Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Var ikkje det Death som gav grunnlaget og fasiten for death metal? Vokalen der er heilt annleis enn f.eks Nile.

 

Venom er ganske forskjellig fra Marduk også.

 

Jo sant, men stilen black metal og Venom er jo to forskjellige ting. Death er death metal.

 

Venom er også black metal.

 

Tull.. Venom er ikke Black Metal men Thrash Metal med småsatanisk fasasje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde det bare at Venom inspirerte til Black Metal?

Det kan vel kalles "First Wave of Black Metal".

 

De inspirerte andre til å lagre tyngre musikk og de bandene var de første black metal bandene. Slayer med skivene "Reign in Blood" og "South of Heaven" inspirerte mange death metal band, og da spiller vel Slayer Death Metal da?

Lenke til kommentar
Jeg trodde det bare at Venom inspirerte til Black Metal?

Det kan vel kalles "First Wave of Black Metal".

 

De inspirerte andre til å lagre tyngre musikk og de bandene var de første black metal bandene. Slayer med skivene "Reign in Blood" og "South of Heaven" inspirerte mange death metal band, og da spiller vel Slayer Death Metal da?

 

Nei de inspirerte, akkurat som bluesen inspirerte til rock.

Lenke til kommentar
Venom er black metal, basta bom. Er som å si at Hitler ikke hadde bart, det blir bare for dumt.

De som sier at Venom ikke er black metal, er vel de samme som mener at Dimmu Borgir og Cradle of Filth er definisjonen på black metal.

 

Definisjonen etter min mening satt "A Blaze in the northern sky" med Darkthrone og de to neste skivene i rekken. Jeg står fortsatt på mitt og mener at Venom ikke er et black metal band, Mayhem er og vil være gudfaren i sjangeren og det første Black Metal bandet.

Lenke til kommentar
Var ikkje det Death som gav grunnlaget og fasiten for death metal? Vokalen der er heilt annleis enn f.eks Nile.

 

Venom er ganske forskjellig fra Marduk også.

 

Jo sant, men stilen black metal og Venom er jo to forskjellige ting. Death er death metal.

 

Venom er også black metal.

 

Tull.. Venom er ikke Black Metal men Thrash Metal med småsatanisk fasasje.

 

1. Hvorfor er Mercyful Fate/Venom/Hellhammer black metal når de ikke høres ut som Darkthrone/Emperor/Burzum?

 

Fordi disse bandene startet sjangeren! De er røttene og stammen alle disse bandene springer ut fra. black metal ble en sjanger fordi man på starten/midten av 80 tallet fikk en bølge ekstreme band som hadde satanistiske/okkulte tekster. Venom hadde lansert begrepet black Metal, det slo an, og ble brukt i så stor grad om disse bandene at det ble en egen sjanger. Slik ble black metal født og definert, selv om sjangerens band ikke hadde et totalt enhetlig lydbilde (vel og merke var alle mørke og harde etter tidens standard). Slik må det være med alle sjangere, de oppstår når man får et behov for å skille en del av en bølge fra resten. Blir begrepet populært nok er det etter en tids bruk håndfast nok til å kalles en egen sjanger, hvis ikke kun en fiks ide (holocaust metal, anyone?). Den første bølgens fremste eksponenter var: Mercyful Fate, Venom, Hellhammer, Sodom (på "In the Sign of Evil") og Bathory. Av albumene fra disse bandene, som var med å definere sjangeren var "Under the Sign of the Black Mark" det siste, og antagelig det mest betydningsfulle for soundet i den andre bølgen. Mange forstår ikke hvorfor Mercyful Fate er black metal fordi det ikke er så mange moderne band som har tatt opp banneren etter dem. Det forandrer ikke det faktum at de er et av de opprinnelige black metal bandene og fortsatt black metal. Det finnes likevel eksempler på senere band som i høy grad henter inspirasjon fra MF, tsjekkiske Root og italienske Mortuary Drape er to. Eksempler på andre store 1-bølge band er Sarcofago, Bulldozer og Tormentor. Et annet moment var at black og death metal var relativt like i opphav, og det er derfor flere tvilstilfeller/gråsoner fra denne tiden. Ja, Possessed er nære på å være black metal, men fikk mer innflytelse for utviklingen til death metal, og er derfor nærmest den sjangeren etter mitt syn. Tidlig Sepultura er et annet tvilstilfelle, men Bestial Devestation er nok black metal. Osv osv. Dersom du finner et eksempel som det ikke kan gis noe fasitsvar på betyr det ikke at det er noen feil med definisjonen, men at det eksemplet er i en gråsone.

 

 

2. Hvorfor er ikke "Grim Jesus" black metal når de høres ut som Darkthrone men har kristne tekster?

 

Fordi det ikke oppfyller kriterie #1 for å være black metal. Satanistiske/okkulte tekster som en rød tråd gjennom låtene. Dette er hele bakgrunnen for sjangeren. Band som startet å spille hard metall med onde tekster. Etter dagens standard er ikke disse bandene harde lengre, men det spiller ingen rolle, det er de som har grunnlagt og definert sjangeren. Det er derfor det kalles black metal og ikke Extra brutal noise metal. Tenk tanken igjen. Når man definerte sjangeren black metal, hva tror du ordet BLACK sto for? Maskara? Nei! Lyrisk budskap? Ja. Ingen tilsvarende tekster, og det er ikke black metal. Begynner det å synke inn nå? Det forandrer ingenting om du hadde spilt bandet "Grim Jesus" for meg og jeg først hadde antatt at det var black metal fordi det hørtes ut som Darkthrone og jeg ikke kunne tyde tekstene. Det virker som en fornuftig antagelse at ingen ville være dumme nok til å synge om evig frelse, gud og hans hellige kamel, og få det til å høres ut som en dyster utgave av helvetes eget janitsjarorkester. Er det virkelig så jævlig å bli frelst? Javel, da var antagelsen min feilaktig. Jeg har blitt lurt og definisjonen på black metal er ikke i det hele tatt forandret.

 

 

3. Hvorfor er ikke Deicide/Vital Remains/Black Ingvars black metal når de har satanistiske tekster?

 

Fordi de ikke oppfyller kriterie #2 for å være black metal. Musikalsk sett har de ikke noe til felles med stammen og røttene i black metal treet. De henter ikke noe musikalsk fra den første bølgen, eller den andre bølgen av black metal (som igjen var inspirert av black metals første bølge). Det går an å hente inn andre inspirasjoner til en viss grad og fortsatt være black metal, men fjerner du deg så mye at du kommer nærmere andre sjangere (industrial, grindcore, goth metal, thrash metal) så må du ta konsekvensen av at du ligger nærmere disse. DESSUTEN: de trekkene som nå hentes inn fra andre sjangere blir ikke en integrert del av black metal. Dersom 100 black metal band begynner å hente inn elementer fra industrial, er de fortsatt black metal band med industrial elementer i musikken sin. Disse elementene blir ikke en del av black metal fordi om de er populære. Altså: populære strøminger i musikkverdenen har ikke tilbakevirkende kraft på sjangerdefinisjoner. Da ville man kunne tenke seg følgende scenario; De fleste vanlige folk tenker på Limp Bizkit og Drowning Pool som metal, disse bandene er veldig populære. Om de blir de fremste eksponentene og inspirasjonskildene for det som folk flest oppfatter som metal, skulle det da føre til at Candlemass ikke lengre er metall om 10 år fordi så mange band som populært kalles metal høres helt forskjellig ut fra dem? Er Iron Maiden litt mindre metal da fordi de ikke bruker samples, drum loops, rap og andre typiske kjennetegn for metal (i den imagnære verdenen om 10 år). Nei. Det er i såfall ikke "Heavy metal" som har forandret seg, men begrepet har bare blitt totalt utvannet i mainstream-media. Det skjedde tildels på 80 tallet med Glam bølgen og har tildels skjedd nå med Nu-Metal.

 

 

4. Tulleband som Venom var ikke seriøse satanister og har ingenting med sjangeren å gjøre!

 

*Gjesp* Du har hørt Darkthrone? Nokturnal Mortum som hyller den ariske rasen og selv er slavere? Grimme nihilistiske menneskefiendlige band er fortsatt mennesker, ergo hater de seg selv og burde starte den totale utslettelsen av menneskerasen på hjemmebane. Dessuten: Hadde du ønsket alle mennesker døde hadde du da; A) Startet et black metal band for å annonsere dine store planer for alt og alle, eller B) holdt kjeft og begynt å forske på dødlige virus? Poenget er at ingen i black metal i dag kan etterlever tekstene (og det er forskjell på spredte kriminelle handlinger og TOTAL KRIG, ARRRRGH). Har truffet flere personer som fremstår som den grimme døden selv på internet, men ikke en av dem er noe annet enn relativt joviale folk som liker å drikke øl og preike skjit i det virkelige liv. Skal man bedømme på bakgrunn av seriøsitet vil man se at 99.9% er kun image, og det vil ikke eksistere mye (om noe) reell black metal.

Lenke til kommentar
Venom er black metal, basta bom. Er som å si at Hitler ikke hadde bart, det blir bare for dumt.

De som sier at Venom ikke er black metal, er vel de samme som mener at Dimmu Borgir og Cradle of Filth er definisjonen på black metal.

 

Definisjonen etter min mening satt "A Blaze in the northern sky" med Darkthrone og de to neste skivene i rekken. Jeg står fortsatt på mitt og mener at Venom ikke er et black metal band, Mayhem er og vil være gudfaren i sjangeren og det første Black Metal bandet.

Seriøst? Du mener at Bathory, Sarcofago, Hellhamer, Celtic Frost osv IKKE er black metal? Selvfølgelig, det er en slags blanding, men det var slik det hele startet.

Her er det ikke rom for personlige meninger. "First wave" black metal ER BLACK METAL, man kan ikke velge å si noe annet i dette tilfellet.

Man kan ikke komme og si at Black Sabbath ikke er metal, fordi man er tullete og mener at metal startet med Metallica, det blir for dumt. Det samme gjelder her.

Lenke til kommentar
Gå heller på eit Pokemon-forum, Toot. Der har du meir å bidra med.

 

Svært så saklig du var da? Selvom jeg kommer med min egen mening så behøver du ikke å komme med spydigheter. Du burde tåle at andre har andre meninger en det du har eller så hører du ikke til på et forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...