KayAU Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hva bør man forske på først? Bruker alltid å følge AI'ens anbefalinger.. Det er jo litt avhengig av kva strategi du vil bruke...sjølv brukar eg å prøve å grunnlegge minst ein religion so tidleg som mogleg. Religion er nyttig både for å få betre relasjonar til naboane, for å utvide grensene med kultur, for å blidgjere folk, og for økonomien (dersom du bygg den heilage bygninga til religionen). Ellers er det lurt å forske på dei teknologiane du treng for å utnytte naturressursar rundt deg. Og for å bygge dei beste underverka. Og for å styrke økonomien slik at du kan ekspandere (t.d. currency og code of laws). Bør man dele/gi teknologier til naboen? Kjem heilt an på...er det ein svakare alliert som kunne trenge litt hjelp? Eller er det ein som er om lag like sterk som deg? Eg gir sjeldan frå meg teknologi, men gjer av og til unntak dersom det er ein sivilisasjon eg ønsker at skal bli sterkare. Eg gir ikkje frå meg teknologi berre for å blidgjere folk. Og ikke minst Open Borders.. Hvor lurt er egentlig det? 9626328[/snapback] Åpne grenser er bra både for økonomien og for relasjonane. Men, i starten, når det er om å gjere å sikre seg landområder, er eg forsiktig med kven eg gir åpne grenser til. Det er surt når naboen bygg ein by og snappar opp ressursar eg hadde lyst på. Kay Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Husker jeg satt med Civ2 og var så fornøyd når jeg fikk tillgang til katapulterr... så gikk det 2 runder og så kom AIen over til øya jeg var på med hellikopter Mange gode tips her ja, men vil anbefale deg å være på utkikk etter elveområder med ørken i rutene rundt. Disse kalles floodplains, og gir deg masse mat. Dersom du bygger en cottage på et slikt felt vil du generere mat og penger. Generering av penger er viktig ettersom det er mengden penger byene din generer som bestemmer hvor mye poeng du kan få til forskningen din (senere kan du også sette de til å gå til spionasje og kultur) Jo flere poeng du får til forskning, jo fortere går det å finne opp de nye tingene du vil ha tak i. Ellers må jeg også slenge meg på de som anbefaler at du prøver å finne opp en religion fortest mulig. T-2000: Veldig bra post du skrev. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Der runda jeg spillet ved å få til Space Program. Verket var ferdig i 2012 må si jeg er litt småfornøyd Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Og for og legge til så er Cottages nødvendige når byene blir større for at folk skal ha et sted og bo. Byene blir fulle av folk etterhvert og de vil begynne og klage på dårlig plass. Det skader den generelle lojaliteten til folket ditt i byen som er overbefolket. Da kan de lettere overgi seg og byen til en annen nærliggende makt. Bygger du cottages så vil folk flytte ut på "landet" og dermed blir byen bedre og bo i. 9621719[/snapback] Eh, det stemmer jo ikke i det hele tatt. Cottages er fine fordi de generer "rikdom" etterhvert som de blir bearbeidet av innbyggerene i en by, ikke fordi noen "flytter" ut til de. En cottage generer IKKE lykke av noe slag direkte, men kun som et resultat av at økt rikdom gir deg mulighet til å øke bevilgningene dine til kultur, som igjen kan brukes av f.eks. Teater-bygningen og Colosseum-bygningen til å generere lykke. Lenke til kommentar
Uncas Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Aldri bygg settler før worker slik noen her foreslår. Forsk fram bronze working med en gang og når du har ute worker'n din sett han til å kutte ned skog - som speeder opp produksjonen av settlern din drastisk. Gjør du ikke dette taper du maaaaaaaasse tid . Gjerne fortsett til iron working så du finner ut hvor de viktigste ressursene er! Noen andre enkle tips som jeg kommer på i farta er: - Alltid godta trussler hvis du er svak! (hvis de truer deg er de ofte sterkere) - Bygg masse katapulter eller andre siege units når du skal angripe. Når du da angriper bombarderer du først, så "ofrer" du de ved å sende de på byen. - Hvis du kan fikse det tidlig er det alltid lurt å skaffe seg din unike bygning tidlig. hmm kommer ikke på mer i farta Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Når det gjelder tech trading så kan man gjerne bytte techs om motstanderen har en annen tech man selv trenger. Bare pass på at du ikke gir bort en svært dyr tech i bytte mot en skitbillig en. Du kan se "prisen" på techen ved å holde muspekeren over i tradevinduet. Den er oppgitt i timeglass. Som oftest går computeren med på å bytte så lenge antallet timeglass stemmer sånn nogenlunde. Føler du ikke at traden er verdt det så er den gjerne ikke det Et annet viktig poeng når det kommer til tech trades er at hvis du får en populær tech først, feks gunpowder, så kommer alle til å prøve å trade den til seg. Med andre ord, gir du den bort til en kar så tar det vanligvis ikke lang tid før han trader den til din verste fiende. Så her må man være forsiktig. Det jeg vanligvis gjør når jeg skaffer meg en ny tech og motstanderne har div tech som jeg trenger; er å selge min nye tech til alle andre straks. Slik kan man fort få 4-5 nye techs på en runde i bytte mot den ene du startet med. Lenke til kommentar
T-2000 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det jeg vanligvis gjør når jeg skaffer meg en ny tech og motstanderne har div tech som jeg trenger; er å selge min nye tech til alle andre straks. Slik kan man fort få 4-5 nye techs på en runde i bytte mot den ene du startet med. 9633548[/snapback] Det pleier jeg også å gjøre, men når jeg kommer et stykke ut i spillet er jeg meget skeptisk til å gi fra meg enkelte teknologier. Industrialism f.eks gir jeg aldri fra meg uansett, heller ikke teknologier som fører til Industrialism. Tanks er ekstremt gode og knuser all motstand. Jeg har ikke lyst til å se motstanderne mine med tanks. Aldri bygg settler før worker slik noen her foreslår. Forsk fram bronze working med en gang og når du har ute worker'n din sett han til å kutte ned skog - som speeder opp produksjonen av settlern din drastisk. Gjør du ikke dette taper du maaaaaaaasse tid . Ja det kan være lurt. Men hvis det bare er to ruter med skog rundt byen din vil jeg være skeptisk til å kutte den ned. Skog er veldig bra å ha i begynnelsen. Dessuten så tar det litt tid å utforske Bronze working og det gjør som oftest at jeg ikke får tak i hinduismen eller buddhism. Da må jeg utforske monotheism for å få tak i judaism. Da er jeg allerede litt på etterskudd i forhold til andre teknologier. Og når settleren er ferdig så kan man risikere å ha en worker som ikke kan gjøre noe fordi jeg ikke har hverken agriculture, animal husbandry eller the wheel. Dette med religioner har jeg ikke helt fått taket på. Er det noen vits i å spre religionen din til de andre nasjonenes byer? Og er det om å gjøre å spre alle religionene dine i alle byene dine? Har det noen ulemper å spre for mye religion? Personlig så konsentrerer jeg meg om èn religion som jeg velger som statsreligion og satser på å spre den i ihvertfall alle mine byer. Jeg pleier ikke å bruke mange misjonærer til å spre religionen. Den pleier å spre seg selv ganske bra. Kanskje jeg velger å bruke en misjonær i noen av de andres byer slik at den kan spre seg derifra og videre. Jeg får jo 1 gold per by hvis jeg har den spesielle religiøse bygningen så det er jo en grunn til å spre religion til utlandet. Og hvis det er statsreligionen som spres så er det jo en mulighet at de konverterer til din religion. Men om jeg har to religioner som jeg sprer til de andres byer så vet jeg ikke om det påvirker spredningen av statsreligionen negativt. Er det noen som vet dette? Og er det slik at jeg får en happy face per religion i byene mine eller er det bare statsreligionen dette gjelder? For hvis jeg ikke får noen bonuser for religion nr to så ser jeg ingen grunn til å spre den noe særlig. Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Prøvde meg på noe jeg leste om på civfanatics i går; "Axe Rush". Vikings, Large, Hemispheres, 3 Continents, Marathon. Hvordan: Basically så går det ut på å rushe motstanderen med Axemen straks de blir tilgjengelige. Forsk ut Bronzeworking så kjapt som mulig, finn og tilknytt en bronze resource til byene dine. Grind ut så mange Axemen som mulig og drep enhver som er innenfor rekkevidde. Husk: Du kan godt bygge Warriors og upgrade disse for 140 gold per stk. Pengene får du fra erobring av fiendebyer og plydring av fiendens worker improvements. Det er temmelig lukrativt. Hvorfor: War wearines blir verre for hver "age" man utvikler seg. Det er er derfor fordelaktig å skaffe seg litt lebensraum så fort som mulig. På dette nivået har neppe computeren noe bedre enn Archers i sine byer så dine Axemen har en god sjangs så lenge du passer på å ha endel flere Axes enn han har Archers. Byene hans er også få og svake, tipper han har 3-4 byer hvor bare hovedstaden har mer enn +20% def bonus. I tilleg så får du ordnet tidlig opp i noe som er dømt til å bli et problem senere, konkurrentene, og du får tid og rom til å ekspandere uforstyrret. I mitt tilfelle helt til noen får tak i cargo ships og sender noen over til min side av dammen (continents). Hogg laus på Elizabeth i går og hun var borte på kun få turns. Så tasset jeg videre borti skauen og kom over Ottomans. Høgde opp dem også og plutselig så hadde jeg hele kontinentet, dvs ca 1/3 av verden for meg selv i år 700 før kristus. Haha. Eneste tabben jeg gjorde var at jeg beholdt for mange av byene jeg kom over. Gjorde at jeg måtte skru research latterlig lavt en stund. Burde ha tatt "Raze" istedet og bygget mine egne byer der etterhvert. Men ligger godt an! Lenke til kommentar
murrik Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Jeg lurer litt på hvordan plassering av byer fungerer. Hvis man bygger de akkurat så langt unna som tillatt, da kan kun en av de byene bruke feks en mineressurs? OG, bør man bygge der AIen foreslår (med den blå sirkelen)? Syntes noen ganger det er på litt ville områder. Endret 10. november 2007 av murrik Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg lurer litt på hvordan plassering av byer fungerer. Hvis man bygger de akkurat så langt unna som tillatt, da kan kun en av de byene bruke feks en mineressurs? Eg er litt usikker på kva du meiner her...men dersom du lurar på kva som skal til for at ein by skal få tilgong til ein ressurs, er det ganske enkelt: 1. Ressursen må ligge innanfor territoriet ditt, og du må bygge det som skal til for å utnytte han (gruve, gard, osb.). 2. Ressursen må vere kopla til ein av byane dine, med vegar og eventuelt elver. 3. Dersom andre byar skal få tilgong til ressursen, må dei vere tilkopla byen anten ressursen, eller ein annan by som har han. I Civ4 har du noko som blir kalla "handelsnettverket" ditt. Det består av alle byar som er tilkopla hovudstaden din. Du bør sørge for at ALLE byane dine inngår i handelsnettverket ditt. Det er ei stund sidan eg spelte Civ4 no, men eg meiner å hugse at der er eit lite ikon over bynamnet (nokre gule piler?) som indikerar at ein by er tilkopla. Dersom det du lurar på er korleis det fungerar med bruk av området rundt ein by når byar har overlappande radiar: Dersom eit felt er innanfor rekkevidde for fleire enn ein by, kan alle byane bruke feltet, men berre ein i gongen. OG, bør man bygge der AIen foreslår (med den blå sirkelen)?Syntes noen ganger det er på litt ville områder. Av og til er eg og AIen einig, men vanlegvis ikkje. Plasser byane med tanke på å få tilgong til ressursar, å kontrollere landområde, osb. AIen sitt forslag er absolutt ikkje ein fasit. Kay Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Et tips for nybegynnere er å bli venner med sine nærmeste naboer. Krever de å få noe av deg, gi det til dem, de skal uansett bli dine venner for fremtiden. Det værste som kan skje er at en en har flere fiender som har landegrenser til en. En taktikk jeg ofte bruker er å ikke researche noen av religions-tech'sa, men heller lar mine naboer gjøre dette. Da flere (minst to) av min nærmeste naboer er dominert av en religion, konverterer jeg til denne religionen for å komme på enda bedre godfot med disse naboene. Å ha annerledes religion enn sine naboer lønner seg ikke i lengden. Dermed har man anskaffet seg en ganske solid "vennegjeng" for fremtida. Lategame ser man ofte at allianser går på tvers av felles religioner, så hvis man f.eks. har Islam som religion, men er uvenner med alle andre Islamske sivilisasjoner, vil man etterhvert slite. Det at man har pleiet denne såkalte vennegjengen helt siden starten av spillet gjør at terskelen for andre sivilisasjoner når det gjelder angrep blir mye høyere. De skulle kanskje ønske å erklære krig mot oss, men siden vi har så gode venner blir det farlig. Kort fortalt: Kom på godfot med dine nærmeste, geografisk og religiøst. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Et tips for nybegynnere er å bli venner med sine nærmeste naboer. Krever de å få noe av deg, gi det til dem, de skal uansett bli dine venner for fremtiden. Det værste som kan skje er at en en har flere fiender som har landegrenser til en. En taktikk jeg ofte bruker er å ikke researche noen av religions-tech'sa, men heller lar mine naboer gjøre dette. Da flere (minst to) av min nærmeste naboer er dominert av en religion, konverterer jeg til denne religionen for å komme på enda bedre godfot med disse naboene. Å ha annerledes religion enn sine naboer lønner seg ikke i lengden. Dermed har man anskaffet seg en ganske solid "vennegjeng" for fremtida. Lategame ser man ofte at allianser går på tvers av felles religioner, så hvis man f.eks. har Islam som religion, men er uvenner med alle andre Islamske sivilisasjoner, vil man etterhvert slite. Det at man har pleiet denne såkalte vennegjengen helt siden starten av spillet gjør at terskelen for andre sivilisasjoner når det gjelder angrep blir mye høyere. De skulle kanskje ønske å erklære krig mot oss, men siden vi har så gode venner blir det farlig. Kort fortalt: Kom på godfot med dine nærmeste, geografisk og religiøst. Et godt tips for nybegynnere på de laveste vanskelighetsgradene, men når man kommer litt opp i gradene er det ofte det motsatte som lønner seg. Når du vil/må utvide terretoriet ditt og det ikke er flere ledige landområder igjen, må du ta det fra noen andre. Og da er det nettopp dine nærmeste naboer det går utover. På de høyere vanskelighetsgradene er det mer eller mindre unngåelig å ikke krige med dine naboer for land, byer og resurser. For å henge med i teten er det ofte essensielt å utvide terretoriet ditt i takt med dine beste rivaler, og det er mye mer praktisk å erobre en nabo enn et område du ikke grenser til. Men her gjelder det å legge opp til å ta en av gangen, om alle naboene dine innvaderer samtideg, har du fort et stort problem. Men jeg vil absolutt påstå at det er bedre å lage gode allierte som du ikke grenser til, da slipper du også "-our close borders spark tension" diplo straffen. Men selfølgelig, ALLE slike taktikker kommer helt ann på maptype, mapstørrelse, anntall civs, osv... Lenke til kommentar
Cassius Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Har plukka fram igjen Civ 4 no, og fant tråden meget informativ. Satsar på å komme meg opp på noble snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå