Gå til innhold

Kjøpe objektiver fra USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom på en tanke: Får en ikke trekt fra den amerikanske momsen dersom en importerer til Norge? Blir da voldsomt å betale moms 2 ganger på et produkt? :hmm:

USA har ikke moms men en lokal avgift så den kan i utgangspunktet ikke trekkes fra, likevel er det sånn at du ikke belastes sales tax om de sender varene ut av staten du handler.

Lenke til kommentar
Disse store fotobutikkene i USA,sender de noen gang pakker med evnt nedsatt verdi??

eller står alt på pakkelappen og tollseddelen?

De kan det om man spør pent.

Tviler jeg sterkt på!

Fra Hong Kong derimot...

Endret av magneska
Lenke til kommentar
Flere her som har fått de til å skrive at verdien er under 200kr slik at man slipper toll...

MVA.

Evt. kan man få dem til å krysse av for gave, da må verdien være under 1000 kr totalt for at man skal slippe MVA. Det er ofte mer troverdig med tanke på hva som ligger i pakken, men da må også pakken pakkes diskret (dvs. ikke være merket med butikknavn osv.).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du betaler med feks VISA, får man vel ikke så god kurs som 5.4, ville nok heller regnet med ca. 5.6 per dags dato. Er uansett masse penger å spare, har selv kjøpt fotoutstyr i USA og har ikke hatt noen problemer med det i det hele tatt.

sant

vekslingskursern er på 5.62 med visa, gjennomførte handel igår

litt skuffet :(

Lenke til kommentar

Her er min siste handel fra USA (og min erfaring):

Bestillte linse, pluss noe annet, mandag den 15.10.07. Dette kostet tilsammen 747,35 Dollar (alt sammen, inkl. frakt på ca. 43 Dollar).

Beløpet som gikk ut fra min konto, var 4.050,35. Det tilsvarer en Dollarkurs på 5,42. Den faktiske Dollarkursen denne dagen var på 5,39 (altså en forskjell på 0,03 Dollar).

Dette bløpet ble stående som trekt fra min konto helt til den 18.10.07. Da var beløpet endret til 4.119,25.

Fikk, som jeg har nevnt i en tidligere tråd også, mail fra min bank (Sparebank1) om at det legges til et gebyr på 1,75% på kortbruk i utlandet (handle fra utlandet). Dette kan være forklaringen på at det "andre" beløpet ble litt høyere. Det stemmer ikke på krona, men ikke langt unna.

4.050,35 x 0,0175 = 70,9

4.050,35 + 70,9 = 4.121,25

Pr. skrivende stund har jeg ikke fått faktura fra UPS. Denne kommer sikkert om en uke eller to. Denne skal inneholde MVA (25% av kjøpesummen), samt et lite gebyr på kanskje 100,-:

Det som kommer fra UPS, vil jeg tippe blir ca. sånn:

4.050,35 x 0,25 = 1.012,59

Pluss et lite gebyr på 100:

1.012,59 + 100 = 1.112,59

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...