Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Da snakker vi om undersjangre, som blir en helt annen diskusjon.

 

Alle disse bandene bindes sammen av det faktum at de er HEAVY-METAL, på et eller annet plan.

Enten lær deg betydningen av ordet/oversettelsen/betydningen, eller la det være.

 

 

og sist jeg sjekket var Venom det første black-metal bandet, de inspirerte bare ikke, men nok om det, black metal er ikke akkurat min nr.1 sjanger.

 

Undersjangre ja, men Led Zeppelin var et av de første bandene jeg vet om som spilte tradisjonell rock. Sammen med band som AC/DC o.l Jeg quoter wikipedia litt her:

 

British hard rock and progressive rock bands make up a central pillar of classic rock artists; significant among these are The Beatles, The Rolling Stones, The Who, Pink Floyd, Led Zeppelin, Procol Harum, Queen, Supertramp, Uriah Heep, Deep Purple, The Kinks, Black Sabbath, Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull, Yes, and Cream. Many different songs from these acts are likely to appear on the playlists of classic rock stations.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Classic_rock

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alt som er tyngre enn heavy rock og faller under karakteristikken av heavy-metal, ja.

 

husk at oversettelsen er TUNgMETALL, altså tyngre enn rock, som tungmetall begrepet jo var laget for å kunne skilles fra.

 

og Led-Zeppelin, er ikke heavy rock.

eller jo unnskyld, mange av sangene deres er det, men mange andre sanger de har har mye tyngre grunn riff enn de har i rock, derfor! ser jeg på zeppelin som et heavy rock/heavy metal band.

 

iloled-pam.jpg

Lenke til kommentar
Da snakker vi om undersjangre, som blir en helt annen diskusjon.

 

Alle disse bandene bindes sammen av det faktum at de er HEAVY-METAL, på et eller annet plan.

Enten lær deg betydningen av ordet/oversettelsen/betydningen, eller la det være.

 

 

og sist jeg sjekket var Venom det første black-metal bandet, de inspirerte bare ikke, men nok om det, black metal er ikke akkurat min nr.1 sjanger.

 

Undersjangre ja, men Led Zeppelin var et av de første bandene jeg vet om som spilte tradisjonell rock. Sammen med band som AC/DC o.l Jeg quoter wikipedia litt her:

 

British hard rock and progressive rock bands make up a central pillar of classic rock artists; significant among these are The Beatles, The Rolling Stones, The Who, Pink Floyd, Led Zeppelin, Procol Harum, Queen, Supertramp, Uriah Heep, Deep Purple, The Kinks, Black Sabbath, Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull, Yes, and Cream. Many different songs from these acts are likely to appear on the playlists of classic rock stations.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Classic_rock

 

 

 

"Utgivelsene fra 1970 av Led Zeppelin, Black Sabbath og Deep Purple var platene som fikset og formet selveste sjangeren. Mange av de bandene som først ble karakterisert som heavy metal (Led Zeppelin, Deep Purple, UFO og Uriah Heep) "

 

 

sitat fra samme kilde/side.

 

det står også noe der om at disse bandene i dag blir kalt for nettopp klassisk rock osv grunnet at det har kommet "bedre", definisjoner på hva heavy-metal er, noe jeg sier meg sterkt uenig i, i og med at heavy metal ble grunnlagt av de samme bandene det alltid har blitt grunnlagt av, og vil derfor ikke bare kunne kalles classic rock, men også heavy metal.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Greit nok at Led Zeppelin KAN være heavy metal, men å sette det i samme bås som Anal Nattdrakt som du gjorde tidligere mener jeg blir helt feil. Etter min mening burde Led Zeppelin vært kalt rock og Black Sabbath kalt Heavy metal.

 

Dessuten ble de kalt heavy metal på den tiden. I begynnelsen av 70-tallet. Hvis du ser på band som Manowar som blir kalt heavy metal i dag, så er det rimelig langt fra Led Zeppelin.

 

edit: På medieavspilleren min ligger LZ som Rock, sammen med band som AC/DC, Queen of Procol Harum. Under Hardrock har jeg Deep Purple og Def Lepard. Under heavy metal ligger band som Iron Maiden, Manowar og Saxon.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
alt som er tyngre enn heavy rock og faller under karakteristikken av heavy-metal, ja.

 

husk at oversettelsen er TUNgMETALL, altså tyngre enn rock, som tungmetall begrepet jo var laget for å kunne skilles fra.

 

og Led-Zeppelin, er ikke heavy rock.

eller jo unnskyld, mange av sangene deres er det, men mange andre sanger de har har mye tyngre grunn riff enn de har i rock, derfor! ser jeg på zeppelin som et heavy rock/heavy metal band.

 

 

jeg må også få understreke at det er merkelig at en 93modell skal bruke så store ord, men i neste innlegg (uten å komme med et konkret svar på tiltale) skarl bruke noe så primitivt som "tard".

 

Stakars.

Lenke til kommentar
Greit nok at Led Zeppelin KAN være heavy metal, men å sette det i samme bås som Anal Nattdrakt som du gjorde tidligere mener jeg blir helt feil. Etter min mening burde Led Zeppelin vært kalt rock og Black Sabbath kalt Heavy metal.

 

Dessuten ble de kalt heavy metal på den tiden. I begynnelsen av 70-tallet. Hvis du ser på band som Manowar som blir kalt heavy metal i dag, så er det rimelig langt fra Led Zeppelin.

 

 

Heavy-Metal i dag og for 30 år siden ER egentlig det samme, men det har kommet så mange utallige undersjangre at ordet heavy-metal har mistet litt av begrepet, og den orginale meningen sin fordi folk har valgt å ignorere den.

 

Zeppelin var jo tyngre på "sin tid", enn det "Anal Nattdrakt" er i dag, så om man skal begynne sånn så er jo Zeppelin et av klodenes tyngste band etter Black Sabbath, Venom og de folka der.

 

 

Heavy-Metal er selve begrepet "Metal", hvorfor folk har byttet disse to har jeg ingen formening om, men saken er den at man kan ikke forandre meningen av et ord bare fordi at andre ord som kan linkes til den kommer til.

Lenke til kommentar
Det står også noe der om at disse bandene i dag blir kalt for nettopp klassisk rock osv grunnet at det har kommet "bedre", definisjoner på hva heavy-metal er, noe jeg sier meg sterkt uenig i, i og med at heavy metal ble grunnlagt av de samme bandene det alltid har blitt grunnlagt av, og vil derfor ikke bare kunne kalles classic rock, men også heavy metal.

 

Jeg er utrolig enig i akkurat det fra den siden i motsetning til deg. Klassisk rock i 2008 er/var heavy metal i 1970.

 

edit: Litt sen, men.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

Men hvorfor? bare fordi det har kommet flere ekstreme band?

Da vil jeg heller kalle Zeppelin et klassiskt heavy metal/heavy rock band, ikke classic rock.

De skal jo ikke "dyttes ned en sjanger" bare fordi at noen har "mer brutal" lyd enn de, standpunktet og musikken til Zeppelin er jo den samme uansett om det gror mugg under neglene deres.

 

Heavy Metal var et begrep som ble laget på den tiden, og når man da bruker ordet "heavy metal", skal det brukes i sin orginale mente betydning (etter min mening), nemlig om "tunge" band rundt sin tid.

Og er det da tyngre band enn de, så er det jo enda et TUNG, metal band.

Lenke til kommentar

Herregud, skam dere. Værste diskusjonen jeg har vært borti.

 

 

Hvorfor diskutere band som suger? :) Når Zeppelin var inn og kult ble det under sjangeren "heavy metal", samme med Black Sabbath, den dag i dag vil jeg kalle det for rock, hvor Zep er under classic rock. Det vi regner som metal i dag kan være In Flames, C. Corpse osv osv. Heavy metal kan derimot være annet form for metal, som gjerne er litt tyngere. I form av "HEAVY metal".

 

 

Egentlig så har jeg skumlest en linje fra en post og har bare sagt hva jeg tror diskusjonen er om, og kanskje min mening i noe som ikke er diskutert på de 2-3-4-5-6-7-8-1 million sidene dere har holdt på.

 

 

Eod for min del.

Endret av Moonshield
Lenke til kommentar

Men hva skal man kalle de mer ekstreme bandene som har kommet i forhold til Led Zeppelin.

 

Vi må jo ha sjangeinndelinger etter spillestilen. Hvis LZ er heavy metal, må Manowar være ekstrem metal da.

 

Herregud, skam dere. Værste diskusjonen jeg har vært borti.

 

 

Hvorfor diskutere band som suger? :)

 

Hvorfor ikke holde deg unna, når du ikke ha noe bedre å komme med.

Lenke til kommentar

1 tonn er lettere enn 10 tonn, men 1 tonn er tungt for det.

 

tonn var ikke lettere før i tiden var det vel?

 

 

 

1 tonn er enda Heavy

selv om 10 tonn enda er heavyere!

 

og selv om noe er heavyere enn noe som er heavy, så er enda heavyere heavy.

 

Skjønner du poenget mitt?

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

1 tonn er LZ, mens 10 tonn er Manowar. Altså Led Zeppelin = heavy metal, og Manowar = ekstrem metal i følge deg. Hvis du setter de under samme bås blir det som å si at 1 tonn = 10 tonn eller at Heavy metal = extreme metal.

 

edit: Litt sen, men jeg synes heller at man skal dele sjangre inn etter tungheten (hvert fall i rock og metal) nøyaktig. Ikke noe er havy mens noe er anda mere heavy. Hvert fall ikke når forskjellene på tungheten er så store som med Manowar og LZ.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
alt som er tyngre enn heavy rock og faller under karakteristikken av heavy-metal, ja.

 

husk at oversettelsen er TUNgMETALL, altså tyngre enn rock, som tungmetall begrepet jo var laget for å kunne skilles fra.

 

og Led-Zeppelin, er ikke heavy rock.

eller jo unnskyld, mange av sangene deres er det, men mange andre sanger de har har mye tyngre grunn riff enn de har i rock, derfor! ser jeg på zeppelin som et heavy rock/heavy metal band.

 

 

jeg må også få understreke at det er merkelig at en 93modell skal bruke så store ord, men i neste innlegg (uten å komme med et konkret svar på tiltale) skarl bruke noe så primitivt som "tard".

 

Stakars.

Jeg er smigret over din venerasjon overfor min verbalisering, men jeg har nådd et punkt hvor jeg er for trøtt til å kunne tenke i de baner jeg tidligere har gjort.

 

God jul.

 

EDIT: De som har sett Metal: A Headbangers Journey ser at Black Metal ligger like mye under Heavy Metal som Early Heavy Metal som Led Zeppelin ligger under. Heavy Metal er en svær sjanger med et stort spennevidde.

Endret av Underpants
Lenke til kommentar
1 tonn er LZ, mens 10 tonn er Manowar. Altså Led Zeppelin = heavy metal, og Manowar = ekstrem metal i følge deg. Hvis du setter de under samme bås blir det som å si at 1 tonn = 10 tonn eller at Heavy metal = extreme metal.

 

edit: Litt sen, men jeg synes heller at man skal dele sjangre inn etter tungheten (hvert fall i rock og metal) nøyaktig. Ikke noe er havy mens noe er anda mere heavy. Hvert fall ikke når forskjellene på tungheten er så store som med Manowar og LZ.

 

 

undersjangrene til metal kan for all del deles inn i tyngre sjangre, det har jeg ikke noe i mot, men da skal led zeppelin ha sin rettmessige plass der som early heavy- METAL.

Lenke til kommentar
1 tonn vann er ikke like tungt som et tonn byggverk?

 

Jo, jeg tror du misforstår litt. Det jeg mener er at såklart er 1 tonn tungt, men 10 tonn er også tungt. Men man må ta forbehold om at det er musikk det er snakk om, og ikke objekter. Musikk må være nøyaktig inndelt for at folk skal ende opp riktig. Hvis en person spør etter tung metal, så kan han risikere og ende opp med en skiveanbefaling av Iron Maiden og en av Led Zeppelin. Da blir han nok forvirret.

Lenke til kommentar
Nei, du skjønner meg ikke.

 

10 tonn er heavy, men 1 tonn er også heavy.

geddit?

 

Ja selvfølgelig er Manowar (10 tonn) TYNGRE, men man kan enda bruke karakteristikken TUNG, om det, selv om Manowar's 10 tonn er tyngre enn LZs 1 tonn.

 

Nei ser man det, gutten kan jo telle også! Utrolig hvordan dere sporer av her.

 

 

Skjerpings, få litt personangrep og humor inn, så skal jeg lese en hel bibel om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...