Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide

Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri sett på Hell som noen Judas Priest-klone, og kommer aldri til å gjøre det heller. Musikken er heller ikke laget i dag. Alle låtene ble skrevet tidlig/midten på 80-tallet og var ment å utgis i 87, men siden plateselskapet de var signa på gikk til helvete ble alt mongo. Gamle låter som endelig er spilt inn. BLir max fett!

Og Hell er selvfølgelig langt fetere enn Judas Priest. Hell, Scheming Demons og Save Us from Those Who Would Save Us er forferdelig bra utgivelser fra 82 og 83. Human Remains er nesten dømt til å bli en av de 5 beste Heavy Metal-platee de siste 20 årene.

Lenke til kommentar

Hva Saxon angår har jeg kun kucka på Denim and Leather, som jeg synes er veldig kul. Men veldig rocka saker, ja.

Og Thor er blod fett. Sykt harry!

Ah, der har vi det ja. Vi kan vel slå fast at det ligner mye av den andre heavy metalen på den tiden, da, ellers hadde jeg neppe koblet så direkte til Priest :)

Joda, at det er mange likhetstrekk er det liten tvil om, men er langt ifra en klone. Uansett synes jeg Hell kjører på med masse mørk og occult atmosfære i tillegg til de fete riffene, i motsetning til Judas Priest som for min del kun kjører på med fete riff og stæsj og legger null vekt på atmosfære.

Lenke til kommentar

Joda, at det er mange likhetstrekk er det liten tvil om, men er langt ifra en klone. Uansett synes jeg Hell kjører på med masse mørk og occult atmosfære i tillegg til de fete riffene, i motsetning til Judas Priest som for min del kun kjører på med fete riff og stæsj og legger null vekt på atmosfære.

Enig, eneste svakheten til Judas Priest. Men sånn var det med sjangeren på den tiden, hvertfall med mange band. Synes ikke Saxon har noe særlig å komme med der heller. Det er veldig meta, handler oftest om rock og det å være rocker, kjøre motorsykkel og lignende.

Denim and Leather er en godskive ja, liker også Strong Arm of the Law.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Test ut nyere Saxon, de har gitt ut et par knallplater på 2000-tallet også. The Inner Sanctum (2007) var en overraskende return to form.

Saxon har alltid vært mye bedre live enn på plate, det er kanskje derfor de aldri slo gjennom like mye som deres medtids-band som Iron Maiden, Judas Priest, Ozzy Osbourne etc. Og en kronisk mangel på gode låter, det var ofte 1-2 typiske hitlåter og resten fyllstoff på 80 og 90-talls skivene til Saxon. Men hitlåtene var til gjengjeld helvetes bra live. Biff var en skikkelig komiker på scenen også, sier utrolig mye rart som får publikum til å le høyt.

Dette klippet er fra 1989.

http://www.youtube.com/watch?v=DqgCjeddPvE

Vi kan på en måte si at Hell er en demonisk utgave av NWOBHM, akkurat som Venom var en demonisk utgave av Mötörhead. De spilte veldig likt, og ble bl.a. karakterisert av Lemmy som "Trying to be Motorhead, only more shit" eller "They can't play their instruments so they try to play as fast as possible". Han har senere trukket det tilbake og sagt at joda, Venom hadde sin plass de også på 80-tallet. Det var mere sånn "friendly harassment" mellom bandene.

Skal sjekke ut mere av Hell, jeg liker den stilen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Sjangeren er vel sånn fortsatt. De fleste legger all vekt på riffene uten og skape atmosfære, men det gjelder også Thrash Metal og det er sånn de to sjangerne skal være for det meste. Ballefete riff som røsker deg litt overalt på kroppen!

Godskive, men er svært sjeldent jeg hører på Saxon. Er ikke helt min greie, selv om skiva er kul.

Men et par relativt ukjente godbiter:

http://www.youtube.com/watch?v=Ky3JTy9t8EY

Bellzlleb. Ga ut tre skiver (+ litt småtteri) rundt 86-92. Starta som et Heavy/Doom Metal band, men siste skiva er mer Speed/Black Metal. Fett som faen, alt sammen. Okkult og sær atmosfære, samt fete riff og sær vokal. Deilig!

http://www.youtube.com/watch?v=7pUTplDrqII

Magnesium. Catchy Heavy Metal med ex-medlemer fra Sabbat og Metalucifer. Vokalisten/giaristen er faktisk Shinji "Samm" Tachi som spilte trommer i Sabbat fra 85-90, og som faktisk er broren til Gezol. Den andre gitaristen er Satoshi Ishida som spiller på sisteskiva til Sabbat. Blodfett band! Fete riff, fete soloer er dritkul vokal.

http://www.youtube.com/watch?v=15YB2eUUwbE&feature=related

Gorgon. Catchy Heavy Metal med stygg, men sjarmerende vokal. Kan dog ta litt tid og venne seg til den, om man greier å bli venn med den.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg hører veldig mye på musikk når jeg trener, og da går det i metal. Men etter lang tid med de samme sangene, og lite nytt, begynner jeg å bli litt lei. Favorittsanger som jeg får skikkelig effekt og pump av er bl.a.Slipknot (Heretic Anthem, Psychosocial, People = Shit), Mudvayne (Dig, Fucking Determined), noen Rammsteinsanger (Wiener Blut og Rein Raus) og Unearth (This Time Was Mine og March of the Mutes).

De av dere som er kjent med disse sangene vet sikkert at de bygges opp før det blir brøling/growling. En slags "ladefase". Vet dere av noen band/sanger med samme "oppbygging"? Altså et "rolig" parti før gaulinga begynner? Det må være ekte mannebrøling, ikke småfemi lyse greier ala Slayer eller Craddle of Filth, men heller ikke så hardt som Behemoth eller Amon Amarth, hvor jeg ikke skjønner hva de sier.

Kravstor, ja, beklager det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...