Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget mitt er..hører dere på en plate og tenker "Nei fy faen så overrated!" og slår av?

"Overvurdert" er jo ANDRE sine meninger. Hvorfor i helvete skal man føye seg etter hva andre synes om musikk man hører på selv? Ingenting er så personlig som musikksmak.

 

Har sjølvsagt gjort dette. Kjøpte ein gong Mastodon - Leviathan på grunn av ei rangering i Metal Hammer (og ekstremt mange andre lovord). Dei plasserte den innan topp 10 av tidenes thrash-plater. Det fyrste eg tenkte var "overrated", oppskrytt og dra til helvete. Synd eg ikkje tok vare på namnet på denne karen. Han skulle hatt skambank.

Jeg digger Mastodon selv, men akkurat Metal Hammer skal du ikke ta så seriøst. Det at de presterer å plasere Mastodon innenfor thrash sier jo sitt. 

 

Når det gjelder hvorvidt et band er overvurdert kvalitetsmessig så er det som regel en idiotisk diskusjon da smak er inne i bildet. En kan derimot diskuterte hvor viktig et band er for en sjanger. Men det blir noe annet enn å diskutere hvorvidt de er oppskrytte generelt.

 

Den andre siden er en mer objektiv kvalitetsvurdering. Er musikken velspilt? Er den velkomponert? Er det tight? Fungerer notene og tonene sammen? Musikalsk kvalitet er ikke totalt subjektivt. For å sette det på spissen: Dersom jeg komponerer og fremfører en tonoters låt på tuba - et instrument jeg aldri har tatt i - vil det ikke være objektivt riktig å hevde at Mozarts Requiem er et bedre musikkstykke?

 

Det subjektive er naturlig nok viktigere i praksis såfremt man ikke studerer et stykke i musikkvitenskaplig øyemed, men det er ikke helt riktig å hevde at musikk (utelukkende) er subjektivt.

Hva som er "velspilt" kan være subjektivt. Darkthrone's Transylvanian Hunger regners som en klassiker innenfor sin sjanger. Den er elendig produsert, og er ikke knallthight egentlig. Likevel er den opphøyet som en klassiker, og ikke på tross men på grunn av blant annet disse tingene.

 

"Fungerer notene og tonene sammen?" 

Dette vil jeg si er subjektivt. Det er jo mange band som spiller så disharmonisk som mulig, og egentlig passer jo disse notene overhode sammen i det hele tatt(Det er poenget). Om notene passer sammen eller ei er en grov forenkling av musikk også. Veldig mange band som får noter til å passe sammen, det som er interessngt er hvorvidt hva som utrykkes i disse notene gir noe. Man har jo mange band som er flinke å følge regler, og lager ting som til og og med er knallfengende - men likevel mange(meg selv inkludert) regner for dritt. 

 

 

Mozart er forresten oppskrytt. (Vivaldi, Grieg og Wagner for teh win.) :green:

 

Nå har jeg faktisk hørt den del BM selv og veit at allt ikke handler om satan. digger musikken og noen ganger kan growling være helt greit men blir to much når det skal være growling og atter growling. min erfaring er at om noen growler i et amatørband i hvartfall er det for å dekke over det faktum at de faen ikke kan synge særlig bra

! om satyr gjør det fordi han synes det er ufattelig tøft for det være opp til han.

Når det kommer til  Satyr så synes jeg han fremstod som en teit, patetiske drittsekk se-hvor-tøff-jeg er når jeg såg ham på Quarten i 2006.

 

Nå er han neppe representativ for de fleste, Enslaved var jo knallkoselig og vokalisten deres har den mest imponerende livegrowlen jeg noen gang har hørt. 

 

Når det gjelder at growlere prøver å dekke over dårlige sangegenskaper å blir dettte teit. For det første så tror jeg at veldig mange metallband gir en god faen i om folk synes de synger fint/rent eller ei. Metallica sang jo falsk som faen, men ble digga alikevel. Videre så er mange growlere også veldig dyktige sangvokalister. (Mikael Åkerfeldt fra Opeth, Vintersorg fra Borknagar). Dessuten, growling er et utrykk, som er rimelig anerledes fra sang. En annen grunn til at det growles mye i ekstrem metall er at det en sjanger som ofte er instrumentalt fokusert og at melodiene ligger i gitaren, da blir det gjerne for mye med en vokal. (Dette er forskjellig fra veldig mye rock-basert musikk der instrumentene noen ganger nesten bare er der som et bakgrunssteppe for vokalen.)

 

PS: Jeg vil også høre deg growle!

Lenke til kommentar
Nå har jeg faktisk hørt den del BM selv og veit at allt ikke handler om satan. digger musikken og noen ganger kan growling være helt greit men blir to much når det skal være growling og atter growling. min erfaring er at om noen growler i et amatørband i hvartfall er det for å dekke over det faktum at de faen ikke kan synge særlig bra

! om satyr gjør det fordi han synes det er ufattelig tøft for det være opp til han.

 

p.s det skrives ikke får men for dersom du ikke sikter til en sau da

 

Gitarister spiller gitar for å dekke over at de suger på fiolin.

Lenke til kommentar
hører ikke på det. har en skive av satyricon og bare irriterer meg over growlingen for folka kan jo spelle ! og jo alle kan growle om de vil ARGGHHHAAARRAHHH GOOODSUCKS ARRRGHAARRRHHH SATAN RUUUULES RRAAAHGHHARRRHHH

Growling er det som m å til for å matche resten av musikken. Du kan ikke uttrykke følelsene i Black Metal kun med clean vocals! Samme med Death.........

Lenke til kommentar

Addan har virkelig misforstått. Growling og det å bare skrike er forskjellige ting. Ordentlig growl kan ta veldig lang tid å lære seg. Det skal ikke gjøre vondt i hele tatt og kjennes veldig naturlig. For de som er virkelig proffe, er det like naturlig å growle som å prate når de åpner kjeften :p

Lenke til kommentar
For de som liker In Flames: her her kan dere høre den nye singelen deres. Høres ganske bra ut dette.

 

Edit:

har en mye bedre kvalitet.

 

Den sangen var mulig å finne på youtube i sommer, så det er ikke akkurat en kjempenyhet du kommer med. Er ikke altfor begeitra over den nye sangen. Refrenget høres veldig "pop" ut.

 

Edit: Sorry for dobbeltpost, men skal ikke denne liksom bli editet inn i den forrige?

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at en stor del av folka på forumet her liker metal. Er det slik at det er en større prosentandel av forumfolk som liker metal enn andre "vanlige" folk eller er det fordi vi som liker metal er mye mer glad i å diskutere det vi liker og er engasjert i musikken?

Lenke til kommentar
For de som liker In Flames: her her kan dere høre den nye singelen deres. Høres ganske bra ut dette.

 

Edit:

har en mye bedre kvalitet.

 

Det der er ikke den nye singelen dems. Den er med på singel-CD-en og var originalt laget til Viva La Bands vol. 3 hvis jeg ikke tar feil. Den er ikke en gang på albumet.

Lenke til kommentar
For de som liker In Flames: her her kan dere høre den nye singelen deres. Høres ganske bra ut dette.

 

Edit:

har en mye bedre kvalitet.

 

Det der er ikke den nye singelen dems. Den er med på singel-CD-en og var originalt laget til Viva La Bands vol. 3 hvis jeg ikke tar feil. Den er ikke en gang på albumet.

 

Huffameg så jeg failet. Jaja. :)

 

Nei, jeg savner også den tyngre metalen de spilte før.

Endret av Lurvefranzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...