Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over hva industrial er, men følte meg noe fristet til å dra begrepet langt da jeg så cun inne i tråden. Synes å huske han legge ut om at musikk en ikke klarte å klassifisere 100% havnet under industrial(om musikken hadde elektroniske elementer). Riktignok lenge siden det her. "Paraplyen industrial" om jeg husker rett. ;)

Holder meg nå som oftest vekk fra industrial, da jeg synes det meste er kjedelig. Fear Factory glimter til med et par låter, men ikke noe å feire av i det store og hele.

Det nærmeste Dickinson har kommet industrirock er vel kanskje det han drev med på Skunkworks-albumet (som jeg personlig ser på som direkte fælsleg), og selv da strekker man begrepet langt. Og Cun må ha vært full da han sa det der med klassifisering av musikk :p

Fear Factory har jeg dessverre begrenset kjennskap til. Må sjekke dem ut før eller senere (dem og Coal Chamber, som også drev med no slags pseudo-industriell metal om jeg ikke husker feil). Og jeg er for øvrig din rake motsetning der, jeg foretrekker industrial metal, og syns andre metal-sjangere er kjedelige (jeg likte metal før dog.. Men endte opp med å gå over til aggrotech og diverse subsjangere av industrial og EBM) :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er fullt klar over hva industrial er, men følte meg noe fristet til å dra begrepet langt da jeg så cun inne i tråden. Synes å huske han legge ut om at musikk en ikke klarte å klassifisere 100% havnet under industrial(om musikken hadde elektroniske elementer). Riktignok lenge siden det her. "Paraplyen industrial" om jeg husker rett. ;)

Holder meg nå som oftest vekk fra industrial, da jeg synes det meste er kjedelig. Fear Factory glimter til med et par låter, men ikke noe å feire av i det store og hele.

Jeg skjønner poenget, men de Dickinson-greiene var såpass dominert av tradisjonell power metal at jeg knapt i min villeste fantasi ville kalt det industrial. Må man absolutt klassifisere musikk, er det ofte hensiktsmessig å se etter dominanten, og i dette tilfellet har jeg foreslått hva det kan være. "Eksperimentell" er en fin betegnelse, da den i prinsippet kan inkludere alt fra metal til opera, mens industrial har mer bestemte stilarter.

Og jeg syns det er pekuliært å kalle industrial kjedelig, ettersom sjangeren ofte kjennetegnes ved at musikken som går under den er vidt forskjellig. Sammenlikn for eksempel "Slung" av Foetus med "20 Jazz Funk Greats" av Throbbing Gristle, og "At the Heart of It All" av Nine Inch Nails med "Death Is the Martyr of Beauty" av Death in June.

Lenke til kommentar

Det var et veldig dristig eksempel, det skal nevnes. Røttene fra industrial sitter dypt i vår venn Douglas Pearce, og disse neofolkgreiene hans er etter min mening forgrenet med industrial først og fremst på grunn av den eksperimentelle ånden. But, What Ends When the Symbols Shatter? er forøvrig et fantastisk album, men Nada! er vel "reinere" industrial ;)

Det er jo det som gjør industrial så spennende, man veit aldri hva man får rundt neste sving. "Slung" av Foetus er jo strengt talt swing/big band, men har vel klarere industrielle elementer enn Death in June-låta.

Lenke til kommentar
Det var et veldig dristig eksempel, det skal nevnes. Røttene fra industrial sitter dypt i vår venn Douglas Pearce, og disse neofolkgreiene hans er etter min mening forgrenet med industrial først og fremst på grunn av den eksperimentelle ånden. But, What Ends When the Symbols Shatter? er forøvrig et fantastisk album, men Nada! er vel "reinere" industrial ;)

Det er jo det som gjør industrial så spennende, man veit aldri hva man får rundt neste sving. "Slung" av Foetus er jo strengt talt swing/big band, men har vel klarere industrielle elementer enn Death in June-låta.

Ah, takk for oppklaringen :) Men det er kanskje på tide å stoppe hijackingen av denne tråden, og heller ta videre sjangerhoring i industrial-tråden :p

Lenke til kommentar

Pøh, metallhodene har godt av å høre om litt annen musikk en sjelden gang, men point taken.

*Rushe tilbake til industrialtråden*

PS: Anaal Nathraks The Codex Necro gikk under en arbeidsøkt i dag, ganske snasen musikk å jobbe til. En jeg kjenner kalte musikken for overprodusert møl, noen som er uenige? :wee:

Lenke til kommentar
Og Cun må ha vært full da han sa det der med klassifisering av musikk :p

Jeg har nok nevnt noe om paraplysjanger, men at det skulle inkludere all vanskelig klassifiserbar musikk med elektroniske elementer nekter jeg å tro at jeg har skrevet.

Du skrev noe i den gaten ihvertfall. Nøyaktig hva det var husker jeg ikke. Var i backstage om noen ønsker å lete. Riktig var det nå uansett.

Lenke til kommentar

Jeg fant det her.

Industrial er som sagt en paraplydefinisjon av flere former for fusjon mellom elektronisk musikk og rock, hvorav noise-musikken har en sentral plass.

Dette stemmer altså ikke overens med din påstand om at jeg har skrevet noe liknende om at industrial er "musikk en ikke klarer å klassifisere 100% (om musikken har elektroniske elementer)". Det jeg har skrevet er at industrial er en bred betegnelse på en rekke former for fusjon mellom rock og elektronisk musikk, noe som stemmer nogenlunde overens med virkeligheten. Dette betyr ikke at all musikk med en viss fusjon mellom rock og elektronisk musikk er industrial. Formene på industrialmusikk er mer eller mindre eksperimentelle, besitter en provokasjonsånd og så videre. Andre fellestrekk er behandlet andre steder. Bruce Dickinson hører dessverre ikke mer hjemme i industrial enn han gjør i trance, reggae eller disco, men jeg har som sagt påpekt visse likheter, da særlig i starten av den låta du linka til.

Lenke til kommentar
En jeg kjenner kalte musikken for overprodusert møl, noen som er uenige? :wee:

Jeg er uenig. Anaal Nathrak er ganske bra, men jeg synes stemmen hans kan bli litt slitsom til tider. Men "Between Shit and Piss We Are Born" er en slag.

Noen her inne som liker Grimfist?

Ja, jeg digger Grimfist. Synes Ghouls Of Grandeur er det beste albumet dems.

Jeg tenkte og skjekke ut noe av Taake, hvilket album burde jeg starte med?

Lenke til kommentar
En jeg kjenner kalte musikken for overprodusert møl, noen som er uenige? :wee:

Jeg er uenig. Anaal Nathrak er ganske bra, men jeg synes stemmen hans kan bli litt slitsom til tider. Men "Between Shit and Piss We Are Born" er en slag.

Noen her inne som liker Grimfist?

Ja, jeg digger Grimfist. Synes Ghouls Of Grandeur er det beste albumet dems.

Jeg tenkte og skjekke ut noe av Taake, hvilket album burde jeg starte med?

Sjekk ut alle. Enkelt og greit. Taake er kvalitet, uansett plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...