Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Tidlige metalband på 70/80 tallet brukte gjerne litt vocoder, men da for å lage alien eller robotstemmer. Det du hører her er ikke vocoder men autotune med ekstreme parametre for å "glippe" fra tone til tone. En vokoder endrer lyden på stemmen som går gjennom den, og man kan holde mange tangenter samtidig og "spille med stemmen" som en vanlig lydkilde.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har særlig peiling, jeg trodde ærlig talt vokoder og autotune var synonyme begrep. Jeg slo det opp på google og har merket meg forskjellen. Takk for korreksen.

Effekten jeg har i tankene kan man høre på nyere musikk av f.eks Kayne West, Black Eyed Peas og ikke minst Br0K3NCYD3. Grusomme greier, gitt.

Endret av lch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det er autotune satt med høye parametre for å bevisst lage glitch-effekt på stemmen. Jay Z har jo laget en låt som heter DTA (Death to Autotune).

Her er vocoder. Noe helt annet.

(PS. jeg er synthgeek)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Autotune er idol-produsenters beste våpen. På normale innstillinger auto-korrigerer den falsk pitch ved å automatisk bringe tonen opp til riktig hel eller halvtone. Så det fjerner "sur synging".

Ett eksempel på litt for mye autotune ble oppdaget på en Idol-finale sending, når vi plutselig hørte pitch på vokalen "hoppe opp" et hakk som en glitch. Han som sang ante ikke hva det var, men produsentene for TV-sendinga sa de alltid har på autotune live men det ble litt overdrevet plutselig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Har en teori om at ingen hvite artister fronter bruk av autotune.
Rettelse: Ikke autotune generelt, men den bevisste, metalliske afroamerikaner-effekten.

Brokencyde er en gjeng hvite gutter sist jeg sjekket, men ...

Ehh ... Deg om dét.

Grusomt er det, lell.

Lenke til kommentar
Kjenner faktisk et band som har spillt en del sammen med Shot at Dawn. Er usikker på om noen her har hørt om dette bandet da. De het A Burial At Sea, men har bytta navn og stil nå.

A Burial At Sea er/(eh)var crap.

Endret av Osecia
Lenke til kommentar
Splitte mine bramseil, det var helsprøtt å høre Hurtigruten sine covere, Bolge (Gorgoroth - Krig) og The Black Surfers (Emperor - I Am The Black Wizards).

Haha, KRIG! DER VAR DEN! Takk skal du ha, var godt å få det ut av systemet. Om noen finner ut hva Surfing On Blood er for noe så si fra her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...