NoviKaNa Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hei! Hadde sommerjobb i sommer, og lurte på hvordan reglene er for utbetaling av feriepenger, og skattetrekk av disse? Ser av ferieloven §11, 3. ledd at feriepenger skal utbetales siste lønningsdag. Men det sies ikke noe om det skal trekkes skatt fra dette? Vet at det tidligere var slik at man betalte skatt av feriepenger om man tok dem ut samme året som de var opptjent. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Det skal trekkes skatt av feriepenger uansett, så vidt meg bekjent. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Tar du ut feriepenger samme år som de tjenes opp, så skal det trekkes skatt av dem som vanlig lønn. Tar du ut feriepenger året etter, så trekkes det tilsvarende mer skatt av lønnen din i inneværende år, slik at feriepengene utbetales tilsynelatende "ubeskattet". Selve skatten i kroner og øre blir ca den samme. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 må bare legge til litt info på dette. etter arbeidsmiljøloven(eller hva den heter) så er det utbetaling av feriepengene når du slutter i jobben. feriepenger for det året du er i skal det betales skatt av. men: vis det er inngått tariffavtale med LO der du jobber kan det vær de venter til neste år(dvs jørste januar) med å utbetale feriepenger da LO har avtalt dette i tariffavtalene de har.(vis jeg husker helt riktig nå) de vil da bli skattefrie dvs du får utbetalt hele beløpet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 men: vis det er inngått tariffavtale med LO der du jobber kan det vær de venter til neste år(dvs jørste januar) med å utbetale feriepenger da LO har avtalt dette i tariffavtalene de har.(vis jeg husker helt riktig nå) de vil da bli skattefrie dvs du får utbetalt hele beløpet. 9616996[/snapback] Nei, de er aldri skattefrie. Les innlegget mitt rett over her. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 men: vis det er inngått tariffavtale med LO der du jobber kan det vær de venter til neste år(dvs jørste januar) med å utbetale feriepenger da LO har avtalt dette i tariffavtalene de har.(vis jeg husker helt riktig nå) de vil da bli skattefrie dvs du får utbetalt hele beløpet. 9616996[/snapback] Nei, de er aldri skattefrie. Les innlegget mitt rett over her. 9617024[/snapback] beklager jeg glemte * " * tegnet rundt den der. men du som mottaker opplever det som "skattefritt" da du vil få utbetalt hele beløpet uten at det trekkes noe av det. greit? beklager vis det var vanskelig å forstå min mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå