Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Gojira og Lamb of God har begge gitt ut geniale album i det siste, Mastodon sitt nye kommer veldig snart. Alle nevnte band er hva jeg vil kalle ordentlig metal uten å være for ekstremt. :p

De bandene er totalt ukjente for meg. Snakka med en kammerat hvor jeg nevnte slike typiske band og han sa det bare var skit.

Kan si hva han vil om Lamb of God , de lager etter min mening rå musikk, men forstår at det kan bli litt for metalcore-aktig for noen! Ikke er de spesiellt originale mtp. lydbilde heller. Men har etter min mening to av verdens råeste gitarister som lager ekstremt fengende riff. Samt en vokalist som jeg forguder!

 

Men å si at Gojira og Mastodon er skit tar jeg meg nesten nær av altså. Det er en skam å si det! Blir også litt overrasket over utsagnet "slike typiske band" når du snakker om Gojira og Mastodon. Det er nok to av metalbandene i verden som har mest unik lyd, og mest unik musikkstil. De skiller seg fra alt annet i sjangeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De skiller seg fra alt annet i sjangeren.

De skiller seg negativt ut for min del. Stemningen er helt håpløs lam. Jeg savner alle de følelsene jeg ser etter i musikken jeg liker. Men så spørs det om du liker Deathhammer eller overhode har hørt om dem.

 

Det er typisk slik musikk som spiller jævlig fort og brøler jævlig forbanna i 15 sekunder, også tar de det veldig med ro og vokalisten er plutselig blitt kjempehappy og trommisen slår bare innemellom og gitaristene stopper hele tiden opp noen sekunder for å ta seg en blås.

 

Foretrekker de låtene der man ikke stopper opp musikken, men kjører den farta man skal.

Lenke til kommentar

Kan du komme med noen eksempler av hva du mener med at 'gitaristene stopper opp og tar seg en blås' som du så fint sa det? :p Gjerne YouTube-link. Er ikke helt sikker på hva du mener.

 

Forstår at folk foretrekker forskjellig musikk, men å si at Gojira/Mastodon er skit er å gå for langt!

Lenke til kommentar

Jeg må gå så langt som det kreves.

 

Jeg vet at du skjønner hva jeg mener om jeg bare får forklart det litt bedre. Gitaristene spiller slik:

da-da-da-da - vente - vente - vente -da-da-da-da - vente - vente -vente

De stopper å spille i flere sekunder om og om igjen. Utrolig frustrerende.

 

Mastodon og Gojira er skit som bare den yngste og urutinerte garden av metalheads har hørt om.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Forstår hva du mener, selv synes jeg det er veldig kult. Den siste setningen skal jeg la være å uttale meg om, 'don't feed the troll' osv.

Morsomt at du nevner Troll for det er jo et band som ikke tar en pustepause mellom riffa. Der kjører de løpet helt ut, fritt for disse ekle tendensene vi ser blandt dagens "metal" band.

Lenke til kommentar

Åja, visste ikke at det å ta seg pustepause mellom riff betyr at det ikke er metal. Tørr jeg nevne Black Sabbath? Slayer? Metallica?

 

Hvis vi følger din definisjon er vel ingen av de tre nevnte bandene over metal. Kanskje du mener Troll og andre 'non-stop'-band er mer teknisk dyktige enn andre metalband, og er derfor "mer" metal enn andre?

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å være teknisk dyktig når skivene har så dårlig lyd at man ikke har sjangs å høre hva folk spiller.

Greit at norsk black metal før i tiden fulgte en trend, som mest av alt kom fordi musikerne var mest opptatt av øl og damer enn å øve, så man tok enkleste valg og spilte inn på en 4 spors som ingen hører hva du spiller på uansett :roll:

 

Som Dagbladet (mener det var de) skrev etter konserten med Satyricon, Darkthrone og Dissection påsken 96 (?) og som stemmer godt,

"Mens de norske bandene bruker penga sine på sminke og nagler for å se tøffe ut, har svenskene tydelig brukt pengene på musikktimer, og derfor låt Dissection langt bedre enn sine norske venner denne kvelden."

De sa vel også at det var mer skummelt å gå på rød mann utenfor Rockefeller enn å være inne på konserten, men det er nå så..

Lenke til kommentar
Kanskje du mener Troll og andre 'non-stop'-band er mer teknisk dyktige enn andre metalband, og er derfor "mer" metal enn andre?

Nåja.

 

Sier ikke at de er dårlige teknisk, men så utrolig mye bedre enn alle andre band/artister er de ikke.

Tror ikke jeg heller, men virker som om Abigor prøver å grave seg frem til et poeng her. Ved å si at Mastodon og Gojira tar seg røykepauser mellom riff osv. Trangsynt black metal hore kanskje? For all del, har ingenting i mot black metal, men blander meg heller ikke inn i black metal diskusjonene i tråden.

Lenke til kommentar
Finnish metal band Norther parts ways with long time singer/guitarist Petri Lindroos. Norther was forced to let Petri go to be able to continue. Petri's full time engagement in ENSIFERUM

 

NEI!!! :cry:

 

Dæven, det der gjør meg ingen verdens ting. Ensiferum er et mye mer interessant band enn Norther uansett.

Lenke til kommentar
Finnish metal band Norther parts ways with long time singer/guitarist Petri Lindroos. Norther was forced to let Petri go to be able to continue. Petri's full time engagement in ENSIFERUM

 

NEI!!! :cry:

 

Dæven, det der gjør meg ingen verdens ting. Ensiferum er et mye mer interessant band enn Norther uansett.

 

IMO er Norther bedre enn Ensiferum. Det siste fra Norther liker jeg ikke helt soundet av men fortsatt kick ass. De lager fine triste sanger. Faen :( . Men jaja. Gleder meg til Ensiferum plata. Så det kom noe positivt ut av det.

.

Lenke til kommentar

Mye av den eldre garden liker ikke -core, de er veletablerte og trenger ikke

, synes jeg hører dem... mjeeee vokalen er for bla bla :sleep:

 

Edit: Hysj det skal være stille i grava, oppgitt over folk som har stagnert helt og mer eller mindre går i oppløsning (forråtnelse) og aksepterer verden slik den er.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...