Gå til innhold

Starte opp med Civilization 4

Anbefalte innlegg

Har skaffet med Civ 4 med expansionpackene og har prøvd dem i dag for første gang. Jeg har aldri spillt Civilization før så jeg er helt ny til serien.

Må si at det er et ganske avansert spill å komme inn i og jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal starte rike mitt og avansere videre. Det jeg synes er så rart er at det tar så utrolig lang tid å bygge noe.. 20-30 turns for en jobbegubbe osv..

Jeg hadde to byer da jeg kom inn i "ancient times" også noen gårder og cottages med veier rundt omkring som jeg laget med byggefolkene mine. Jeg forstår ikke helt den greia når man dobbeltklikker på byene så kommer det opp en skjerm med noe som ser ut som "brød" "gullmynter" og en "hammer" så kan man trykke der så ser man en hvit ring rundt den.

Etterhvert så invaderer de andre faksjonene meg med gedigene hærer og enda jeg er langt mer avansert i teknologi eier spydfolkene dems mine riflegubber noe som er ganske irriterende. Synes det er merkelig at dem klarer å invadere meg med så store hærer når jeg silter med å få bygget en kar til å passe på byen min. Ser ut som de klarer å bygge folk mye fortere enn meg som må vente 10-20 runder før en gubbe er ferdig, dette ødelegger også for fremgangen med teknologi osv så en krig er helt katastrofalt hvis du vil avansere.

Føler meg ganske dårlig når jeg spiller spillet og enda jeg blir kalt for "glorious" og "great" på starten så synkern til "hopless" og "pathetic" etterhvert :( . Noen begynnertips og litt forklaring så jeg kan komme meg igang med spillet hadde vært topp!

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bygger din første by så start med en warrior eller scout. Når den er ferdig så bruk den til å utforske området ditt og finn mange "hytter" som kan gi ny teknologi/nye units/gold etc. Etter den første warrioren kan du begynne å bygge en til. Men når byen har nådd en størrelse på 2 så dobbeltklikker du på byen slik at du får opp skjermbildet du ikke forstod så mye av. Klikk på settler for å bygge det istedenfor (evnt bygg ferdig warrioren hvis det bare er en eller to runder igjen av denne for deretter å bygge settler). Når du bytter produksjon så mister du ikke det du har produsert av warrioren. Produksjonen av denne blir startet opp igjen når settleren er ferdig. Grunnen til av du skal vente til byen har vokst i størrelse 2 eller 3 før du bygger settler eller worker er at disse også bruker food til produksjon i tillegg til hammere og byen vokser dermed ikke samtidig når du skal bygge disse. Jo større byen er jo raskere vil du bygge settler/worker. Hvis du starter produksjon av settler med en gang så ser du at det kanskje tar 25 runder for å få den ferdig. Hvis du istedenfor begynner med en warrior som kanskje tar 8 turns så har kanskje byen vokst til 2 når den er ferdig. Da ser du at det kanskje bare tar 17 runder for å bygge en settler. Du tjener alså en warrior og en større by på å vente. Etter settleren kan det være lurt å bygge en worker. Deretter kanskje en settler til. Eller kanskje en warrior eller en annen sterkere unit til å forsvare byen din. Dette også for å få byen til å vokse før du bygger en ny settler.

De hvite ringene med brød, gullmynter og hammere som du snakker om er hvilke områder innbyggerne i byen skal arbeide på. Hvis byen har en størrelse på 2 så har du 2 områder pluss den imidten å arbeide på. Velg da i begynnelsen de med mest food og hammers. Du trenger ikke forandre på det computeren foreslår da dette som regel er fornuftige valg. Du må imidlertid ikke ha så mange hammers i forhold til food at byen ikke vokser lengre. Ikke bygg cottages i begynnelsen. Dette kan du vente med til et godt stykke ut i spillet. De gir økt commerce som betyr mer science og penger, men det tar tid før de vokser, dessuten er produksjon viktigere i begynnelsen. En cottage gir en ekstra commerce og etter 10 runder blir den til en hamlet som gir to commerce, etter ytterligere 20 runder blir en village som gir tre commerce (fire etter oppdagelsen av printing press) og etter ytterligere 40 runder blir den til en town som gir fire commerce (fem med printing press og også +2 med civic enviromentalism).

Civics er forskjellige områder av samfunnet ditt som du har mulighet til å påvirke. (Tror du trykker F3 for å komme inn på civicene) Som government, legal, labour, economy og religion. Etterhvert som du oppdager ny teknologi får du tilgang til de forskjellige civicene. Et par great wondere gir også tilgang til civics, f.eks gir pyramidene tilgang til alle government civicsene. Det kan være nyttig slik at du mye tidligere enn normalt kan velge representation som gir økt lykke i de 5 største byene dine samt økt science for spesialistene dine. Hvis du ikke vet hva spesialister er så er det de figurene helt nede til høyre på skjermen nå du klikker deg inn i byene. Når byene dine vokser så kan du istedenfor å la alle arbeide la noen bli en spesialist. Da mister du et av områdene dine i byen og personen blir istedenfor enten engineer, priest etc. Du kan først la noen bli spesialist etter at du har bygget visse bygninger. F.eks hvis du bygger en forge så kan du la en person bli engineer. Da klikker du på plusstegnet ved siden av engineer. En spesialist gir great person poeng. Det gjør også wondere. Etter du har samlet nok GP poeng blir det født en great person i byen din. Dette kan f.eks være Graham Bell som er en great engineer eller Mozart som er en great artist. Pyramidene wonder gir f.eks to engineer-great person poeng. Hvis du da ikke har noen andre wondere eller spesialister i byen din vil det ta 50 runder før det dukker opp en great engineer etter at du har bygget pyramidene. Den første great person kommer etter 100 poeng, deretter 200, 300 opptill 1000, så 1200, 1400, 1600 ... 3000, 3300 etc.

En great engineer er kjempenyttig. Bl.a derfor prøver jeg alltid å bygge pyramidene som første wonder. Da får jeg great engineer som første, andre og kanskje tredje første great person alt ettersom jeg bygger andre wondere som bidrar med andre great person poeng eller spesialister. Det som er bra med en great engineer er at den kan bygge et wonder på en runde. Da slipper du å vente utallige runder før wonderet ditt blir ferdig samtidig som du frigjør ressurser til andre ting.

Når du har tre/fire byer kan det være lurt å la den byen med mest hammers produsere et wonder. Denne byen (som oftest hovedstaden) kan bli "wonder-byen" din. Bygg mange wondere her. Pass også på å ikke stoppe opp med å bygge settlere. Ha nesten hele tiden en by som produserer en settler. En worker per by er også en grei regel. Hvis du har en by som produserer settlere/workere så pass på å bygge andre ting innimellom slik at byen vokser og ikke begynn å bygg settlere/workere før byen minimum har en størrelse på 2. (Kanskje 3, 4 eller 5 når du har 3, 4 byer fra før.)

Ellers så er det viktig å påpeke at du bør unngå krig i begynnelsen av spillet. Det krever som du sier mye ressurser som du heller kan bruke på andre ting. Det er også ganske viktig at du har samme religion som dine naboer for å unngå konflikter. Da blir de mer medgjørlige overfor deg. Jeg pleier alltid å starte med å utvikle mysticism deretter polytheism for å bli grunnlegger av hinduismen. På den måten blir det mine naboer som mest sannsynlig blir påvirket av min religion og kanskje konverterer til den. Når du har grunnlagt en religion og etterhvert får en great prophet kan du bruke denne til å bygge en "shrine" i byen der religionen er grunnlagt i. Da får du en gold per by som innehar religionen.

Du sier det ser ut som computeren bygger mye fortere enn deg. Det kommer an på vanskelighetsgraden. Noble er den mest balanserte. Lavere enn dette gjør at du bygger raskere enn computeren, høyere enn noble det motsatte. Det er riktig at motstanderne kommer med kjempestore hærer noe som kan være veldig frustrerende. Hvis du har veier mellom alle byene og har ihvertfall en sterk unit i hver av dem kan du enkelt flytte dem mellom byene og samle dem i byen som blir angrepet. Dette kombinert med en wall i byen bør gi ganske bra beskyttelse. Hvis du ikke har en wall når du ser fienden nærme seg og du ikke har tid til å bygge en i tide så kan du hvis du har pyramidene bytte government civic til universal suffrage som gjør at du kan kjøpe deg en wall.

Som du sier er det mye å sette seg inn i, men hvis du får på plass det grunnleggende og spiller litt så lærer du mer og mer.

Endret av T-2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har spillt igjennom tutorialen sant? Er du nybegynner er det lurt å nøye gå igjennom den en gang eller to før du starter. Etter det, finner du mange tips og forklaringer i ingame Civilopedia.

Start på lavt vanskelighetsgrad og prøv deg frem. Men husk og lese forklaringene til tingene du bygger, ellers lærer du ikke hvorfor det var lurt eller ikke lurt å bygge det.

I begynnelsen kan Civ4 absolutt virke uber komplisert og vanskelig å sette seg inn i å bli flink. Men etter du herser over det grunnleggende lærer du fort mer og mer, og snart vil du ikke klare og forlate PC-en. :)

Selv om det finnes noen få grunnleggende taktikker man må følge så krever forskjellige kart og startposisjoner forskjellige taktikker. (spesielt når du kommer litt opp i vanskelighets gradene) Så prøv å vurder hele situasjonen før du foretar deg noe.

Er det mer du lurer på mtp kjappe spørsmål, kompliserte taktikker eller alt mulig Civ relatert, så har du alltids CivFanatics: http://forums.civfanatics.com/

Til slutt en advarsel: Civ er heroin x10. Ditt sosiale liv VIL forsvinne!

Lenke til kommentar

I begynnelsen kan det være fornuftig å bare sette workerne til å "auto-improve", da bygger de ting på egenhånd og så slipper du å bry deg om det. Etterhvert når du har fått god kontroll på andre deler av spillet kan du prøve det på spesielle taktikker som cottagespamming etc.. ;)

Lenke til kommentar

Her som ofte i andre spill må du tenke Ekspansjon - ekspansjon - ekspansjon hele tida. Nytter ikke å bygge to-tre perfekte byer med riflegutter når motstanderne har 15 byer med charioteers. - Så ut og speide med en warrior med en gang, så bygge settler som nr 2, når byen er 2-3 stor. Samme med alle nye byer. Du bør komme deg opp til minst 10 byer så fort som mulig (avhengig av kartstørrelse selvfølgelig), godt før år 0.

Du bør ha veier mellom byene så fort som mulig (eller kyst/havn). Gir både penger, raskere transport (nyttig for forsvar!) og deling av ressurser.

Prøv lavere enn Noble til å begynne med. Jeg har ikke prøvd hardere, men så er jeg mer interessert i 'historie-simulering' enn 'optimal spill-taktikk' sjøl.

Lenke til kommentar

Måtte bare si at T-2000 skrev et veldig godt innlegg. :)

Selv synes jeg det er mest gøy å spille Civ4 på en slik måte at jeg unngår kriger og heller overtar motstanderens byer etterhvert som grensene mine ekspanderer.

Vanligvis bygger jeg 1 warrior i den første byen. Denne sender jeg ut på oppdagelsesferd mens jeg bygger settler. Når settleren er ferdig bygger jeg en ny warrior som blir værende i byen, og så en scout.

Tar en sjanse ved å la byen være ubeskyttet i starten, men det går som regel bra.

Ellers lønner det seg å bygge de første byene (eller alle egentlig) der det er mange hammere tilgjengelig. Da kan ting bygges raskere.

Lønner seg også å ha de første byene ved havet eller en elv.

Lenke til kommentar

@clayton

Eg anbefalar ikkje å sette arbeidarane på auto-improve, i alle fall ikkje i starten. Når du uansett berre har nokre få av dei, er det ingen problem å detaljstyre dei, og ha full kontroll over kva som blir bygd i kva rekkjefølgje.

@HaakonTP

Det bør leggast til at å ekspandere for fort i Civ 4 kan vere svært uheldig. For å ha mange byar, må ein ha svært god økonomi. I starten plar eg bygge byar først og fremst med tanke på å skaffe meg kontroll overviktige ressursar og område. Ellers kan det òg vere lurt å satse på byar med mykje mat i starten, sidan det blir brukt til å produsere settlers og arbeidarar. Når ein spelar på marathon (som er den einaste riktige måten å spele på), kan ein by med stor tilgong på mat verkeleg få fart på ting.

Kay

Lenke til kommentar
Hvorfor er marathon det beste å spille på? Jeg har alt på Standard..

9618157[/snapback]

Såvidt jeg har skjønt så er game speeds høyere enn normal, tweaket slik at en omgang tar lengre tid. Altså det blir flere turns før spillet er ferdig (forutsatt at man spiller fra første til siste turn heh).

I en slik setting er produksjon og forskning tilpasset slik at man ikke forsker eller produserer hverken raskere eller treigere (om man feks velger quick). Jeg antar at de som er veldig glade i Civ liker slike runder fordi det blir "mere" civ ;D.

Personlig liker jeg å bli ferdig på en kveld så jeg tar gjerne et standard game. Jeg fullførte akkurat et game på epic speed med en domination win ca 1950. Det tok meg 6 timer på et standard map og da er det ca 100 turns igjen (tror jeg). Vet ikke hvor lenge du sitter i slengen men det bør da være mulig å fullføre normal og ihvertfall quick games på en kveld.

Generelt sett vil jeg råde deg til å starte på letteste nivå og spille kjappe games til du føler at du skjønner de fleste konseptene. Deretter går du bare oppover og når det begynner å bli hard motstand så får du prøve å analysere hva årsaken til problemet er. Har du ikke spilt noe særlig Civ før så vil jeg tro at det begynner å bli utfordrende på Noble. Et hakk til opp (Prince) så får AIen produksjons og forskningsbonuser så da må man ha god kontroll for å henge med. Monarch så får AI enda mer bonuser og bedre AI. Og slik fortsetter det.

Hvis du liker å spille temmelig fredelig så vil jeg råde deg til å ikke glemme militæret ditt selv om du ikke har noen erobringsplaner. AIen har en tendens til å gå etter "svake" motstandere så hvis du vil unngå at folk angriper deg til stadighet bør du sørge for at militæret ditt er litt fryktinngytende. Kan være lurt å følge med "power" grafen på victory siden. Diplomacy er også viktig i slike games. Det skal mer til for at en "venn" kommer for å brenne byene dine. :p

Lenke til kommentar

Eg liker marathon klart best. I marathon tek alt av forskning og bygging lenger tid. Samstundes har du fleire turar. Det dette vil seie, er at du blir verandre lenger på kvart utviklingsnivå. Å flytte rundt på einingar tek like lang tid (i turns altso) som i normal, noko som gjer at du kan gjere meir med dei før teknologisk og/eller politisk utvikling gjer dei unyttige. Det vil seie at du faktisk KAN gjennomføre ein heil krig med øks- og bue-folk. Eg synest dette både er meir realistisk og meir tilfredsstillande enn når einingane brukar hundrevis av år berre på å flytte seg til nabobyen.

Kay

Lenke til kommentar
Takk for innleggene, skal prøve å gjøre som du sa T-2000.  Når jeg lager ting med workerne burde jeg gå for gårder på førsten da? Og er det viktig å lage veier mellom byene mine med en gang?

9616970[/snapback]

Prøv å bygg gårder først ja, sammen med pastures (krever animal husbandry) på hester, kuer, sauer. Hvis du har hills i nærheten så bygg mines der. Det gir masse ekstra hammers. Hvis du har forskjellige ressurser får du itillegg til mer food, hammers og commerce også bedre helse og lykke. Strategiske ressurser som hester, coal, iron etc er også nødvendig for å bygge spesielle units. Du kan f.eks ikke bygge horse archer uten å ha tilgang på hester. Når du først er på en rute for å gjøre forbedringer kan du like godt bygge en vei der med en gang. Det tar bare to runder ekstra. Og har du valget mellom f.eks to ruter som kan behøve en farm så kan du jo først velge den som ligger på veien til nabobyen din slik at du bygger vei der samtidig. Når du så gjør det samme i nabobyen så er det kanskje ikke så mange ruter igjen mellom byene å bygge vei på. Så da er det bare å tette hullene. Det er nødvendig med vei mellom byene for å dele ressurser. Hvis du har tilgang på en hest i en by får du ikke tilgang til den i andre byer før det er forbindelse mellom byene. En elv gjør forøvrig samme nytten. Men du trenger ikke å bygge veier mellom byene dine med en eneste gang. Bygg noen farms først.

Lenke til kommentar

Og for og legge til så er Cottages nødvendige når byene blir større for at folk skal ha et sted og bo. Byene blir fulle av folk etterhvert og de vil begynne og klage på dårlig plass. Det skader den generelle lojaliteten til folket ditt i byen som er overbefolket. Da kan de lettere overgi seg og byen til en annen nærliggende makt. Bygger du cottages så vil folk flytte ut på "landet" og dermed blir byen bedre og bo i.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Enig, dette må være en av de mest informative trådene jeg har lest.

Kom gjerne med flere gode tips!

Har spilt Civ i mange år, blir aldri utlært :-)

Hva bør man forske på først? Bruker alltid å følge AI'ens anbefalinger..

Bør man dele/gi teknologier til naboen?

Og ikke minst Open Borders.. Hvor lurt er egentlig det?

Lenke til kommentar

Jeg pleier å forske på mysticism, (husker ikke i farten hva den heter) og polytheism. Grunnen til dette er at da har jeg gode sjanser for å starte religioner. Med organized religion senere blir det enklere å spre de religionene jeg har startet. Bruker også en prophet for å finne opp theology tidlig. Etter det bruker jeg prophets for å lage hellige bygg til religioner. Når du har et hellig bygg, så får du en gold per by som har den religionen. Det blir da viktig å bygge missionaries for å spre "det gode budskap".

Jeg spilte en runde på vanskelighet Emperor. I den runden så grunnla jeg fire religioner og bygde wonderet Apostolic palace. Så spredde jeg religionene som bare rakkern. Det førte til at jeg i 1765 vant pga religion. Jeg fikk en normalized score på over 46.000.

Da jeg begynte å spille Civ IV så overså jeg religion, men det skjønte jeg da var en tabbe.

edit: religious victory tror jeg det heter.

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...