Gå til innhold

Mister kontakt med gateway/brannmur

simrem

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en ADSL2 linje med fullbridget modem, PFsense brannmur og 60+ brukere.

Pfsense maskinen er koblet til unmanaged switcher(16+24+24).

Har bare 2 nettverkskort på maskinen, et til modemet og et til switchene. Kabelen fra maskinen går inn på 16 porters switchen og derfra 2 kabler ned til de 2 24 port switchene.

Når jeg setter i strøm på 16 porteren virker det fint. Setter jeg i strøm på en av 24 porterene funker det fortsatt fint. Men når jeg kobler til den siste 24 porteren mister jeg kontakt med internett. Klarer heller ikke å pinge eller få kontakt med brannmuren (pfsense).

Dette skjedde plutselig igårkveld. Og problemet har holdt på siden.

Kan det vere noen som driver å macspoofer med like macadresser? Er det arp-posion?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, skal sjekke ut dette.

Men den har en tendens til å krasje etter noen minutter. Ikkje bare momentant.

Kan være tilkoblet brannmuren via ssh, og være tilkoblet i flere minutt, og uten at jeg gjør noe brytes forbindelsen. Og det blir umulig å få kontakt uten å slå av og på switchene igjen.

Har funket fint i mange uker, men plutselig skjer dette.

Jeg regner med at det er en maskin eller annet utstyr på nettverket som ødelegger.

Visst der er en switch uti nettverket en plass som har plugget en kabel mellom to porter vil dette gjøre at det kresjer?

Lenke til kommentar

Fant feilen.

Var en som hadde plugga kabelen sin i lan porten på en router. Routeren hadde samme ip adresse som gatewayen på nettverket.

Kabelen hans hadde også krysset pinne 1 og 2 (ikke par). Er dette vanlig?

Frustrerende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...