windows update lokalt, men det krever jo langt mer kunnskap enn jeg forventer fra skolers/komuners itavdelinger er uninett så høyt nå? Før var i alle fall høyeste standard på 155mbit elns Endret 7. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Høyskolen i Molde så ligger det på 2 gigabit etter det jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 En løsning hadde jo vært å cache windows update lokalt, men det krever jo langt mer kunnskap enn jeg forventer fra skolers/komuners itavdelinger det finnes flere løsninger for dette så du skal ikke se bort fra at det eksterer slike løsninger rundt omkring. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 hehe, det krever fortsatt kunnskap enn jeg forventer fra skole/kommune it-avdeling. Trenger ikke mye kunnskap for å sette opp squid, men som sagt over Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 hehe, det krever fortsatt kunnskap enn jeg forventer fra skole/kommune it-avdeling. Trenger ikke mye kunnskap for å sette opp squid, men som sagt over du trenger ikke Linux for å sette opp en distribusjons-server for patcher/oppgraderinger til Windows. påstår du noe annet har du ikek peiling på hva du snakker om. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Jeg er da fullt klar over at det finnes mange løsninger, jeg bare nevnte squid som et alternativ som ikke trenger mye kunnskap. Squid kan også kjøres i et windows miljø, og man trenger ikke linux som du antyder over. Har du peiling på hva du snakker om? Basert på personlig erfarig påstår jeg fortsatt at de jeg skole/komune annsatte med ansvar for IT ikke har nødvendig kunnskap til å sette opp noe som helst omtrent. Kan jeg gå utifra at du jobber som IT ansvarlig i skole/komune og følte deg truffet av min nedvurdering av denne gruppens IT kunnskaper? Endret 15. oktober 2007 av noob11 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er da fullt klar over at det finnes mange løsninger, jeg bare nevnte squid som et alternativ som ikke trenger mye kunnskap. Squid kan også kjøres i et windows miljø, og man trenger ikke linux som du antyder over. Har du peiling på hva du snakker om? jeg jobber i et it-miljø hvor det er 4500 brukere så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om takk. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg kunne ikke dy meg Du satt spørsmålstegn ved min kompetanse og i neste setning sa du noe som kunne brukes til å sette spørsmålstegn ved din kompetanse. Ikke noe vondt ment. Min kompetanse er 4 år på ifi, 2 år i ITavdelingen til en større norsk bedrift, 2 år som deleier i et IT selskap, og nå ca 6 måneder som kursleder for ITavdelinger. Jeg vet sånn nogelunde hva jeg snakker om jeg også Lenke til kommentar
Dstrand Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Dette er da ett vellkjent problem. I klassen min, spiller 4stykk wow, eller, 3.5 er vel mer korrekt. En av de låner min acc, jeg AH-horer litt i friminuttene, eller 'selvstudium' (Aka; Pengeinnskrenking.) Dette foregår da via ett åpent, trådløst nettverk, eid av det lokale fotballlaget. Win, or what? Fine=) Lett tjente penger da for din del Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Å spille WoW på skolen er jo ikke noe å skryte av, det sier jo seg selv hvor mye du gidder å bry deg om skolen og om din egen fremtid. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg kunne ikke dy meg Du satt spørsmålstegn ved min kompetanse og i neste setning sa du noe som kunne brukes til å sette spørsmålstegn ved din kompetanse. Ikke noe vondt ment. Min kompetanse er 4 år på ifi, 2 år i ITavdelingen til en større norsk bedrift, 2 år som deleier i et IT selskap, og nå ca 6 måneder som kursleder for ITavdelinger. Jeg vet sånn nogelunde hva jeg snakker om jeg også De fleste skoler bruker vel wsus til å distrubere windows oppdateringer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå