Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hihi..

 

Prest vil fjerne «negermusikk»

Foto: Tore-André Baardsen 10.11.1999 kl. 05:06 Kilde: VG

 

LYNGDAL (VG) Tidligere prost Paul Gerhardt Birkeland (80) vil fjerne en rockekonsert med «negermusikk» fra 2000-feiringen i Lyngdal.

 

 

SKEPTISK: Tidligere sogneprest og nåværende vikarprest Paul Gerhardt Birkeland vil ha vekk rock fra 2000-feiringen. Rock er usømmelig, sier han. Foto: Tore-André Baardsen

 

- La afrikanerne more seg med rock'n'roll. For meg er det primitivt og vilt. La oss heller ha folkeviseleik, som jeg har sett på folkemuseetpå Bygdøy, sier Birkeland til VG.

 

Ordfører Hans Fredrik Grøvan (KrF) i Lyngdal sier at ungdommen får sin rockekonsert på nyttårsaften.

 

- Jeg kjenner Birkeland for godt til å bli provosert, og deler ikke hans synspunkter. Ungdommen får garantert sin konsert, sier Grøvan.

 

«Primitiv kultur»

 

Den tidligere prosten Birkeland i Flekkefjord er som pensjonist vikarprest innen Agder bispedømme, og skal allerede søndag tale i Åseral kirke.

 

I leserinnlegg i både Farsunds avis og Fædrelandsvennen har han krevd konserten fjernet:

 

«Rock'n'roll er en kultur som kommer fra Afrika (...) Nå er det ikke noe lovforbud mot rock'n'roll, og den som finner glede i denne noe primitive kultur, må få lov til det, men den bør ikke være en del av programmet for Lyngdal kommune (...) Vi har så meget god norsk kultur, også for den frilynte ungdom, at vi trenger ikke å importere afrikansk kultur til dette jubileum,» skriver Birkeland.

 

- Usømmelig

 

- Rock er ikke ukristelig, men usømmelig, sier Birkeland til VG.

 

Utreder Henrik Lunde ved Antirastisk Senter sier argumentasjonen minner om advarslene da jazzen og rocken kom til Norge for haugevis av tiår siden.

 

- Det er mer latterlig enn provoserende. Størstedelen av det norske folk har nok godtatt at rocken springer ut fra Afrika uten å ha problemer av den grunn, sier Lunde.

Lenke til kommentar
Hey, har netopp spilt inn første låt med bandet mitt. Sangen finner du på www.myspace.com/vetustas

 

All kritikk er godt motatt. Sangen er på serbisk, bor i Serbia atm. Crna Kletva betyr ''Black curse''. Jeg er vokalist og gitarst, så kritikk på vokalen er også velkommen.

Slettes ikke verst! Solide riff, greit driv i låten, kanskje en smule tamme basstrommer. Likte partiet midt i låten veldig godt. Vokalen høres også grei ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...