Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Må bare spørre, til dere hardcore death/black/doom/det det blir diskutert her.

Er det ikke bare bittelitt irriterende avogtil å bare høre på meningsløse tekster om dreping, voldtekt å av å finne en indre et ellerannet? Virker som de fleste metal band innenfor enkelte sjangere ikke har noe av tekster med mening.

Det er som så mange sier. Betydningen av tekstene er ikke så altfor viktig, det er stemmen som instrument som er det avgjørende. Jeg hører jo tekster på polsk, spansk, tsjekkisk og italiensk uten at det bryr meg så veldig. Det er forskjellige kvalitetskriterier i Bob Dylan og Root for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ortsett fra Gojira av det jeg har hørt som skal ha skryt for tekstene sine.

Eks: Mayhem - You must fall

Nei, det kommer helt ann på. Det er tekstene som gir meg frysninger på ryggen, for eksempel Amon Amarth har mange av mine favorittekster, og det handler mest om norrøne krigere som dreper kristne eller motsatt, og ikke så mye annet. Det er ikke så viktig med variasjon fra et enkelt band. Man kan heller høre på flere band for å få den variasjonen. Noen tekster er svært kryptiske, da kunne de like gjerne vært på spansk for min del. Setter man pris på tekstene er man i stand til å like musikken mer enn de som ikke bryr seg, tør jeg påstå! Tekstene er jo faktisk noe som kan være med på å avgjøre hva slags musikk det er.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
ortsett fra Gojira av det jeg har hørt som skal ha skryt for tekstene sine.

Nei, det kommer helt ann på. Det er tekstene som gir meg frysninger på ryggen, for eksempel Amon Amarth har mange av mine favorittekster, og det handler mest om norrøne krigere som dreper kristne eller motsatt, og ikke så mye annet. Det er ikke så viktig med variasjon fra et enkelt band. Man kan heller høre på flere band for å få den variasjonen. Noen tekster er svært kryptiske, da kunne de like gjerne vært på spansk for min del. Setter man pris på tekstene er man i stand til å like musikken mer enn de som ikke bryr seg, tør jeg påstå! Tekstene er jo faktisk noe som kan være med på å avgjøre hva slags musikk det er.

Det har du for så vidt rett i, men for meg går det mest andre veien. Jeg kjenner ofte noe er feil når jeg hører et white metal band, enten de prøver seg på black metal eller death metal. Det forutsetter at de synger skandinavisk/engelsk da. I så tilfelle bærer det i søpla.

La oss si det sånn, så lenge det ikke skurrer har ikke tekstene så mye å si for min del.

Lenke til kommentar
Det har du for så vidt rett i, men for meg går det mest andre veien. Jeg kjenner ofte noe er feil når jeg hører et white metal band, enten de prøver seg på black metal eller death metal. Det forutsetter at de synger skandinavisk/engelsk da. I så tilfelle bærer det i søpla.

La oss si det sånn, så lenge det ikke skurrer har ikke tekstene så mye å si for min del.

:thumbup: Det går ikke ann å lese eller like tekstene til all musikken. Men det gjør jo musikken ekstra bra om det er en tøff tekst til.

Er det ingen her som synes teksten er viktig? dontgetit.gif

Teksten har omtrent 50% å si form meg og holder meg derfor på lang avstand fra band som CC.

Tekstene matcher jo musikken, hva ville CC vært uten gørr? Hvordan like brutal death uten brutale tekster? :hmm:

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Må bare spørre, til dere hardcore death/black/doom/det det blir diskutert her.

Er det ikke bare bittelitt irriterende avogtil å bare høre på meningsløse tekster om dreping, voldtekt å av å finne en indre et ellerannet? Virker som de fleste metal band innenfor enkelte sjangere ikke har noe av tekster med mening. Bortsett fra Gojira av det jeg har hørt som skal ha skryt for tekstene sine.

"

The claws of death await you, Soul less on your deathbed,

The witches dance in circles, As your manhood fades away,

When the world of glass shatters, A shapeshifter appears before you,

Exposing your loathsome self, Life does not forgive weakness.

This is all but falseness, You have nothing, you are nothing,

I shall reveal your truth, I Am the Ghoul you fear,

I Am the psychic truth, I Was There when Satan went.

" Klart dette går på et par sanger, men på en hel diskografi? Blir dere ikke litt lei etter enstund?

Sauegjetteren høres kristent ut.

Det lukter kristenmanns blod!

Vik kvitekrist!

Liker du tekster, les en bok

Lenke til kommentar

Off... Gi mannen en sjangs da, gutter.

Når kjem eigentleg Another Life's Memories from Nothing-album? Det skulle då kome i 2006... Hugsar eg sendte mail til bandet seint i fjor, og fekk beskjed om at den skulle komme i '07, men neida...

Edit:

Ser man det. Var inne på Another Life si nettside no, og då hadde det komt ei oppdatering for 2 dagar sidan:

I have finally got some news regarding the upcoming Another Life album "Memories From Nothing" The album will be out sometime during the first half of 2008. No final release date yet.

Memories From Nothing will be released as a limited edition double cd. The first cd will contain the album "Memories..", the second disk will contain the two first Another Life demos and two new recorded tracks. Limited to 2.000 copies!

Endret av huf
Lenke til kommentar
Du la ut noe som en sannhet, men på en spørrende og forsiktig måte. Begrepet sannhet er veldig vagt, selvsagt. Å påstå at jeg henger meg opp i saken når du like fullt er med på å holde liv i diskusjonen er en enorm selvmotsigelse.

Selvmotsigelse? Den var fin, haha. Jeg har aldri sagt jeg ikke er like opphengt i saken som du er, så jeg klarer ikke helt å forstå hvor selvmotsigelsen er. Fint om du forklarer meg det.

Jeg har heller aldri lagt ut noe som en sannhet, det klarer jeg ikke helt forstå hvordan du får til. Å si noe på en spørrende måte, er ikke det samme som å legge ut noe som en sannhet. Det er logisk nok å legge fram noe på en spørrende måte og ikke legge ut noe som en sannhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...