Kakebakelate Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Ikke like koselig som Bergtatt, men det funker. Får ta å sjekke de ut nærmere. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Ingenting slå denne, kan teksten omtrent utenatt. Fantastisk http://www.youtube.com/watch?v=QNyIWBCFq5Y Endret 7. oktober 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Jeg syns faktisk kapittel 5-Bergtatt, ind i fjeldene er hakket vassere. Herlig gitarharmoni hele veien og den lyse tonen som ormer seg gjennom riffene. Og en perfekt avslutning på eventyret. Jeg var så inne i Bergtatt-plata at jeg oversatte den til engelsk for ei venninne i Brasil faktisk. http://www.youtube.com/watch?v=hC2mMl9EQEk Den er det perfekte klimakset i historien, og beskriver skrekken til hun som blir dratt inn i berget av trollene, etter å ha bli lurt inn i en fjellsprekk i halvsøvne av Huldra i forrige sang. Historien er herlig hvis man leser teksten skikkelig mens man hører på sangene. Og de brå overgangene fra akustisk gitar til blastbeats..perfeksjon. Og slutten er typisk norsk sagn, det sies man kan høre skrikene hennes i det mørke fremdeles. Theodor Kittelsen-bildet på coveret fremkaller trolske stemninger umiddelbart. Piken bad for seg Det måtte ei henne hjelpe Og med det en ny pike de røvet Fór med henne som de ville Og ei som de skulle Til der, hvor i Skyggenes hus hun satt Så kaldt og evigblått Fjellet tok henne inn Til sitt harde gråbergkinn Igjen hersket Natten den sorte Nu er hun borte. Hun skriker med sitt siste pust av stemme En epoke vi aldri vil glemme - En forstenet kropp ...Månen er borte Også stjernene er sluknet Hu! Det regner og det blåser; For langt nord i fjellene Dypt under hellene Der synges det... Endret 7. oktober 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 *snip* Hører ikke på Ulver fra før av, men etter å ha lest det innlegget fikk jeg sykt lyst til å kjøpe Bergtatt! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Sangteksten, musikken, følelsen alt er så vannvittig bra på den platen. Selv var dette noe av den første brutale musikken jeg hørte på og derfor vil "I Troldskog Faren Vild" alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt. De ventede Tøsens Hiemkomst Hun vaer i mørck Skog faren vild Sneens Tepper hafde bredet sig hen Paa Stien hiem - hendes eeneste Ven Om hun bare kunde Følge Stiernernes Baner Ey hun skulde vildfare Blandt disse mørcke Graner Skogens mørcke Arme forbarmede sig ofver dend fremmede Giæst Giorde hende vaer i siine inderste Tankers Veemod At i Bergekongens Kammer tørstes efter Christenblod [De Underjordiske:] «Det nærmer sig stille: Een sørgeklæst Pige Sidder derinde med foldede Hænder Hun sender een Bøn til det himmeldske Rige» Ofver hendes Hode Det drybber fra Qviist Draabe for Draabe som Blodet Fra Kroppen til Jesu Christ [Pigen:] «Aa, eismal i ein uggin Skog Eg kjenn at i Kveld I Kveld tenkjer ingen paa meg» Og Nattens Madrigal er ikke langt unna http://www.youtube.com/watch?v=xZhpWgTWYOw Skikkelig raspete hvit støy musikk, perfekt til å høre på før man legger seg. Skikkelig avslappende musikk. Endret 7. oktober 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Madrigal er litt drøyere, lyden er så hinsides jævlig at man hører ikke musikken første gjennomlytting, bare støy og bråk..men så dukker harmoniene opp inni alt "bråket" plutselig og da er du hekta. Bergtatt er snillere på ørene. Andresporet på Bergtatt er også flott..jenta går rundt i skogen, det begynner å bli mørkt, og det snør så hun ser ikke hvor hun har gått tidligere. Dette er den akustiske delen..så bare smeller det i full blastbeat og screaming, når jenta får total panikk og bare springer uten å se seg rundt, mens tårene renner og det blir mørkere og mørkere, hun lengter hjem til sine, og solen går til slutt helt ned. I tredje kapittel blir ulvene var på hennes nærvær og begynner å sirkle seg rundt henne..hun blir så skrekkslagen at hun faller om i en klarning i skogen. I fjerde sang halvdrømmer hun at det er varmt og deilig, og Huldra kommer for å føre henne hjem. Men istedet blir hun ledet inn i fjellet og fanget av trollene. BANG. Torden ruller. Stjernene er sluknet. Hun skriker med sin siste pust av stemme, men ingen hører det. Og langt i det fjerne kan stemmen hennes enda høres på vinden i skogen. Og dypt inni fjellene synges det langt under hellene. Endret 7. oktober 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Lch Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) ser ikke helt hva du er forvirret over. Jeg som uthevet det og greier, jaja. Sånn går nu dagan. De har erstattet Vortex med et kvinnfolk som ikke kan synge, hvordan laater det likt? Meh, kanskje han holder seg til å lage middelmådig puddelmetal i Lamented Souls i fremtiden. Neida, han har begått mye tøft i karrieren, jeg holder en prikk på "The Chaos Path" fra "La Masquerade Infernale" med Arcturus som høydepunket. [...] Nattsol (eller Nàttsòl som de vil bli kalt) med albumet Stemning, som de ga ut i Juni i år. Det sammenlignes med Ulver - Bergtatt, så jeg måtte høre det i kveld… ER KNAS! FFFFFFFF hva er vitsen med gravistegn? Takk for tipset, skal få lyttet til den platen. Ikke like koselig som Bergtatt, men det funker. Får ta å sjekke de ut nærmere. Ingenting slå denne, kan teksten omtrent utenatt. Fantastisk Det skal mye til for å toppe "Bergtatt", jeg anbefaler den til absolutt alle som viser noenlunde interesse for metall. Den og "Nattens Madrigal" er svartmetallklassikere i mine øyne; jeg mener å huske at det var snakk om en nyinnspilling av "Nattens Madrigal", men det blir vel ikke med gitar, bass og trommer tipper jeg. Det er virkelig en plate jeg ønsker dypt og inderlig blir spilt inn på ny, og da mikset skikkelig. Hvis Vlad Cochet får til helt ville bra ting på "gutterommet" som alle de ni platene jeg har hørt av ham (Mirrorthrone [fantastiske plater], Weeping Birth [bob bob], Unholy Matrimony ["Misologie" er kjempebra]) må vel det gå an. "Nattens Madrigal" anbefaler jeg med det lille aberet at den er veldig, veldig utilgjenglig støymessig sett. [...] Og en perfekt avslutning på eventyret. Jeg var så inne i Bergtatt-plata at jeg oversatte den til engelsk for ei venninne i Brasil faktisk. Hehe, jeg oversatte teksten til alle platene i svartmetalltrilogien og skrev dyptgående info-filer til en torrent[/] jeg mekket sammen for lenge siden, i Suprnova-tiden. Jeg har faktisk funnet et par relativt populære nettsider som har rappet deler av det jeg skrev, ingen ære blant tyver tydeligvis. Helt magisk plate. Jeg digger introriffet på spor 1, men jeg klarer ikke plukke en favoritt. Jeg prøver å høre igjennom hele platen hver gang jeg kommer til den hvis jeg har spilleren i shuffle-modus. [...] Og slutten er typisk norsk sagn, det sies man kan høre skrikene hennes i det mørke fremdeles. Theodor Kittelsen-bildet på coveret fremkaller trolske stemninger umiddelbart. Mmm, på platen min står det at "omslaget er mahlet aff voor høit ærede Søster Frk. Tanya 'Nacht' Stene". Det er definitivt en hyllest til Kittelsen, dog. Jeg har tenkt på å kontakte frøken Stene, og høre om det går an å få trykket opp omslagene fra trilogien; jeg synes de er virkelig vakre. Endret 7. oktober 2010 av Lch Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Jeg fant myspace-sida hennes i google nå http://www.myspace.com/ncht Hun har visst gjort mange covere etterhvert. Og låter. Endret 7. oktober 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Meh, kanskje han holder seg til å lage middelmådig puddelmetal i Lamented Souls i fremtiden. Lamented Souls er beinhard doom! De skal snart spelle inn den nye skiva! SMUD! Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Ulver er mitt absolutt favoritt svartmetallband. Har fortsatt bare snust litt på overflaten, men det kommer seg. Hører i alle fall mer enn bare bråk som jeg gjorde før, så det er vel en fordel! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 For å bidra litt til BM-diskusjonen, selv om mange vet om dette allerede. http://www.myspace.com/dodsengel Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Et av det beste BM bandene i nyere tid fra Norge. Begge platene ligger høyt på avspillingslisten her vertfall. Endret 7. oktober 2010 av Skogslik Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ulver er mitt absolutt favoritt svartmetallband. Har fortsatt bare snust litt på overflaten, men det kommer seg. Hører i alle fall mer enn bare bråk som jeg gjorde før, så det er vel en fordel! Emperor Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Emperor og Burzum har fantastisk atmosfære. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Ikke like koselig som Bergtatt, men det funker. Får ta å sjekke de ut nærmere. Neinei, det når så klart ikke opp til kanskje tidenes BM-album Bergtatt, men det ligner jo litt. Ingenting slå denne, kan teksten omtrent utenatt. Fantastisk. Ulver - I Troldskogen Faren Vild Jeg syns faktisk kapittel 5-Bergtatt, ind i fjeldene er hakket vassere. Mine to favoritter fra Bergtatt - starten og slutten. Men hele albumet er så klart krem, 6/6. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg fant myspace-sida hennes i google nå http://www.myspace.com/ncht Hun har visst gjort mange covere etterhvert. Og låter. Jepp, hun har malt alle tre omslagene til Ulvers svartmetalltrilogi, samt litt ting for Burzum og Darkthrone. Hun var gift med herr Nagel/Fenriz, visstnok. Jeg har så vidt hørt Aghast-platen som frøken Stene har laget i samarbeid med eksen til herr Haugen/Samoth. Dark ambient er ikke hva jeg vanligvis lytter til eller liker, men jeg skal nok gi den en gjennomlytting til når jeg får tid. (personlig foretrekker jeg Thorns framfor Emperor, den selvtitulerte full-lengderen fra 2001 er absurd bra) http://www.youtube.com/watch?v=yiqit9kPlr4 Lamented Souls er beinhard doom! De skal snart spelle inn den nye skiva! SMUD! Ehhhh. Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Er vanligvis ikke så begeistret for metal som flørter med industrial, men debuten til Thorns er helt enorm. Jævelig bra skive e:leif Endret 8. oktober 2010 av Vowels Lenke til kommentar
nybb Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Kan noen gi meg en saklig forklaring på hva dere hører i Black Metal som gjør det så fantastisk? I mine ører er det bråk, brøling og mangel på melodi. Det er selvsagt min subjektive mening, og det er umulig å forandre den, men jeg ønsker gjerne et saklig argument som kan gi meg en pekepinn på hva som er bra med Black Metal, sammenlignet med f.eks Heavy Metal. 1 Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 La oss bare si oss enige i at en black metal-lytter føler ting i musikken som du tydeligvis er fullstendig ute av stand til å føle. Det finnes ingen saklige "argumenter" for hvorfor en gitt sjanger er "bra/dårlig", alt er opp til den enkelte lytters opplevelse av musikken. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det må jo være mulig å forklare hva det er man liker med det. Hva det er som får ørene til å oppfatte det som deilig, og ikke som bråk.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå