Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, det går vel som Hard Rock. Jeg er barn av 80 og 90-tallet, så rock/metalmusikken fra de tiårene sitter dypt i hjertet. Alt fra Twisted Sister, Dum Dum Boys, Iron Maiden, Manowar, Billy Idol til Skid Row, Sepultura, Motorhead, Machine Head, Saxon, Metallica, lista tar aldri slutt. Har ikke fornyet meg så mye siden 2000 egentlig. Svartmetall hadde jeg en lengre flørt med fra midten til slutten av 90-tallet, men mistet litt interessen igjen. Var blodfan av Emperor og andre datidens storheter, men har knapt hørt om alle disse polske bandene som nevnes her. Amon Amarth så jeg live på Wacken i 1999, ikke hørt særlig siden. Den nye sangen var jo feit, da.

 

Det var ikke Billy Idol eller Bryan Adams som "ødela" for heavyrocken, det var grunge-bølgen på begynnelsen av 90-tallet og en ny generasjon ungdom som plutselig ville være angstfylte og emosjonelle og "dype" istedet for typen dop og party-metalfolk som eide 80-tallet. Stadionband som Guns'n'Roses, Bon Jovi, Motley Crue, Skid Row etc mista helt fotfestet før midten av 90-tallet.

 

Billy Idol var selv størst fra begynnelsen til slutten av 80-tallet, han ødela ikke for noen.

 

Mens andre som Sepultura, Pantera, Rage Against the Machine virkelig fant sitt fotfeste på 90-tallet. Men de var ikke gammelrockere fra 70-tallet heller, men sinna 20-30-åringer som skrev politiske tekster om samfunnet rundt dem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg følgende rekkefølge på Saxon-platene:

 

Strong arm of the Law, Wheels of steel, Denim and Leather, Power and the Glory, Greatest hits live (1990), The Eagle has Landed pt 1+2, Live from Wacken (hvis den er med, er egentlig en DVD)..På midten av 80-tallet rota de seg bort fra godformen med å forsøke å etterligne andre band som Def Leppard eller Bon Jovi, med temmelig kjedelig resultat. De sleit seg gjennom 90-tallet med Dogs of War og Unleash the Beast, der de tok en liten tysk powermetal-vri, og hadde et enormt comeback på Wacken i 2001 der de spilte fletta av samtlige band på festivalen. Det som har kommet etter 2001 er faktisk svært god metal, ikke veldig gammeldags sound heller.

 

Kan jo dra frem Motorcycle man fra Wacken'01, Byford har aldri sunget så bra som han gjorde der

 

http://www.youtube.com/watch?v=LXmTLVqIWrk

 

For all del, alt tåler å høres gjennom, men platene mellom 1984 og 1995 er mye fyllstoff.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hylet til Neige rundt ut i 02:30 i Amesoeurs's "Heurt" må være noe av det absolutt feteste. For et sykt skrik!

 

http://www.youtube.com/watch?v=rnIpYNiSRjs&feature=related

 

Han er ikke akkurat lite küng på følgende låter heller:

 

Peste Noire - Dueil Angoisseus

http://www.youtube.com/watch?v=uLSUQYzqXZ0

 

Mortifera - Le Revenant

http://www.youtube.com/watch?v=6weRPW6XyPw

 

 

Neige skal få være far til mine kommende unger. Tidenes mann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare og sjekke ut. Amesoeurs - Amesoeurs er ei meget variert skive hvor man finner alt fra nesten rett frem BM-låter til Post-Punk-låter. Kremband! Og om Amesoeurs faller i smak så sjekker du ut Lantlos' ".Neon" som er mye av det samme, bare litt mer "jazza". Også Neige på vokal.

 

Mortifera er også heftig som faen. Debuten er best, men begge er bra. Om Mortifera faller i smak så sjekker du ut Celestia, som er veldig mye av det samme. Hah! Meget bra band, begge to. Men den største forskjellen er at debuten til Neige inneholder noen låter han har skrevet, hvor han også gjør vokal. Og de låtene skiller seg ut en del, da man lett kan høre hvilke låter han har skrevet siden han har en typisk Neige-feeling i låtene sine. Absolutt ingen skriver låter som han, selv ikke bandmedlemene i bandene han har vært med i.

 

Det blir dritbra! De orginale låtene er jo nærmest perfekte, men blir meget spennende å høre begge låtene spilt inn på nytt. Siden alt Neige har tatt i til nå er blitt gull så satser jeg på det fortsetter. Så er det bare og vente på at Forgotten Woods med Neige skal få ut finger'n og gi ut et eller annet. Grashish!

Endret av OhMyOhMy
Lenke til kommentar

Heftig skive. Til tross for at La Sanie des siècles - Panégyrique de la dégénérescence ikke ble sluppet før 2006 er det et av de mest orginale Black Metal skivene noensinne, og det uten at de fjaser masse med synth, post-ditt, avant-garde-datt osv. Imponerende!

 

 

Knallbra band OhMyOhMy, takk for at du gjorde meg oppmerksomhet på de :)

Hører på skivene og koser meg her jeg sitter på jobb.

 

Nice! Brta og se at det er flere enn meg som setter pris på god musikk her.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som de er særlig kompiser akkurat

 

"Despite what several labels claim in order to sell Peste Noire to the masses, Neige doesn't play guitar, bass or drums on La Sanie des siècles - Panégyrique de la dégénérescence and Famine put things straight when he stated:

 

« The most absurd idea spread by idiots is that La Sanie des siècles is better because Neige was more involved in its recording and production, yet the fact is that the album was recorded without Neige, in 2005, when I had kicked him out of the band. [...] To claim that Neige is an important figure in PN is the same as saying that the person who plays the triangle in SOPOR AETERNUS AND THE ENSEMBLE OF SHADOWS is the main man in SOPOR », he added"

 

Famine har en herlig filosofi også:

 

"ON BEHALF OF MY BAND, I DEMAND THAT ALL INDIVIDUALS WHO CREATED PESTE NOIRE MYSPACE PAGES DELETE THESE PAGES IMMEDIATELY; MY MUSIC IS NOT MEANT TO BE LISTENED TO ON A COMPUTER."

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En liten festlig trivia fra innspillingen av Wheels of Steel i 1980, de ble sendt ut til ei hytte uti ødemarka i Wales-landsbygda av managern, med beskjed om å lage en bra plate før de fikk komme hjem. Biff sa det var så kaldt i hytta på vinteren at de sov med varmeovner under dyna på natta.

 

Men 4 unge og tørste heavyrockere, masse instrumenter og total isolasjon i noen uker skapte en av de NWOBHM-platene noensinne. Nesten desverre for dem slo Iron Maiden gjennom for fullt nesten samtidig, som hadde mye bedre finansiell backing og promotion, så de ble liggende og vake i skyggen av Maiden hele tiden.

 

Ikke hørt nyinnspilling, det må jo sjekkes. Med dagens besetning går jeg ut fra?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...