Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke dette er den rette tråden for å diskutere slik musikk, Levaiathan. Deathcore generelt blir nok ganske forkastet her inne.

Ja, det passer jo ikke å diskutere metal i en metal-tråd...

 

Er det bare musikk med langhårede artister med evt. liksminke i trynet som kan diskuteres her?

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar
Hørte litt på Ildjarn nå, finfint for fans av støyende og monoton BM med relativt lusen og diskant-tung lydkvalitet:

Svarte Hjerter var ikke så galt, men fant ikke noe bra av Ildjarn da jeg prøvde det ut for en stund siden. Eneste jeg fant av verdi var noen merkelige ambientlåter. Synes Ildjarn har alt for mange låter og utgivelser, vanskelig å vite hva som er bra.

 

Equilibrium var tilnærmet lik Falkenbach.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kvaliteten her inne har vært synkendes ja. Men en del av problemet er vell at omtrent all musikken har allerede vært diskutert her inne. Medregnet backstage har vi sikkert rundtet 1200 sider.

 

Men for åøke kvaliten her inne, og fortsette glints gode ånd er det på tide med anbefalinger igjen !

Imotsetning til bare å slenge fra seg en link og løpe fra åstedet.

 

Her eer musikk som rører meg dypt nede i sjela, og tar meg på steder jeg ikke trodde eksisterte.

Denne musikken er sjelden, og i mine øyne har det vært mangel på slik musikk her i det siste.

 

Vi begynner rolig i vårt kjære Noreg, meg gruppa "Lumsk" I fra Trondheim.

 

Lumsk

 

Lumsk_troll.jpg

 

Lumsk startet opp i 1999 og holder fortsatt på.På denne tiden gruppen har eksistert har de gitt ut tre plater. Tilsammen har gruppen har hatt uttallige medlemer, men for min del er det medlemet som virkelig gjør denne gruppen spesiel er Stine mari som vokalist. Hennes prestasjoner kan bli sett i den lille videosnutten under.

Dessverre går lumsk og stine egne veier som man kan lese mer om i utdraget under sakset fra lumsk sitt nettsted

 

 

Lumsk og Stine Mari går hver til sitt.

 

Like før Sweden Rock Festival, nærmere bestemt juni 2004, ble Stine Mari med oss på vokal. Fra denne utrolige debuten og til dags dato har dette samarbeidet resultert i mange konserter, både i inn- og utland, tre plateutgivelser medregnet singelen ”Nidvisa” og to musikkvideoer. Både Lumsk og Stine Mari har hatt en formidabel utvikling gjennom disse årene, noe som jeg tror har gjort dette samarbeidet fruktbart for begge parter. I etterkant av ”Det Vilde Kor” har det derimot blitt mer og mer tydelig at Lumsk og Stine Mari ikke lenger drar tauet i samme retning. Stine Mari ønsker å prioritere sin egen karriere, og det er overhodet ikke interessant for Lumsk å sitte på reservebenken i så måte. Med det musikalske ambisjonsnivået vi har i Lumsk er vi avhengige av og forventer at alle yter maksimalt. Dermed har vi sammen bestemt at vi har oppnådd alt det vi kan oppnå med dette samarbeidet, og at Lumsk og Stine Mari går hver til sitt.

 

Den siste tiden har vi snust på en del ideer til den neste plata vår. Flere gode sådanne har dukket opp, men den utløsende faktoren for at vi falt på det vi gjorde var egentlig Stines avskjed. Det er flere måter å se dette på. Selv velger jeg å se det slik at avslutningen på et samarbeid er starten på et nytt. Vi har jo på tidligere plater jobbet med forskjellige vokalister. Noen har bidratt på en sang eller to, noen har sunget en sang alene. Vi har hele tiden følt at det er et slags uforløst potensial i dette, og i og med at Stine nå slutter er dette noe vi virkelig ønsker å få gjennomført med ett hundrede og ti prosents innsats. Jeg kan med en gang si at vår neste utgivelse utvilsomt blir den mest ambisiøse til nå, og vi har bestemt oss for at vi skal gjøre som vi alltid gjør, følge hjertet og la det stå til. Vi ønsker også å gi noe tilbake til våre fans, både norske og utenlandske, noe som nok virkelig vil komme til uttrykk på vår neste plate. Det er litt tidlig å røpe noe enda, men jeg vil bare si en ting: gled dere, for det gjør vi!

 

 

Om du kan bør du anskaffe alleplatene så fort som mulig, jeg har enda til gode og finne en sang som er av laber kvalitet. Men vær obs på at denne gruppen ikke holder på maling i anskiktet, likskjending, kirkebrenning eller andre lumske aktiviteter. Her går det i en blanding av rolig rock, folke toner, lett metal og til tider en tone klassisk musikk.( Hva skal vi forvente når gruppen har medlemer på fiolin og trompet.

 

Selv om det er vanskelig å velge bare en plate så går seieren til platen. Drumroll please

 

Troll

 

Og den beste sangen er selvfølgelig trolltind.

Mye metal er det ikke på denne platen, men vet du hva det bryr meg fint lite.

 

 

Dissection

 

183_photo.jpg

 

Nå flytter vi oss fra norge, og entrer søta bror. Den neste artisten på lista er nemlig Dissection !

Her går vi fra lystige folklige toner til iskald svartmetal med gitarrif som oser av følelser.

Nå snakker jeg selvfølgelig om gamle Dissection, siden de har i nyere tid beveget seg mer og mer inn i dødmetal sjangeren. Til min store skam har jeg bare en plate fra denne gruppen, da det nyeste materealet ikke falt helt i smak, og det tidligere har jeg ikke fått hørt. Likevell, om jeg hadde hatt den platen på LP hadde den forlengst vært utslitt !

Låt skrivingen, melodien, brutalitet alt sitter på sinn plass her og ingenting er glemt. Dette er virkelig et mesterverk.

Navnet på platen skal jeg heller ikke glemme å nevne.

 

Storm of the Lights Bane

 

Og favoritten for min del er "Where dead angels lie" Hvis ikke du får frysninger i ryggmargen

av å høre ( og lese den fantastiske teksten ) så er det nok noe alvorlig galt med deg.

Her sitter jeg i 28 grader, og føler meg iskald når jeg setter på denne platen.

 

 

 

In the dawn an angel was dancing

surrounded by an aura of light

But in the shadows something was watching

and with patience awaiting the night

Angel whispers: "Mournful night, attractive night

your dark beauty obsesses me"

An angel bewitched by the shadows

Seduced by the whispering lies

 

[Chorus:]

A spell was cast an the sky turned red

The angel's heart froze to ice

The blackness that falls is coming to stay

Under the snow lies angels so cold

 

Dusk has passed and a cold morning breeze

is sweeping all over the plain

On the ground lies an angel with skin so pale

On her face an image of pain

Snow is now falling to the frozen ground

The angel is covered by white

Frost is spreading across the plain

to welcome the eternal night

 

The dress is white with crystals of ice

and frozen roses so red

Roses of blood from an innocent soul

On the plain lies an angel dead

 

[Chorus:]

A spell was cast an the sky turned red

The angel's heart froze to ice

In the gloomy sky black clouds were gathering

The silence was broken by cries

A spell was cast an the sky turned red

The angel's heart froze to ice

In the gloomy sky - The silence where dead angels lie

 

Touch the snow...Caress the lifeless sculptures

Die!!!

 

[Chorus:]

The blackness that falls is coming to stay

Under the snow lies angels so cold

Yet with each crystal of frost that is falling

another story is told

A spell was cast and the sky turned red

The angel's heart froze to ice

In the gloomy sky - The silence where dead angels lie

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...