Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

For de av dere som er interessert i ekstremt obskur svartmetall sjekk ut Amocoma. Ambient, eksperimentelt og creepy som rakkern. Du finner smakebiter (feed) her

 

Steike Draconian er helt utrolig fett. Har Arcane Rain Fell, er det andre de har noe tess?

Tipper du liker de andre platene dersom du liker den. Du finner alltids smakebiter på myspace/offisiell hjemmeside.

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Where Lovers Mourn er mye bedre enn ARF, syns jeg. Åpningslåten Cry of Silence er bare hinsides fet og seig og vakker.

Og "A Slumber did my spirit seal" har den vakreste kvinnevokal-linja jeg har hørt, pluss en felemelodi ala det My Dying Bride hadde på sin storhetstid midt på 90-tallet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

She Dies er kanskje den vakreste låta noensinne, hadde det ikke vært for den amatørmessige engelsken til tider. Draconian er ett av mine favorittband noen sinne uansett. Beste skiva er enten nyeste (Seasons Apart) eller The Burning Halo. Tittellåta til Seasons Apart har beste kvinnevokal-linja jeg har hørt, Bytex!

Take my hand; Follow me through tranquillity

Stay with me, you will see ardour where shadows grow

Feel my heart, relieve your hope of this fading love

Winter came far too soon, but still the flowers bloom

Lenke til kommentar

Har ikke sjekka den nyeste så det vet jeg ikke. Men får vel finne den et sted..jeg trekker lett paralleller til My Dying Bride når fela kommer frem i de trege rytmene, men det er ikke noe minus siden MDB selv har sluttet med fela for mange plater siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Pah, det kurerer du fort ved å se For Darkest Eyes-DVD-en. Flere fulle liveshows fra feleperioden 93-97 der. Martin spilte temmelig surt til tider live. Men bare å se den digre karen headbange fremst på scenen mens han spiller fele er en opplevelse i seg selv. Han stakk seg aldri vekk bakerst på scenen den karen, bortsett fra når han måtte stå og spille keyboard av og til.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke så merkelig. I livesetting får de frem mye mere lyd og følelser enn i et klinisk studio der alt er terpa på og spilt inn om igjen 20 ganger før det ble ferdig. Veldig mange band som f.eks. Saxon høres 5x bedre ut live enn på plate. 80-talls lyden kan virke litt pinglete på skive, mens live er det trøkk fra helvete. Samme med Judas Priest.

 

Sammenlign videoen til Breakin the Law med et liveopptak av samme låt. Helt sinnssyk forskjell. Når man ser videoen tenker man "Hæ? Høres jo tammere ut enn Dire Straits!"

Lenke til kommentar
Nei egentlig ikke så merkelig. I livesetting får de frem mye mere lyd og følelser enn i et klinisk studio der alt er terpa på og spilt inn om igjen 20 ganger før det ble ferdig. Veldig mange band som f.eks. Saxon høres 5x bedre ut live enn på plate. 80-talls lyden kan virke litt pinglete på skive, mens live er det trøkk fra helvete. Samme med Judas Priest.

 

Sammenlign videoen til Breakin the Law med et liveopptak av samme låt. Helt sinnssyk forskjell. Når man ser videoen tenker man "Hæ? Høres jo tammere ut enn Dire Straits!"

 

Jepp. Spesielt disse 80-tallsbanda som gjorde metallen til det den er i dag. Å høre Bach fra Skid Row trøkker I Remember You, live er tusen ganger fetere enn på skive.

Lenke til kommentar

Rolig metal er jo bare kjedelig. :p Kamelot har en del rolige sanger, men klarer fortsatt å holde det pent når de spiller med mer fart. Pluss det er en norsk vokalist, noe som alltid er gøyt. Hypocrisy har også noen roligerere sanger fra tid til annen. Iron Maiden er koselig og rolig å høre på. Opeth har mange rolige sanger, men problemer med de er at sangene kan gå fra death metal til rolige melodier med vanlig gitar osv. Og Dragoncia som nevnte over, ser hvertfall ut til å være relativt rolig.

 

Men nå hører ikke jeg så mye på rolig metal, så det kan hende mine eksempler er litt ute å kjøre...

Lenke til kommentar

Det er sikkert bare en brent cd-r med printa cover da! Men så kan du spare den til Amocoma blir virkelig store :p Hvis du liker slik ambient kan du se om du finner et norsk soloprosjekt kallt "Svarte Greiner", det er ikke fullt så metallinspirert, men mye av det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...