Gå til innhold

Nye objektiver til Nikon D40 på gang?

Anbefalte innlegg

Er det noen som i det siste har hørt noe om eventuelle nye objektiver fra/til Nikon? Tenker da på AF-S eller HSM-objektiver, altså med fokusmotor. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på å få større muligheter enn med kit-objektivet til D40. Aller helst skulle jeg sett at det kom et med bedre lysstyrke i en overkommelig prisklasse. F.eks en AF-S utgave av Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Så: noen som ser noen nye objektiver som passer meg i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tror jeg, selv om det kanskje ikke kommer i høst. Vi får vente på et evt slipp fra Sigma med HSM på deres makro-objektiver. En 50mm f/2,8 burde være et flott alternativ.

Hvorfor ikke kjøpe en flott 50mm med mf? Det er mye enklere å fokusere manuelt med et mf objektiv enn med et med af. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det eneste er at du må lære deg å bruke en kombinasjon av Sunny f/16 og histogrammet, men det er ikke så vanskelig.

Plukk opp en gammel Nikkor 50mm f/2,0. Det er et fantastisk objektiv hvis eneste svakhet oppheves av cropsensor, nemlig en svak fortegning på FF. Ut over det er det en av Nikons aller beste 50mm'ere rent optisk. Skarpt og fint fra største blender. De litt softe hjørnene vises ikke i cropformat, så dette vil være et fantastisk objektiv for å få god lysstyrke, siden de nyere f/1,8-versjonene ikke er like skarpe på full åpning.

Lenke til kommentar

Det skal jeg vurdere. Har egentlig ikke tenkt så mye på å bruke manuell fokus.

Men hva da med den lille søkeren på D40? Vil det ikke være unødig vanskelig å fokusere riktig, eller spiller dette liten rolle?

Jeg har søkt litt på foto.no og på finn.no men finner ikke noe passende brukt. Pleier det dukke opp noe med jevne mellomrom? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...