Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte en del på det før, men det begynner å bli en del år siden gitt. Eneste som roterer relativt ofte fortsatt er Cynic. Focus er en vanvittig fet skive!

 

Seriøst, hør på det nye albumet :O

 

Og exivious.

 

Har masse djent/prog bant å foreslå hvis noen er interesserte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har i det siste satt meg skikkelig inn i Dødsengel og har blitt skikkelig imponert over det jeg har funnet. Bandet får til veldig mange variasjoner innenfor svartmetall sjangeren og Kark er virkelig en god vokalist som får til mange forskjellige vokal-typer. Er nok de to første albumene jeg liker best, men alt er egentlig sykt fett.

 

https://www.youtube.com/watch?v=vRHzF8KtOKg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe veldig særegent deilig med sounden Bathory hadde midt på 90-tallet. Selv den sure vokalen passer perfekt.

RIP Quorthon. Når alle de andre begynte å vræle, dreide de om sounden til noe mere episk istedet og skilte seg godt ut fra mengden.

 

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe veldig særegent deilig med sounden Bathory hadde midt på 90-tallet. Selv den sure vokalen passer perfekt.

RIP Quorthon. Når alle de andre begynte å vræle, dreide de om sounden til noe mere episk istedet og skilte seg godt ut fra mengden.

Et godt album og det første (og eneste?) konseptalbumet til Bathory.

 

Blood On Ice, Man of Iron, One Eyed Old Man, The Sword, The Stallion, The Woodwoman, The Lake, Gods of Thunder of Wind and of Rain, Ravens og The Revenge of Blood on Ice. Samtlige sanger her går fra gode til fantastiske. Det er et spenn fra rolig akustiske vise-sang til seigt og rytmisk til galloperende hastighet til rett ut brutale utbrudd. Flere musikk-kjennere som har oversett dette albumet.

 

Og en fullstendig vikingfølelse gjennom det hele.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Og Twilight of the Gods og Destroyerof Worlds, selv om jeg synes lydbildet på alle vikingskivene er ganske forskjellige. Man kan høre mye fra forrige album og over på neste, men mannen tok alltid et par skritt i en ny retning med hvert album. Ta Hammerheart og Twilight of the Gods f.eks. Jeg synes Hammerleart høres langt mer Manowar-inspirert (mye episk heavy/power metal), mens Twilight of the Gods høres langt mer Candlemass-inspirert (episk doom) ut.

 

Hammerheart, Twilight of the Gods, Blood on Ice og Nordland I står forresten til seksere, mens Nordland II står til en femmer og Destroyer of Worlds til en firer. Sistenevnte er ei jævlig merkelig blanding av thrash og viking, og varierer fra god til kjedelig. Virker som om han ikke helt visste hvor han hadde lyst til å gå med den skiva, men på sitt beste er den sykt ba, og veldig undervurdert.

 

Og Quorthon er selvfølgelig tidenes deiligste vokalist, tross sine mange mangler. Passer perfekt til musikken, og han synger virkelig med masse innlevelse og følelse. Og da snakker jeg om både den grimme og renvokalen hans. Ingen kan låte like hatfull som Quorthon, og ingen kan låte like majestetisk.

 

Ikke at det har noe med denne diskusjonen og gjøre, men Requiem er et av tidenes mest undervurderte album. Råskap!

Lenke til kommentar

Jau, gjør det. Mye bra skiver! Kun Octagon som ikke duger i det heletatt IMO. Katastofalt dårlig skive. Hva med Blood Fire Death, da? Den skiva var jo starten på alt som har med viking metal (som vi kjenner den i dag) og gjøre. En fin-fin blanding av råskapen til de tidigere albumene og det episke som kom etter. Blood Fire Death og A Fine Day to Die kan fort falle i smak. Skiva har tidenes mest stemningsfulle intro au. Jævlig bra!

 

 

 

 

Neppe så mange som bryr seg om dette, men det Japanske kultbandet Ningen-Isu slipper ny skive i disse dager, og den nyeste låta er blant det beste jeg har hørt av bandet til nå. Drøyt bra låt! For de som ikke kjenner til bandet veldig godt startet de som et progga rock/heavy metal band mer inspirert av King Crimson, Black Sabbath og Led Zeppelin, mens de etterhvert har gått i en langt mer metallisk retning med veldig mye doom, stoner og heavy metal i soundet. Rimelig unikt og særegent band. Mange som har hørt om bandet, men det virker som om det er få som faktisk har hørt bandet.

 

Lenke til kommentar

Enig angående Dødsengel forresten. Veldig bra band, men jeg sliter med å skjønne Imperator som en utgivelse. Skjønner ikke hvorfor de valgte og gå få et dobbeltalbum på to og en halv time. Det er jo utelukkende bra musikk, men alt for langt. Nå er jo jeg av typen som for det meste hører på album fa start til slutt, men Imperator kommer jeg meg alldri i gjennom selv om albumet et fylt til randen med fet musikk. Burde vært delt opp i to album (og en kortere EP eller noe) IMO. Men jævlig bra band og drøy vokal.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne også hatt de to første skivene fra Dødsengel på vinyl. Finnes det rimeligere steder enn Discogs å skaffe disse fra ?

 

Ningen-Isu låta over her var jævlig fet btw!

 

EDIT: Jøvlig mange utgivelser de hadde da!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...