Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CDON er det største makkverket i historien. Høge priser, upålitelig, og laaang leveringstid. Har ventet flere måner på enkelte ting.

 

Bruk heller Play.com Britisk side med veldig gode priser, og vanligvis ingen frakt. Leveringstid er ca en uke. jeg har ofte fått varene to dager etter bestilling.

Endret av svartskog
Lenke til kommentar
CDON er det største makkverket i historien. Høge priser, upålitelig, og laaang leveringstid. Har ventet flere måner på enkelte ting.

 

Bruk heller Play.com Britisk side med veldig gode priser, og vanligvis ingen frakt. Leveringstid er ca en uke. jeg har ofte fått varene to dager etter bestilling.

 

Det har aldri jeg opplevd og prisene er da ikke høye, såklart så kan man bestille fra play.com men blir toll og slikt piss. Man slipper det på CDON.com

Lenke til kommentar

Dis-Order

 

Flotte prisar, OK porto, kjapp levering, glir rett gjennom tollen.

 

CDON er da greit til sitt bruk. Dei har mange skiver til fine prisar, men ikkje alltid dei er inne. Altså, bruk CDON til skiver du ikkje har behov for innan ei veke eller to. Eg bestillar frå CDON med den innstilling at ingenting kjem, så får eg heller bli positivt overraska dersom noko skulle dukke opp.

 

eBay er også ein kjempeplass. Er du heldig får du skiver til éin dollar eller mindre.

Lenke til kommentar
Hm, hvor er det dere vanligvis bestiller musikk på nett? Jeg har en lite handleliste, men orker ikke helt å bli robbet av toll/frakt/høy generell pris på varene.

Det er ikke noe problem å bestille fra utlandet. Det er ikke toll på CD-er, og da er det bare merverdiavgiften igjen. Du må betale norsk MVA når den samlede verdien på pakken (dvs. pris + utenlandsk MVA + frakt) er over 200 NOK. Du må betale norsk MVA av den samlede verdien på pakken, som vil si at du må betale norsk MVA av prisen, norsk MVA av utenlandsk MVA og norsk MVA av frakten. Det er altså særdeles ugunstig. Men for 200 NOK kan du fort bestille et par CD-er fra utlandet og få dem sendt i en og samme pakke uten at du trenger å betale norsk MVA. Hvis frakten er billig, er det faktisk billigere å kjøpe to og to plater enn å betale norsk MVA.

 

En annen ting du kan gjøre for å unngå MVA er å be de du bestiller fra markere pakken til ikke å ha noen kommersiell verdi. Det er ikke uvanlig at CD-er ikke har noen kommersiell verdi, ettersom de kan være uutgitte demo-CD-er e.l. Tollvesenet er ikke nødt til å følge merkingen på pakken allikevel, så om du bestiller noen veldig kjent utgivelser, kan du bli bedt om å vise kontoutskrift e.l. som dokumentasjon på verdien. Da blir du nødt betale MVA av det beløpet som kontoutskriften e.l. viser. Gitt at de fatter mistanke ved pakken din, da, naturligvis. Som et alternativ da, kan du be de du bestiller fra markere pakken med en lavere verdi enn den egentlig har, slik at verdien er så lav at du slipper å betale MVA. Verdien må allikevel ikke være urimelig lav, for da kan du bli bedt om å vise kontoutskrift e.l. for å bekrefte dette.

 

En annen måte du kan unngå både MVA og toll på, er å få pakken tilsendt som en privat gave med en verdi under 1000 NOK. Da må det ikke stå firmanavn på gaven, for ellers ser tollvesenet bort ifra at det er en gave. Hvis gaven har en verdi på over 1000 NOK, må du betale full MVA og toll, selv om den er sendt privat. I alle disse tre tilfellene, kan du naturligvis ikke få tilsendt en kvittering med pakken, men den kvitteringen har du jo digitalt uansett.

 

Hvis en pakke ikke er markert med noen verdi, men framstår som et kjøp, kan du bli nødt til å vise dokumentasjon på verdien, slik som beskrevet over. Det skal sies at du lett kan forfalske en slik utskrift. Det må ikke være en utskrift fra kontoen din, det kan også være en slags annen form for kvittering. Og det er ikke vanskelig å forandre tallene i paint. Man skal jo bare levere et papirark med tall og skrift uansett. Jeg tviler på at det er tillatt å forfalske en kvittering for tollen på den måten, men det er vel ikke så lett å oppdage. De andre måtene å unngå MVA på som jeg har beskrevet, er i hvert fall helt tillatt, hvis du er opptatt av å holde deg trygt innenfor lovens rammer. Disse andre måtene fikk jeg faktisk detaljert forklart da jeg ringte tollkontoret. Den siste fikk jeg naturligvis ikke forklart.

Lenke til kommentar
Inferno kan legge seg! Hellfest ser ut til å bli bedre og bedre; Anathema, Anaal Nathrakh, Cult of Luna, Marduk, Mayhem, Obituary, My Dying Bride, Paradise Lost, Satyricon, Sodom, Shining, Watain ++ og fortsatt 30 band igjen å annonsere. Nuvel så er det i Frankrike, men foreløpig lineup hjelper litt på om man skulle finne på å dra.

 

Hellfest har eg ikkje høyrt eit einaste godt ord om. Faktisk drit frå start til slutt. Aldri at eg set beina mine på ein fransk festival. Jævla drittfolk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...