Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Nei inferno var ikke filmet, desverre. Tror den konserten var mye bedre enn Wacken, fordi publikum var mye mindre og mye nærmere scenen. Var sinnssyk stemning, har aldri hørt allsang på svartmetall-konsert, men det hørte jeg der. Sto midt på gulvet og hadde den beste opplevelsen noensinne.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare noe på Wacken DVD'en men det er dårlig kvalitet, noe ala Immortal filmen.

Det høres så jævlig rått ut, klarer ikke og tenke meg hvor heftig stemmning det må ha vært. Synd at de sluttet og spille live, krysser fingrene og håper på en ny reunion med Zyklon og Ihsahn bandet også, fan av de også.

Lenke til kommentar

selv var jeg bare på Wacken, men har kompiser som var på begge. Di sier Inferno var bedre. og det kan jeg egentlig forstå. mindre konsærter og innendørskonsærter er ofte bedre en store utendørskonsærter.

 

Men når det er sagt så var jeg -meget- fornøyd med konserten på Wacken. Jævlig kult å stå frammerst å vente på Emperor gjennom noen konserter, mens man kjenner at det begynner å nærme seg, og man gleder seg mer og mer mens det sakte blir natt og mørt. Kanskje ekstra stemningsfullt for oss som ikke er vant med at solen går ned om sommern..

Lenke til kommentar
Project Hate ...

The Lustrate Process

Vic Records

Fullt bandnavn: The Project Hate MCMXCIX

 

Hva er meningen med musikk? Det finnes så mange forskjellige meninger bak musikken, og selv med artistens ene mening bak musikken vil den likevel kunne oppfattes på veldig mange måter.

 

I disse dager er det kjent at Michael Jackson har dødd, sikkert av overdose eller hva det nå måtte være. Og jeg får med meg at voksne folk gråter fordi han, denne merkverdige skapningen som hele livet sitt forsøkte å løpe fra den han opprinnelig var, nå er borte. Det er et merkelige skue, men det er da man virkelig forstår at musikk virkelig rører ved en. Nå skal det legges til at Michael Jacksons musikk rører meg like mye som Prinsesse Dianas død gjorde for over 10 år siden.

 

Men det som rører meg er musikk som utfordrer meg, som får meg til å stusse, får meg til å spole litt tilbake (rewind på cd-spilleren) og som aller mest får meg til å lytte igjen og igjen. Og når jeg har hørt en del ganger, kjenner jeg at jeg må høre i hodetelefoner slik at jeg får med meg detaljer jeg mener er der, men som jeg ikke helt har klart å få kontroll på. Da blir jeg rørt. Jeg blir rørt over at noen legger sitt hjerte og sin sjel i musikken på en slik måte at det får andre, som meg, til å få frysninger, til å føle stor glede over at jeg er med på denne karusellen av metal i forskjellige former. For, i hvilke andre sjangere enn metal kan band skape noe stygt som blir ekstremt vakkert? Ja, for ellers i verden er ofte det som er pent pent, mens det som er stygt forblir stygt. Men, når det kommer til death metal, som er stygt i seg selv, kan det stygge bli utrolig vakkert. Ja, hvem av oss som liker Morbid Angel kan vel benekte at tittellåten på Blessed Are The Sick pluss Leading The Rats er en vakker låt?

 

Det er ikke nok at musikken er stygg, som i death metal generelt. Det må inneholde noe ekstra, for eksempel variasjon. Det være seg forskjellige type vokaler. Dyp mannlig grunting sammen med relativt fager kvinnesang. Kanskje et par-tre-fire gjestevokalister som skaper den nødvendige varisjonen. Og det må føles som om at vokalene ikke bare er satt samme som en følge av variasjon for variasjonens skyld, men heller variasjon med mening. Nå vet jeg ikke i skrivende stund om det er slik at den helt greie kvinnevokalen brukes etter den tekst som passer best, eller om gjestevokalene synger deler som ikke passer for hovedvokalisten, men det fungerer uansett. Og det fungerer veldig godt. Og når musikken er like variert, når det er effekter og lyder som dukker opp etter gjentatte lyttinger og når det fins passasjer som virkelig overgår det vakre, og derfor blir ekstremt vakkert i all sin stygghet, ja da er det jeg skjønner at jeg har blitt rørt. Håret mitt reiser seg på mine armer, jeg får frysninger, jeg gleder meg til neste lytting og jeg hører at det blir flere og flere favorittpartier gjennom den nesten 65 minutter lange prosessen.

 

Men er det death metal når det innehar kvinnevokal, når Mike Wead (King Diamond/Mercyful Fate) gjør soloer, når det er noen partier med rolig techno innimellom? Jeg vet ikke, og jeg kjenner at jeg bryr meg like mye om det som jeg bryr meg om at Michael Jackson får hvile, dog neppe i fred. Det jeg hører er spennende, det utfordrer meg som lytter til å finne ut av de forskjellige sekvensene, og viktigst av alt, det får meg til å høre på albumet gjentatte ganger uten at jeg er i nærheten av å kjenne meg mett. Det skader heller ikke at en av death metallens mest signifikante vokalister gjør sitt for å bidra til kaoset. Martin Van Drunens sekvenser gjør livet verdt å leve.

 

Skal det være noe som trekker ned, men som samtidig ikke gjør det, er det Jonna Enckells vokal. Hun synger egentlig med for lite kraft, og stemmen hennes bærer ikke teksten like godt som hennes mannlige kollegaer. Men samtidig bidrar hennes stemme til å holde brutaliteten litt tilbake, og jeg som lytter får meg noen pustepauser. I tillegg synger hun favorittpartiet mitt, det partiet som ligner på et refreng i You Come To Me Through Hell. Det er styggvakkert!

 

10/10

http://www.heavymetal.no/show.article.asp?...01&rid=3396

 

Hehey, det finnes andre i Norge med god musikksmak!

 

edit:

Vil også legge til at "introen" til skiva er helt fantastisk. Gitarriffet som smyger seg inn blant bassriffene er helt ubeskrivelig konge. Satan for en skive.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

1349 sin nyeste var noe spesiel. Den er ikke dårlig, men ikke forvent noen Hellfire. Det er som med Prometheus, den er god men ikke i forhold til de andre Emperor platene.

 

Hører litt på sangen Light Reborn av Agathodaimon, var litt behagelig og høre på. Noe bra fra det bandet?

Endret av Batnobbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...