Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bevare godt syn

jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvis du har godt syn... kan du gjøre det dårligere? Eller hva må jeg gjøre for at det ikke skal bli dårlig? Jeg sitter mye på dataen, ofte jeg titter ut av vinduet å fokuserer på noen fjell og ting langt unna, hjelper det? Så jeg ikke konstant fokuserer på samme ting liksom... Råd?

Takk! Eller er det hele genetisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det hjelper å titte ut.

Uten at jeg kan en dritt om øyer :p

Men jeg personlig har fåt dårligere syn dette året. Har merket at jeg sliter med å se tekst på overhead i klassen o.l, så jeg tok en synstest, som viste at ejg hadde 80% syn på øynene. Han ville ikke gi meg briller enda, for det kom bare til å fremskyve nærsynheten..

Jeg har jo også sittet mer på datan enn før nå, men det kan vel bare være tilfeldig..

Det beste du kan gjøre er vel å høre med de som har peiling på slikt? En optiker? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du gjør det riktige. Vår almenne kunnskap om øyet sier at når du fokuserer på et objekt som er nære, så må linsen i øyet gjøres tykkere (for å fokusere lyset bedre, har med lysbrytning å gjøre!) Linsen gjøres tykkere ved hjelp av musklene som er rundt linsen. Ulempen er at linsen, etterhvert som man blir eldre eller man ser på nære objekter i alfor lang tid, kan bli "klemt" sammen i en litt tykkere posisjon. Med økende alder blir linsen også mere uelastisk (Det er derfor flere eldre faktisk behøver både nærsynt OG langsyntbriller! Dette kalles avtagende akkumodasjonsbredde tror jeg!)

Så ved å fokusere på en gjenstand langt borte kan musklene slappe av, linsen klemmes ikke sammen og du kan unngå nærsynthet. (Eller rettere sagt sannsynligheten for at du blir nærsynt avtar!)

En annen ting: Man bør heller ikke lese i dårlig lys. Da mener jeg at man bør bruke en vanlig leselampe, for altfor sterkt lys er heller ikke bra.

Enkelte sier også at det er bra med A vitaminer (for synet!) Hvor holdbart dette er vet jeg ikke. A vitaminer er det vel mye av i gulerøtter.

edit: rettet en typo.

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar

A-vitaminer er bra for synet, og da spesielt for mørkesyn. Anbefaler deg å spise litt gulerøtter hver uke. Helst råe. A-vitaminene er gunstig for annet enn synet også.

I tillegg er det nå sånn at en får dårligere syn av å se på skjermer. Jo mer man ser på skjermen, jo dårligere trent og dårligere fokuseringsevne får øyene. Så om du skulle beholdt et perfekt syn, burde du ikke sittet ved PC-en i det hele tatt. :-)

Lenke til kommentar
Hei,

Hvis du har godt syn... kan du gjøre det dårligere? Eller hva må jeg gjøre for at det ikke skal bli dårlig? Jeg sitter mye på dataen, ofte jeg titter ut av vinduet å fokuserer på noen fjell og ting langt unna, hjelper det? Så jeg ikke konstant fokuserer på samme ting liksom... Råd?

Takk! Eller er det hele genetisk?

9615943[/snapback]

1. Ha solbriller hvis du sitter lenger ute i solen eller skarpt lys

2. Ikke les lenge i dårlig lys

3. Sov med mørkt rom, ikke ha lys på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...