Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enslaved er et band som for det meste spiller nye låter. De kan heldigvis fortsatt spille et utvalgt av de gamle gode låtene. Jeg har vært svært skuffet når jeg har sett et band spille som jeg har hørt de første albumene til, også blir bare nytt materiale spilt. Er det noen andre som har følt det slik? Og er det noen som har følt det sånn at på konsert så er det bedre å høre nye låter enn gamle? Jeg vil gjerne høre eksempler. Kjør erfaringer!

 

Kjenner meg godt igjen i det du sier. Var på konsert med Satyricon 2008 og det var litt småskuff. Spilte veldig mye fra Now, Diabolical og Volcano pluss noen låter fra The Age of Nero. På en måte skjønner jeg Satyr og co, da det må føles mer "riktig" for deres del å spille av det nyere materialet samt å reklamere for den nye skiva som skulle komme. På en annen side har de mange kule låter på samvittigheten fra de fire første skivene som de vet at flesteparten av publikumet digger. Heldigvis spilte de Mother North og Forhekset pluss en låt fra Rebel om jeg husker riktig. Nå har jeg kun sett dem en gang live så er ikke sikker på om de spiller noe fra de to første albumene, men virker på meg som de har tatt litt avstand fra dem. Er vel fler band som har gjort dette, blant annet Enslaved som du nevner og feks Dimmu.

Lenke til kommentar

Enslaved kjører fortsatt Slaget i Skogen Bortenfor som standard sistelåt i settet sitt. Den kom ut på Emperor-splitten Hordanes Land i 1993.

 

Men det er heller lite gammelt i setlistene ellers. Har sett dem 3 ganger på festivaler, de kjører kanskje 2-3 gamle blackmetal låter som Wotan og Eld og Slaget..., men liker å holde på med den fancy progmetallen sin bedre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Når vi er inne på Enslaved synes jeg det kanskje er det eneste norske bandene fra "den gamle skolen" som fortsatt produserer kvalitetsalbum. Isa, RUUN og Vertebrae er alle veldig bra, selv om de har gått vekk fra sin gamle stil.

 

Er få igjen av de "gamle" norske bandene som fortsatt holder koken ja, men må ærlig innrømme at jeg ble positivt overrasket over den nye Burzum skiva. Lever i beste velgående den. Utenom det synes jeg Mayhem slo på stortromma med Ordo Ad Chao som et godt comeback etter middelmådige utgivelser siden De Mysteriis.

 

Er heller ikke skuffet over nyere Ulver og Darkthrone, men de har jo gått bort fra Black metal så det blir litt annerledes.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på Enslaved synes jeg det kanskje er det eneste norske bandene fra "den gamle skolen" som fortsatt produserer kvalitetsalbum. Isa, RUUN og Vertebrae er alle veldig bra, selv om de har gått vekk fra sin gamle stil.

Etter min mening er Enslaved bare blitt bedre og bedre med tiden. Vertebrae er ett av mine absolutte favoritt metal-album.

Lenke til kommentar

Så enslaved i Bodø for noen år siden, når Isa var ny, og jeg tror di spilte både eld, for lenge siden, og slaget. Vi var kanskje 50stk på det lille lokalet med fy satan grutle og jengen gjorde en god jobb! Føltes som om det var en mye større konsert en det var.

 

 

Jon Oliva er en metall- og vokalgud som fortjener så jævlig mye mer annerkjennelse enn det han har. Savatage, Jon Olivas Pain, og Trans-Siberian Orchestra har noen helt fantqastiske perler.

 

Favoritten her i gården er nok Hall of the Mountain King, Sirens, og Poets and Madmen. Liker egentlig alle albumene med Oliva, men disse stikker seg ut. Jeg helt gåsehud av di hylene på Sierens, jeg forguder vokalmønsteret på Beyond the doors of Dark, Jeg forguder bassgangen på Awaken, Riffet i 24Hrs ago sparker baller hardere enn noe annet riff jeg noen gang har hørt, Jeg digger hvordan Warriors minner meg om Manowar, og man mp bare elske Hall of the Mountain King!

 

http://www.youtube.com/watch?v=5_MC4ul7tXU

 

 

Og angående Ihsahn på Inferno, Ja konserten var kul og sangene var bra, men hvordan kan han spille på Inferno uten å dra en Emperor låt? han har da gjort det før på Ihsahnkonserter

 

 

Edit: Semi related:

Mens vi er inne på Jon Oliva må jeg komme med en liten anbefaling: Split heaven, et meksikansk Thrash Metal band som har en rå vokalist, Han er kliss lik Oliva til tider. Han har til og med noen hyl som er helt lik!

Endret av Soundchaser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...