Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere i tråden da jeg snakket om Sirenia har jeg faktisk begynt å klare å høre på growling. Jeg vet at Sirenia er mildt når det kommer til metall, men er det noen som har noen anbefalinger?

 

Jeg liker Sirenia, Tristania og anbefalingene bør ikke ligge så langt unna "growlenivået" på Tristania, da jeg ikke er helt komfortabel med heavy growling. Det skader heller ikke at det er litt symfonisk som Sirenia.

 

Anyone? :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere i tråden da jeg snakket om Sirenia har jeg faktisk begynt å klare å høre på growling. Jeg vet at Sirenia er mildt når det kommer til metall, men er det noen som har noen anbefalinger?

 

Jeg liker Sirenia, Tristania og anbefalingene bør ikke ligge så langt unna "growlenivået" på Tristania, da jeg ikke er helt komfortabel med heavy growling. Det skader heller ikke at det er litt symfonisk som Sirenia.

 

Anyone? :)

 

Du kan prøve denne

 

Han growler ikke i denne sangen men andre sanger. Det er blandings

 

 

Growl med dame, clean på refrenget

Clean, dame.

et steg videre :)

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

 

Lenke til kommentar
Anyone? :)

Se filmen hos Youtube

Gojira er definitivt growling, men Joe growler på en helt unik måte. Høres ikke ut som den standard Death Metal/Metalcore growlingen. Han legger mye mer kraft i det, og blir på en måte litt mør som brøling/roping. Vanskelig å forklare men du får sjekke ut selv. Tror Gojira sin growling er mer lyttevennlig for metalnoobs enne mange andre band!

 

Hvis du liker sangen ovenfor bør du skaffe deg From Mars to Sirius. Tidenes metalalbum, og ett av få som kan plasseres i sjangeren whalecore.

Lenke til kommentar
Hvis du liker sangen ovenfor bør du skaffe deg From Mars to Sirius. Tidenes metalalbum, og ett av få som kan plasseres i sjangeren whalecore.

Whalecore, faktisk :D Første gang jeg har hørt. Ser at det først ble brukt om Mastodons Leviathan og album med hval på coveret generelt, men regner med du tenker på kombinasjonen av (prog)metal og hvalsang? Originalt og kult er det i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Leviathan er også innenfor "sjangeren" ja! :D

 

Så har vi selvfølgelig Ahab som tredje bandet:

http://open.spotify.com/track/47ijzpyD4mUKILTOeKmNgG

 

Progressive lange sanger med hvaler eller sjø generellt som tema regnes som whalecore. De inneholder ofte melodiske rolige momenter med overganger til tunge riff. Opeth f.eks har mye av det samme, men har ikke rette lyden til å kalles whalecore. De har mer spøkelseaktig feel på sangene sine synes jeg.

 

Noe jeg også forbinder med whalecore er bruken av slå på løse strenger på gitaren. Flesteparten av Mastodon sine melodiske riff inneholder løse strenger. Gojira gjør mye av det samme i FMTS. En annen ting å merke seg er at både Gojira og Mastodon spiller i samme gitar-tuning (open-d).

 

^ Typisk whalecore

 

^ Whalecore med doom-preg

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar

Whalecore, tar du ikke sjangeren "whalecore" litt for seriøst nå? Synes det bare er et slangutrykk som brukes om band som Gojira og Mastodon fordi noen av tekstene deres (fra Leviathan og From Mars to Sirius) omhandler hvaler.

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar
Progressive lange sanger med hvaler eller sjø generellt som tema regnes som whalecore.

Hmm. I så fall er Echoes av PF whalecore. ^^ Eller, til en viss grad i det minste. En del av teksten handler om sjøen (både som metafor og ... "ikke-metafor") og litt uti sangen kommer det lyder som skal forestille fordreide hvalsanger. Den varer i 23 minutter. Du er sikker på at det ikke er noen kriterier i forhold til hvor hard musikken må være?

Lenke til kommentar

@Cyph: Det er ikke hvaler, det skal likne på hvalsang.

 

The high pitched electronic 'screams', resembling a distorted whale song, were discovered by Gilmour when the cables were accidentally reversed to his wah pedal.[1]

 

Fra wiki. Kilden er ikke der lengre, men jeg tviler ikke på at det er sant likevel.

 

Og ja, den er nydelig. Så nydelig at disse innleggene ikke burde bli slettet for å diskutere en progrock-sang fra 1971 i metalltråden. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...