Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig dumpet Thorns-albumet i postkasse(Neslepaks, du hadde rett om CDON ang. når de ikke hadde CD på lager).

Uansett. Fy faen. Dette er noe av det beste black metallen jeg har hørt på skikkelig lenge siden jeg hørte Deathspell Omega - SMRC. Veldig, veldig kaldt. Samtidig så har det en "storhets" feeling, litt sånn futuristisk uten at det blir helt industrial av det.

Hva annet er verdt å ha av Thorns? Er splitten med Emperor bra? Bør jeg skaffe kompilasjonen med demoene?

Alle best of-plater er elendige.

Indeed!

Et album henger sammen. Sangene på det henger på en måte sammen, om det så ikke er ment slik eller ikke er er konseptalbum en gang. De har samme stil. Samlealbum bare river (tilsynelatende tilfeldig) fra forskjellige album og setter sammen en suppe som ikke passer sammen og er av ekstremt variabel kvalitet.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg starter ofte med liveplater når jeg sjekker ut et band som for meg er nytt, men legendarisk.

F.eks. Saxon. Så kjøper jeg studioplater etterhvert. Jeg fant Iron Maiden gjennom live after death på slutten av 80-tallet f.eks. Judas Priest hadde jeg også en gammel liveplate jeg hørte på hele tida. Jeg liker livelyd og publikumslyd må vel sies. Vet det er mange som syns det forringer låtene, men for min del forbedrer det låtene å høre at publikum synger med eller roper i takt. Solo-ozzy fant jeg frem til med Live & Loud fra 1992, og kjøpte gamle plater etterpå.

Ellers er det jo ofte klassiske plater man leser om som man bare sjekker ut og kanskje digger, og kjøper/laster ned flere plater.

F.eks. Annihilator sin Alice in Hell. Eller Dio sin Holy Diver. Når et band har gitt ut 15 plater siden 1978 er det ikke så lett å bare kaste seg på den første og høre alle. Det kan jeg gjøre hvis jeg har fri en helg og bare spiller WoW. Da kjører jeg skiver som ikke er fullt så kjente bare for å ha hørt de. F.eks. pløyde jeg gjennom HELE saxon-diskografien en lang lørdag ettermiddag/kveld med WOW. Dæven røske det var mye ræl, men også gjemte diamanter.

Jeg hiver meg heller bare uti det enn å sitte og lure og spørre og grave andre om hva jeg skal høre på først. Bruk en side som http://www.metal-archives.com for å finne anmeldelser av alle platene til et band. Så plukk den som får best, eller mest "legendarisk".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bytex: Live-album har jeg sansen for, så det er sant som du sier. Det blir som en blanding av best of og nyinnspilling. www.metal-archives.com er også et flott tips om man er på utkikk etter nye album fra band man ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe å spør etter hvilke album man skal høre? Det er jo bare å skaffe hele diskografien og begynne en plass. Gjør oftest det selv.

Kjøpe hele diskografien ? :omg: Eller mener du laste ned ulovlig slik at bandet ikke tjener noe på det ? :ermm:

Endret av Addan
Lenke til kommentar
Er det egentlig noe å spør etter hvilke album man skal høre? Det er jo bare å skaffe hele diskografien og begynne en plass. Gjør oftest det selv.

Kjøpe hele diskografien ? :omg: Ellr mener du laste ned ulovlig slik at bandt ikke tjener noe på det ? :ermm:

Ja, for å høre, så kjøper man det man liker. Det gjør hvertfall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...