TomJ Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) RAGE AGAINST THE MACHINE - ALBUMGUIDE Fra venstre: Brad Wilk, Zack De La Rocha, Tim Commerford, Tom Morello HISTORIE Rage Against The Machine ble for alvor kjent på begynnelsen av 90-tallet med deres hardkokte stil av heavy metal, hip hop, punk og funk. De anses for å være en av de mest innflytelserike politiske band opp gjennom tidene. Begynnelsen på RATM skjedde i 1991, da Tom Morello forlot sitt gamle band, Lock Up, ifordel for å starte et nytt band. Morello var på en klubb i L.A da han støtte på Zack De La Rocha, som drev med såkalt free-style rapping. Morello ble imponert av De La Rocha's lyriske tekster og spurte han om han ville være med på å starte et band. De La Rocha takket ja og fikk med seg barndomsvennen Tim Commerford med som bassist. Morello fikk tak i en trommis ved navn Brad Wilk, som hadde tidligere vært på audition som trommeslager for Lock Up. Navnet på gruppen kom fra en låt La Rocha hadde skrevet for hans tidligere band, Inside Out. Deres første forestilling tok sted i Orange County, California, hvor en venn av Commerford holdt en fest der de fikk spille. Mange av sangene de spilte var fra debut-albumet. Mange plateselskaper fattet interesse men RATM ble tilslutt signet på Epic Records. Morello har sagt i ettertid at han var fornøyd med at valget falt på Epic. Debut-albumet kalt, Rage Against The Machine, kom på markedte 3 november 1992. Albumet solgte trippel platinium og fikk mye radiospilling med deres første singel, Killing in the Name. Etter debut albumet bidro de med en sang (Year of Tha Boomerang) på soundtracket til filmen Higher Learning. De bidro også med sangen Darkness som var med i soundtracket til The Crow. I 1996 kom deres andre album, Evil Empire. Albumet havnet på førsteplassen på Billboard Top 200 chart. Singelen Bulls on Parade ble sluppet og en planlagt spillejobb på showet Saturday Night Live ble kansellert etter kun en sang, pga at bandet hang opp såkalte "inverted flags" på deres forsterkere. Dette var en protest mot president kandidat Steve Forbes, som var gjest på showet. I 1997 turnerte RATM med The Wu Tang Clan og åpnet for U2 under deres Popmart turne, hvor all profitten til RATM gikk til sosiale organisasjoner. I 1999 kom deres tredjealbum, The Battle of Los Angeles og albumet solgte 450 000 kopier den første uken. 18 oktober 2000 kom De La Rocha med en følgende uttalelse. " I feel that it is now necessary to leave Rage because our decision-making process has completely failed. I am extremely proud of our work, both as activists and musicians, as well as indebted and grateful to every person who has expressed solidarity and shared this incredible experience with us. " Deres fjerdealbum, Renegades, kom etter at bandet hadde oppløst. Albumet inneholdt cover-låter av bl.a MC5, Cypress Hill, Bob Dylan og Rolling Stones. Morello, Commerford og Wilk startet et nytt band kalt Audioslave med tidligere Soundgarden vokalist Chris Cornell. Audioslave ga ut 3 album og solgte godt. De La Rocha jobbet samtidig med sin solokarriere som rapper. Albumet hans ble ferdig men er aldri blitt utgitt. 22 januar 2007 ble det bekreftet at RATM skulle gjenforenes for en spillejobb på festivalen Cochella Valley Music and Art Festival. 15 februar ble det opplyst fra Chris Cornell at Audioslave hadde blitt oppløst. Etter Cochella er det blitt opplyst at RATM skal spille flere konserter sammen. Det er planlagt 2 forestillinger i Australia i januar 2008. En turne er ikke helt bekreftet ennå. Bandmedlemmer: - Zack De La Rocha - Vokal - Tom Morello - Gitar - Tim Commerford - Bass - Brad Wilk - Trommer Diskografi: Studioalbum: 1992 - Rage Against The Machine 1996 - Evil Empire 1999 - The Battle of Los Angeles 2000 - Renegades Livealbum: 1998 - Live and Rare 2003 - Live at the Grand Olympic Stadium Filmutgivelser: 1997 - Rage Against The Machine 2001 - The Battle of Mexico City 2003 - Live at the Grand Olympic Auditorium <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>ALBUMGUIDE</span> <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>RAGE AGAINST THE MACHINE </span> (1992) Rage Against The Machine's debut og "self-titled" album kom i 1992. Allerede når den kom fikk bandet mye oppmerksomhet, bl.a for singelen Killing in the Name. Singelen fikk mye radiospill men ble sensurert noen steder pga for mange ytelser av ordet "fuck". Coveret er bilde av munken Thich Quang Duc, som tente på seg selv under en demonstrasjon i Saigon i 1963. Albumet ble godt mottat av publikum og kritikere. I 2003 havnet albumet på Rolling Stone magazines liste over The 500 Greatest albums, på plass 368. Konklusjon En glimrende debut-plate som står høyt av bandets utgivelser. Dette er en personlig favoritt av meg og de gode låtene kommer på løpende bånd. Skal man sette seg inn i RATM, begynn her. Sporliste: 1. Bombtrack 2. Killing in the Name 3. Take the Power Back 4. Settle for Nothing 5. Bullet in the Head 6. Know Your Enemy 7. Wake Up 8. Fistful of Steel 9. Township Rebellion 10. Freedom Spesielle høydepunkt: Bombtrack, Killing in the Name, Take the Power Back, Bullet in the Head og Wake Up. Karakter: 10/10 <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>EVIL EMPIRE</span> (1996) RATMs andre album, er et album som klart skiller seg ut fra det første. Musikken er mer hardkokt og vokalen er mer rusten. Etter 4 lange år kom albumet til slutt ut i 1996. Tom Morello har sagt i intervjuer at Evil Empire var veldig vanskelig å lage og at ikke alle i gruppa var enig om hvilken retning musikken skulle gå. Men Evil Empire ble en stor suksess for RATM, den nådde førsteplassen på Billboard Top 200 og sangen Tire Me vant Grammy for beste Metal Peformance. Konklusjon Evil Empire er bra men den er ikke den beste utgivelsen til RATM mener jeg. Den har noen knall-tøffe sanger mens resten faller litt igjennom. Platen er verdt et kjøp men ikke til for å begynne å høre på RATM. Sporliste 1. People of the Sun 2. Bulls on Parade 3. Vietnow 4. Revolver 5. Snakecharmer 6. Tire Me 7. Down Rodeo 8. Without a Face 9. Wind Below 10. Roll Right 11. Year of tha Boomerang Spesielle høydepunkt: Bulls on Parade, People of the Sun, Revolver, Down Rodeo Karakter: 7/10 <span style='font-size:14pt;line-height:100%'> THE BATTLE OF LOS ANGELES</span> (1999) I 1999 vendte RATM tilbake med sitt tredje studioalbum, The Battle of Los Angeles. Med dette albumet gikk RATM tilbake til den stilen de kjørte på debut-albumet. Albumet er veldig inspirert av George Orwell's 1984, mange av sitatene i boka er med i noen av sangene. Albumet var en stor suksess, blant publikum og kritikere. Guerilla Radio vant Grammy Award for Best Hard Rock Peformance. Albumet kom i 2003 på listen til Rolling Stone magazine's 500 greatest albums, på plass 426. Konklusjon Dette albumet står i veldig stor kontrast med det første, speiselt på lyden. Albumet er glimrende og har mange gode låter. Et av mine favoritt album til RATM. Sporliste 1. Testify 2. Guerrilla Radio 3. Calm Like a Bomb 4. Mic Check 5. Sleep Now in the Fire 6. Born of a Broken Man 7. Born as Ghosts 8. Maria 9. Voice of the Voiceless 10. New Millennium Homes 11. Ashes in the Fall 12. War Within a Breath 13. No Shelter (bonus track) Spesielle høydepunkt: Testify, Guerilla Radio, Calm Like A Bomb, Sleep Now In The Fire, New Millenium Homes Karakter: 9/10 <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>RENEGADES</span> (2000) Det fjerde studioalbumet til RATM, som kom i 2000, rett etter at bandet hadde blitt oppløst. Sangene man finner på albumet er kun cover låter. Allerede etter utgivelsen spant det rykter rundt om at De La Rocha ikke ville gi ut albumet og sluttet som et resultat av dette. Etter utgivelsen gikk som sagt Morello, Wilk og Commerford over til Audioslave. Konklusjon Mye bra her. Veldig undervurdet av fans. Noen låter holder ikke mål mens resten er meget gode. Ikke min favoritt men den er heller ikke på hat-listen min. Sporliste 1. Microphone Fiend (Eric B and Rakim) 2. Pistol Grip Pump" (Volume 10) 3. Kick out the Jams" (MC5) 4. Renegades of Funk" (Afrika Bambaataa) 5. Beautiful World" (Devo) 6. I'm Housin'" (EPMD) 7. In My Eyes" (Minor Threat) 8. How I Could Just Kill a Man" (Cypress Hill) 9. The Ghost of Tom Joad" (Bruce Springsteen) 10. Down on the Street" (The Stooges) 11. Street Fighting Man" (Rolling Stones) 12. Maggie's Farm" (Bob Dylan) 13. Kick Out the Jams" (MC5) (Bonus Track - Live) 14. How I Could Just Kill a Man" (Cypress Hill) (Bonus Track - Live) Spesielle høydepunkt: Renegades of Funk, Maggie's Farm, How I Could Just Kill a Man Karakter: 8/10 <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>LIVE AT THE GRAND OLYMPIC AUDITORIUM</span> (2003) Dette er det nåværende siste albumet til RATM. Den ble spilt inn rett før bandets oppløselse, mellom 12 og 13 september 2000. Albumet skulle egentlig blir lansert i 2000, men ble forsinket av bandets oppløselse samt Audioslaves begynnelse. Konklusjon Forbasket bra til å være live. Man kunne nesten ønske at man var der selv. Lyden høres bra ut og er man intressert i live-materialet til RATM er det verdt et kjøp. Sporliste 1. Bulls on Parade 2. Bullet in the Head 3. Born of a Broken Man 4. Killing in the Name 5. Calm Like a Bomb 6. Testify 7. Bombtrack 8. War Within a Breath 9. I'm Housin' 10. Sleep Now in the Fire 11. People of the Sun 12. Guerrilla Radio 13. Kick Out the Jams 14. Know Your Enemy 15. No Shelter 16. Freedom" 17. Microphone Fiend" (Japan only bonus track) 18. Beautiful World" (Japan only bonus track) Spesielle høydepunkt: Bulls on Parade, Guerrilla Radio, No Shelter Karakter: 8/10 <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>BILDER:</span> <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>VIDEOER:</span> - Killing in the Name - - Guerrilla Radio - Sleep Now In The Fire - Renegades of Funk <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>SLUTTNOTATER:</span> Dette ble min første albumguide, og jeg håper jeg gjorde det riktig. RATM er en av mine favoritt band og jeg syntes det var en skam at de ikke hadde en egen albumguide her på selve HW. Jeg håper at denne guiden får folk til å sjekke ut RATM og samtidig begynne å like musikken dems. Kildene jeg har brukt er stor sett meg selv og RATM siden (ratm.com) og Wikipedia. Håper dere setter pris på guiden, jeg har brukt mange timer av dagen i dag til å gjøre den ferdig. Det er sikkert noen korrektursfeil men jeg er nå for sliten til å rette dem... Endret 14. februar 2008 av TomJ Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Veldig bra albumguide. Er ikke noe stor fan av bandet, men har hørt noen få sanger. (Killing in The Name og Bulls on Parade) De var helt greie. Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Kred for svært godt skrevet, det skal du ha! Forøvrig syntes jeg RATM er kult, har første plata og Battle of LA. Blir fort lei de, så sjelden jeg hører på de egentlig. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Kjenner så mange som synes dette bandet er så fantastisk Jeg klarer rett og slett ikke å høre hva som er så genialt med det. Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 RATM er herlig, og da spesielt førsteplata. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 RATM er herlig, og da spesielt førsteplata. 9648246[/snapback] QFT Lenke til kommentar
hausoo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 aah, RAGE! Ett av tidenes beste band spør du meg! At de valgte å bryte opp og starte Audioslave (som også var fett) er for meg ett mysterium! Er uenig i karakteren du gav evil empire! Jeg setter dette albumet høyere enn renegades. Det har sanger som bulls on parade og people of the sun, som henger høyt av RATM's beste sanger! Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Er uenig i karakteren du gav evil empire! Jeg setter dette albumet høyere enn renegades. Det har sanger som bulls on parade og people of the sun, som henger høyt av RATM's beste sanger! Tja, er kun en smaksak. Ikke misforstå, Evil Empire er bra men den er ikke min favoritt. Bulls er en av de beste sangene ja, ingen tvil om det. Endret 9. oktober 2007 av TomJ Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har begynt på en slik guide flere ganger, men aldri kommet meg skikkelig i gang. Ser at du har oversatt endel fra den "offisielle" biografien, helt greit igrunn, selv om jeg ikke helt ser verdien av en så grundig biografi. Kommer tilbake med min vurdering av skivene ved en senere anledning Lenke til kommentar
Thend Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Flott guide. Personlig ville jeg vel gitt Evil Empire en høyere og Renegades en lavere karakter. Har du sett noen av DVD-ene? Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Flott guide Førsteskiva til RATM er en av tidenes debuter noensinne. Hører på den jevnt og trutt, alle låter er klassikere Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Har du sett noen av DVD-ene? Har dessverre ikke det. Men de er definitivt på ønskelisten min til jul Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Fantastisk band på sitt beste, spesielt debuten og The Battle of Los Angeles. Bra guide også! Har faktisk ingenting av Rage Against the Machine i samlinga enda, men det endrer seg snart. Bestilte Rage Against the Machine, The Battle of Los Angeles, Evil Empire, Live At the Grand Olympic Audiotorium på både CD og DVD til knappe fantastiske 290,- fra Amazon.co.uk. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Lukter veldig Europaturné nå. Fra før er en liten Australia-turné bekreftet, og nå så jeg at en Japan-turné også er bekreftet. Det er like før det går for meg. Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Lukter veldig Europaturné nå. Fra før er en liten Australia-turné bekreftet, og nå så jeg at en Japan-turné også er bekreftet. Det er like før det går for meg. Samme her. Jeg bare sitter å venter på at de blir bekreftet til Roskilde 08. Hadde vært glimrende! Lenke til kommentar
nets Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 RATM var det første bandet jeg noengang har kjøpt plater fra, og ikke uten grunn. (jeg laster ned mye). Takk for denne gode album guiden Og kommer de på roskilde så er jeg så sinnsykt der, har alltid hat lyst til å se dem live. Trodde dem ble oppløst for alltid i 2000, men når er det enda håp Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Takket være denne albumguiden, fikk jeg lyst til å kjøpe debut plata. Den er sinnsykt rå! Syns jeg gjorde et kupp med den! Takk for tipset Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Takket være denne albumguiden, fikk jeg lyst til å kjøpe debut plata. Den er sinnsykt rå!Syns jeg gjorde et kupp med den! Takk for tipset Ikke noe problem. Bra at albumguiden sto til hjelp for deg. Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Glad nyhet til alle Rage fans.. Rage Against The Machine skal spille på Hultsfred festivalen i Sverige den 12 juni 2008. Kilde Var på posten i går kveld for å se om det var lagt ut billetter. Det var det ikke men så snart det legges ut blir det innkjøp asap. Begynner allerede å glede meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå