Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler den første, Primo Victoria (2005). De er produktive karer, ett nytt album hvert år siden da. Men de har eksistert som band mye lengre, og ga ut en 11-spors (!) demo i 2000. Det var da jeg først oppdaga bandet (hadde en sidejobb som anmelder i et metalmagazin så jeg fikk den i posten). Har sett dem live en gang også.

 

Attero dominatus er også bra, men det blir fort litt sånn at man ikke merker forskjell på sangene. Men i noen tilfeller gjør det ingenting, å bare ha feelgood hele veien gjennom.

 

De to nyeste har jeg ikke hørt nok på til å gi noen anbefaling, men det er bra nok.

 

Nettside fant man i google

http://www.sabaton.net/

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Satyricon er det mest overvurderte av alle de store norske black metal-banda.
Fullstendig enig. Satyricon er vel det eneste av de første norske black metal-banda jeg ikke liker. Enslaved-spliten er helt ok, men ikke mer enn det.

Bedre enn semi-black metal-band som Dimmu Borgir osv, men fra meg så betyr det veldig lite (eneste jeg ikke misliker av Dimmu er pianostykkene på For All Tid).

 

Og ang. bra koring: Bathory- Blood on Ice.

Vil ikke si det er koret som gjør sagen god for min del, men er vel en av de svært få sangene med kor som jeg liker. Sjekk også ut Tyr, de bruker en del "kor". Litt i samme gate som Blood on Ice (samme sjanger i hvert fall).

Lenke til kommentar
Poenget mitt er..hører dere på en plate og tenker "Nei fy faen så overrated!" og slår av?

"Overvurdert" er jo ANDRE sine meninger. Hvorfor i helvete skal man føye seg etter hva andre synes om musikk man hører på selv? Ingenting er så personlig som musikksmak.

 

Har sjølvsagt gjort dette. Kjøpte ein gong Mastodon - Leviathan på grunn av ei rangering i Metal Hammer (og ekstremt mange andre lovord). Dei plasserte den innan topp 10 av tidenes thrash-plater. Det fyrste eg tenkte var "overrated", oppskrytt og dra til helvete. Synd eg ikkje tok vare på namnet på denne karen. Han skulle hatt skambank.

Endret av Neslepaks
Lenke til kommentar
Poenget mitt er..hører dere på en plate og tenker "Nei fy faen så overrated!" og slår av?

"Overvurdert" er jo ANDRE sine meninger. Hvorfor i helvete skal man føye seg etter hva andre synes om musikk man hører på selv? Ingenting er så personlig som musikksmak.

 

Rart hvordan det går en hel tråd der folk sitter og prater om hvilke band som er gode, men med en gang noe negativt sies om et band som noen liker blir stemninga grinete, og en eller annen tyr til "musikk er subjektivt"-floskelen. Hvorfor blir ikke dette kommentert når noen hevder at et band er bra? Musikk er subjektivt i både positiv og negativ retning.

 

Satyricon er overvurdert fordi:

 

a) De har ikke vært definerende for Black Metallens sound på lik linje med band som Mayhem, Burzum, Emperor, Immortal og Darkthrone, men plasseres likevel på samme nivå som disse.

 

b) Er kvalitetsmessig utrolig ujevne

 

c) Etter at de slutta å lage black metal og begynte å spille ekstrem rock kastet hele Akersgata seg over Satyricon fordi de hadde blitt spiselige for allmenheten. VG og Dagbladet rullet seksere etter seksere på skiver som er i beste fall middelmådige. Sistnevnte er definisjonen på overvurdert og oppskrytt.

Lenke til kommentar

Satyricon er overvurdert bl.a fordi de ikke er et viktig black metal-band, men blir omtalt som det. Tenker da spesielt i media, som alltid skal ha det til at de var blant de som manet fram black metal som vi kjenner det sammen med de virkelige kongene, Mayhem, Burzum, Darkthrone osv.

De var hverken blant de første, største eller beste.

De var norske, og ga ut sitt første album til rett tid (det samme året black metal fikk mediefokus osv, dere vet hva jeg snakker om), og ble dermed en suksess.

De mener jo til og med at det første albumet deres startet en egen undersjanger innen black metal...

Lenke til kommentar
Men "overvurdert" er fortsatt et uttrykk for hva andre mener og synes. Det har ingen verdens ting med musikken å gjøre. Den er det den er. Hva journalister og andre måtte mene har jo ingen ting å si for om noen liker det eller ikke.

 

Overvurdert vil si at noe - enten det er musikk, film, litteratur, idrettsgrener, spill eller hva som helst annet - får positiv oppmerksomhet som ikke er proporsjonal med kvaliteten på produktet. Hvorvidt det er et subjektivt eller objektivt syn er ikke vesentlig. I følge din logikk har beskrivelsen overvurdert ingen funksjon, og kan aldri brukes, da alt er subjektivt. Hvis ikke det er mulig å bruke overvurdert i forbindelse med musikk ser jeg heller ikke hvor man ellers kan bruke det. Er kunst mer objektivt enn musikk? Hva med film? Matretter?

 

Jeg mener forøvrig at det er å undervurdere musikkens natur å hevde at musikk kun er subjektivt, da det er to sider ved musikk.

 

Den ene er lytterens subjektive oppfatning. For et barn vil enkle barnesanger fortone seg som god musikk, for andre vil Radio1-musikken være det beste en vet, og for andre igjen vil jazz være det eneste som betyr noe. Dette har bl.a sammenheng med lytterens forventninger, miljø, lyttevaner, politisk og sosial tilhørlighet, personlige erfaringer og sinnsstemning.

 

Den andre siden er en mer objektiv kvalitetsvurdering. Er musikken velspilt? Er den velkomponert? Er det tight? Fungerer notene og tonene sammen? Musikalsk kvalitet er ikke totalt subjektivt. For å sette det på spissen: Dersom jeg komponerer og fremfører en tonoters låt på tuba - et instrument jeg aldri har tatt i - vil det ikke være objektivt riktig å hevde at Mozarts Requiem er et bedre musikkstykke?

 

Det subjektive er naturlig nok viktigere i praksis såfremt man ikke studerer et stykke i musikkvitenskaplig øyemed, men det er ikke helt riktig å hevde at musikk (utelukkende) er subjektivt.

Endret av Bagge
Lenke til kommentar

Og hva du syns er kvalitet og hva jeg syns er kvalitet kan være to forskjellige ting.

Og ja, jeg syns overvurdert er et fullstendig tullete ord og kommer aldri til å bruke det om noenting, hverken film eller musikk. Det er en mening basert på hva andre syns om produktet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Satyr er en kariskmatisk mann, og Frost er overlegen på trommis, ikke bare i Satyricon.

 

Mange gode album fra det bandet, og selv om du ser bort ifra disse, så kan ingen nekte for at Mother North er blandt tidenes beste av Black Metal. Alt sitter 100%, og teksten har også høy gåsehudfaktor. Bra at mange av sangene er på norsk også. Dark Medieval Times, The Shadowthrone og Nemesis Divina er like godt som alt annet som ble utgitt på den tiden. Synn de tapte seg, men det er de ikke alene om.

 

Mother North

 

Liker mange av tesktene, for eksempel "Du Som Hater Gud", "Vikingland" og "Hvite Krists Død". Dessuten er det gjort mange bra intervju med Satyr og Frost.

 

Bathory har grimgrom koring, synes nærmest det gir en religiøs følelse. Sangen heter dessuten "The Revenge of the Blood On Ice" fra albumet "Blood On Ice". Overlegent!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Og hva du syns er kvalitet og hva jeg syns er kvalitet kan være to forskjellige ting.

 

Ja, som nevnt er den subjektive kvalitetsvurderingen viktigere enn den objektive, men subjektiv oppfatning kan ikke påberope seg å omfatte 100% av musikkens vesen.

jeg syns overvurdert er et fullstendig tullete ord og kommer aldri til å bruke det om noenting, hverken film eller musikk. Det er en mening basert på hva andre syns om produktet.

Hvis ting ikke kan overvurderes kan det heller ikke vurderes.

Endret av Bagge
Lenke til kommentar

Vi er egentlig ganske enige. Men at en plate skulle være overvurdert fordi bandet ikke "leverer" det andre/media har sagt de skulle, kommer igjen tilbake til det rent subjektive. Så det biter seg selv i halen. Kanskje DU/anmelder ikke syns det gjorde det, men kanskje noen andre syns noe annet. Osv. Man kan jo måle kvalitet i det tekniske arbeidet også, f.eks. hvor flinke instrumentalister de er, om de bruker rare taktskifter og virtuos spilling, men musikken kan jo være dørgende kjedelig å høre på likevel for noen som ikke liker progrock men som bare vil høre på Sepultura og Slayer.

 

Dette kan vi holde gående resten av natta, sikkert :p Så jeg sier bare Nå skal jeg lage middag.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Satyr er en kariskmatisk mann, og Frost er overlegen på trommis, ikke bare i Satyricon.

 

Mange gode album fra det bandet, og selv om du ser bort ifra disse, så kan ingen nekte for at Mother North er blandt tidenes beste av Black Metal. Alt sitter 100%, og teksten har også høy gåsehudfaktor. Bra at mange av sangene er på norsk også. Dark Medieval Times, The Shadowthrone og Nemesis Divina er like godt som alt annet som ble utgitt på den tiden. Synn de tapte seg, men det er de ikke alene om.

 

Mother North

 

Liker mange av tesktene, for eksempel "Du Som Hater Gud", "Vikingland" og "Hvite Krists Død". Dessuten er det gjort mange bra intervju med Satyr og Frost.

 

Bathory har grimgrom koring, synes nærmest det gir en religiøs følelse. Sangen heter dessuten "The Revenge of the Blood On Ice" fra albumet "Blood On Ice". Overlegent!

 

Satyricon inneholder mye bra trommer og gitarspill samt fete og fengende riff men de kunne spart på growlinga ass. dette gjelder forsåvidt for nesten alle BM. growlinga ødelegger mange ellers fete låter

Endret av Addan
Lenke til kommentar

Synes growling passer ekstremt bra i BM jeg. Hadde jo ikke passa med Bruce Dickinson sin hylende opera-aktige stemme blant det dystre materiale og stemningen som Mayhem, Burzum, osv har. Growling skal det være. Skal ikke si imot at det finnes dårlig growling. Finnes utrolig mange gode growlere og da. Satyricon sin vokal synes jeg er helt grei. Ikke noe overnaturlige greier, ei heller søppel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...