Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var interessert ja absolutt. Det var ganske sært å se alle disse nyhetsoppslagene om satanister og kirkebrenning, når man satt i kjellern og hørte på Emperor og aldri tenkte at disse folka som lager så bra musikk kunne begynne å drepe hverandre plutselig.

Som sagt, Euronymous holdt på med rimelig sære greier innen satanisme og ville tvinge flest mulig til å være med i denne indre sirkelen sin. Kanskje necrobutcher ikke var noe fan av det greiene.

Tror heller det er Varg som burde holde en minimal profil, for det er sikkert mange, både fans og tidligere venner av Mayhem, som vil ha tak i fyren. Han har jo sagt han bare vil begynne med jordbruk på en gård for seg selv.

Og svartmetall-scenen nå er så forskjellig fra tidlig på 90-tallet at han ikke vil finne særlig mye å bygge videre på uansett, om han nå har noen planer om det. Tror ikke han har det lengre. Man får god tid til å tenke i fengsel i mange år.

Det blir litt som at Kevin Mitnick, superhackeren fra 80-tallet, ikke vil kunne gjøre en fugl fortred om han fikk en moderne PC og moderne internett nå. For ting har forandret seg så mye at han er helt akterutseilt. Back in the day, kunne Mitnick stenge strøm og telefonnettet i hele byer og slikt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Knallbra tråd, fikk noen tips til nye band her, blant annet Hammerfall som falt veldig godt i smak. Men jeg så ikke Dio ble nevnt noen plass, det klassifiserer vel ganske bra som metal det vel?

Dio er grei musikk det, har ikke hørt alt han har gitt ut. Men Holy Diver er ei knallplate. Ellers ville jeg ha sjekket ut noe av tidlig Rainbow spesielt albumet "live for germeny 77".

Lenke til kommentar
Et spørsmål til metallfolket...

Ville du hørt på et band om de var rasister/nazier/kristne tvers igjennom, eller ville du hivd dem over bord uasett hvor gode de enn var?

Takler stort sett a alt, bare det ikke er jødisk, kristent eller muslimsk. Heldigvis er det ikke disse overrepresentert i ekstremmetall.

Mitt inntrykk er at mye av det avisene skreiv om svartmetall bare var bullshit, og mange utnytta det.

post-118993-1202197446_thumb.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Takler stort sett a alt, bare det ikke er jødisk, kristent eller muslimsk. Heldigvis er det ikke disse overrepresentert i ekstremmetall.

Hva er galt med jødisk?

Er jo (i motsetning til kristendom/islam) ikke noe misjonerende faenskap.

Ville du hørt på et band om de var rasister/nazier/kristne tvers igjennom, eller ville du hivd dem over bord uasett hvor gode de enn var?

Hører allerede på både Extol og Believer. Så kristen takler jeg, selv om jeg ikke er for glad i tekstene. Synes også det er stor forskjell på "preachy" tekster og tekster der folk bare skriver om hva de tror på. (Om de "pusher" det på en eller ei...)

Har egentlig aldri kommet over musikk som er rasistisk/nazistisk som jeg virkelig har likt så har egentlig ikke møtt den problemstillingen. Har egentlig en prinsipp om å sette musikk foran alt da, men tviler på at jeg hadde kjøpt(dermed økonomisk støtte) et rasistisk band. Men tror nok jeg kunne hørt på dem. (Dessuten, nazistiske band synger gjerne om nasjonal identitet uten at drar for mye av selv rasismen/nazismen inn i musikken og tekstene sine, og nasjonalisme har jeg strengt tatt ikke problemer med.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Hva er galt med jødisk?

Har egentlig aldri kommet over musikk som er rasistisk/nazistisk som jeg virkelig har likt så har egentlig ikke møtt den problemstillingen. Har egentlig en prinsipp om å sette musikk foran alt da, men tviler på at jeg hadde kjøpt(dermed økonomisk støtte) et rasistisk band. Men tror nok jeg kunne hørt på dem. (Dessuten, nazistiske band synger gjerne om nasjonal identitet uten at drar for mye av selv rasismen/nazismen inn i musikken og tekstene sine, og nasjonalisme har jeg strengt tatt ikke problemer med.)

Ehh hva som er galt med "jødisk" er en debatt som hører til i et annet forum, men jeg synes de har en stygg kultur, en stygg historie og en stygg/pervers religion.

Metal band som flørter med nasjonalsosialismen fokuserer gjerne om nasjonal identitet, men NSBM for eksempel holder ingenting tilbake.

The age of tragedies, my vision of a fallen empire

Like a lantern that burned out in ecstacy

Lighting the path of blood and honour into time

For eternity, forever reminding me... Forever changing time...

The man against time, in scorn against decline

One state, one folk, one leader, a true revelation

The purest essence of the cult of our blood

For infinity, flowing inside me... Forever binding me...

My dream of your empire

Fills me with joy

For it is also my fate

To end this life of strife in tragedy

Live by the sword they say, thus I shall live

Let my words be my blade, let my songs be my spear

My dream of your empire

Fills me with joy

For it is also my fate

To end this life of strife in tragedy

...or supremacy.

Lenke til kommentar
Men Varg har og sagt at viss han skal begynne og lage musikk igjenn så blir det noe lignende Burzum for det er bare det han kan sier han.

Skal vertfall bli spennende og se når han kommr ut.

Noen som har peiling på når det foresten?

Rundt august i år tror jeg. Ett år for seint.

Lenke til kommentar

Hva er galt med jødisk?

Misjon er ulovlig i islam...

Så lenge det ikke er "godt" går det bra, metal skal rett og slett ikke være det. Skygger derimot generelt unna band som er åpent religiøse, spesielt om de blander det i musikken. Om jeg derimot først har hørt det, og liker det, er det selvfølgelig ikke noe jeg unngår fordi det er religiøst.

Hører gjerne på musikk med tekster og musikere som rett og slett hater meg for den jeg er. Hat og provosering er en viktig del av mer ekstrem metal.

Har f.eks ingen problemer med å høre på NSBM, og de kan gjerne skrike aryan pride osv. Er nesten bare bra det.

edit: Alt Mayhem har spilt inn etter DMDS er forresten noe skikkelig dritt, kanskje med unntak av Wolfs Lair Abyss. Bringer skam over navnet sånn som de holder på i dag, spesielt de med synth osv, og de tullete greiene på Ordo Ad Chao. Euronymous hadde neppe likt dagens Mayhem, og han VAR Mayhem.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
edit: Alt Mayhem har spilt inn etter DMDS er forresten noe skikkelig dritt, kanskje med unntak av Wolfs Lair Abyss. Bringer skam over navnet sånn som de holder på i dag, spesielt de med synth osv, og de tullete greiene på Ordo Ad Chao. Euronymous hadde neppe likt dagens Mayhem, og han VAR Mayhem.

Så ikke hør på det da...

Lenke til kommentar
kan du nevne noen NSBM band?

Raven Dark (Russland), Pantheon (USA), Waffen SS (Italia) og Bilskirnir (Tyskland), noen eksempler på NSBM.

Så lenge det ikke er "godt" går det bra, metal skal rett og slett ikke være det. Skygger derimot generelt unna band som er åpent religiøse, spesielt om de blander det i musikken. Om jeg derimot først har hørt det, og liker det, er det selvfølgelig ikke noe jeg unngår fordi det er religiøst.

Svært mange band er faktisk religiøse, hvis du leser tekstene. Letteste er jo å kjenne igjen viking metal band, hvor nærmest alt er religiøst.

Euronymous hadde et latterlig intervju på Svensk radio. Noen som har hørt det?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Med religion tenker jeg ikke på satanisme og gamle religioner som de norrøne osv. Har sett det intervjuet, er et must for Mayhem-fans.

Graveland og Nokturnal Mortum er vel de NSBM-bandene jeg liker best, om de kan kalles det da. Spesielt sangene Graveland - The Eyes of Balor og Nokturnal Mortum - Hailed Be The Heroes.

edit:

Så ikke hør på det da...

Godt tips... Selvfølgelig hører jeg ikke på det. Endret av Innos
Lenke til kommentar
Svært mange band er faktisk religiøse, hvis du leser tekstene. Letteste er jo å kjenne igjen viking metal band, hvor nærmest alt er religiøst.

Er vel forskjell på tja... "åndelig lengsel" og rett frem (organisert)religion ala. kristendom.

Mange av tekstene fremstår jo nesten bare som de lengter etter en gammel "glemt" åndelighet, eller bare som et symbol nasjonal identitet. Er vel mer nasjonal-romantisk enn noe annet. Mye kan også kalles en slags nature-worship.

Kan vel kalle det religiøs, men det er noe helt forskjellig fra tekstene man finner i Stryper.

Lenke til kommentar
Er vel forskjell på tja... "åndelig lengsel" og rett frem (organisert)religion ala. kristendom.

Mange av tekstene fremstår jo nesten bare som de lengter etter en gammel "glemt" åndelighet, eller bare som et symbol nasjonal identitet. Er vel mer nasjonal-romantisk enn noe annet. Mye kan også kalles en slags nature-worship.

Kan vel kalle det religiøs, men det er noe helt forskjellig fra tekstene man finner i Stryper.

Ja jeg var nok veldig bokstavelig, men i bunn og grunn er det jo religiøst! Om bandmedlemene er religiøse er jo ikke sikkert, men musikken vil jeg påstå er det, selv om det noen ganger er begrenset til kun en periode eller et album. Nevner ifleng: Bathory, Einherjer, Enslaved, Amon Amarth, Helheim, Thyrfing, Satyricon og Darkthrone.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...