Gå til innhold

Kjøpe objektiver fra USA

Anbefalte innlegg

Jeg vet å shoppe fra USA på mange måter er en gjenganger, men på det ene objektivet er det så mye å tjene (canon ef 100mm f2.8 macro).

Vurderer å kjøpe fra et firma med godt rykte (Adorama), og det ER billig.

Canon ef 100mm f2.8 macro + original linsehette + original softcase

Canon eg 50mm f1.4 + original linsehette + original softcase

2x Hoya UMC 58mm uv filter

1x Hoya 43mm uv filter (panasonic videokamera)

Frakt til Norge via UPS

997 dollar * 5,40 * 1,25 = omtrent 6600,-

Pris i Norge fra f.eks Japan photo er

Canon 100 f2.8 4679,-

Original solblender 499,-

Canon 50mm f1.4 2969,-

Original solblender 299,-

2x Hoya UMC 58mm uv filter 598,-

Tilsammen over 9k, og da har jeg fortsatt ikke softcase til objektivene.

Så jeg finner solid økonomisk argumentasjon for å gjøre dette. Det jeg lurer på er om sjangsen for å få et dårlig eksemplar av (canon) objektiv er særlig stor? Er det slik at dårlige eller subpar objektiver er relativt sjeldne?

Har akkurat hatt en reklamasjonssak på en strømforsyning med Amentio. Det kan ikke være værre å ha med USA å gjøre enn Amentio, så akkurat den risikoen er jeg egentlig villig til å ta.

Synspunkter jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nok ikke posten godt nok, ser jeg....

Var en som nevnte her inne at man skulle kjøpe objektiv beregnet på det amerikanske markedet pga. bedre garantier.

Vet at B & H har import objektiver og noen som er beregnet for amerikansk marked, er vel sikker noen her inne som kan forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Leste nok ikke posten godt nok, ser jeg....

Var en som nevnte her inne at man skulle kjøpe objektiv beregnet på det amerikanske markedet pga. bedre garantier.

Vet at B & H har import objektiver og noen som er beregnet for amerikansk marked, er vel sikker noen her inne som kan forklare det bedre.

9615594[/snapback]

Ettersom Adorama forklarer så er US linsene med 1 års garanti fra Canon. Gråimport linsene garanterer Adorama selv for. I mitt tilfelle vurderer jeg Adorama's egen garanti som mer praktisk enn 1 års US garanti.

Lenke til kommentar
Ettersom Adorama forklarer så er US linsene med 1 års garanti fra Canon. Gråimport linsene garanterer Adorama selv for. I mitt tilfelle vurderer jeg Adorama's egen garanti som mer praktisk enn 1 års US garanti.

9615815[/snapback]

Varierer sikkert litt mellom merkene hvordan garantien er. Pentax har f.eks internasjonal garanti, så for et US objektiv kan man få International Warranty Card for og stikke innom Fovi med, mens gråimport vil måtte sendes til USA.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt mye optikk fra både Hong kong og USA de siste årene og har til dags dato aldri hatt problemer. På Canons L-optikk har man uansett ett års internasjonal garanti (ref Canon Norge) og man kan også kjøpe utvidet internasjonal garanti, f.eks Mack-garanti.

Tror nok at det er liten risko for å et "mandagsobjektiv" hvis du kjøper original-optikk.

Dette er ikke mye å lure på - løp ogkjøp :thumbup:

Lenke til kommentar

På BH-Photos sider så omtaler de jo sine USA-objektiver som dem med worldwide-garanti, og importerte som dem som må sendes butikk for garantireperasjoner.

Selv ville jeg jo da selvsagt prioritert at det var objektiver som butikk hadde kjøpt inn via Canons importsystem i USA, slik at objektivet har verdensgaranti. Det gjør jo det meste endel enklere hvis noe skulle skje. Og på BHPhoto er det som oftest ikke mer enn ca 20dollar i prisforskjell...

Lenke til kommentar
På BH-Photos sider så omtaler de jo sine USA-objektiver som dem med worldwide-garanti, og importerte som dem som må sendes butikk for garantireperasjoner.

Selv ville jeg jo da selvsagt prioritert at det var objektiver som butikk hadde kjøpt inn via Canons importsystem i USA, slik at objektivet har verdensgaranti. Det gjør jo det meste endel enklere hvis noe skulle skje. Og på BHPhoto er det som oftest ikke mer enn ca 20dollar i prisforskjell...

9617020[/snapback]

Jeg oppfatter det ikke slik.

Fra http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/USGrey.jsp

About the warranty on US and Grey Market items:

All items sold by B&H are warranted solely by the manufacturer/distributor, except "direct import" a/k/a IMP items. All items needing repair (other than IMP) should be sent to the manufacturer/distributor directly for service Click Here for the Manufacturer's Phone Directory. B&H is not liable if the manufacturer/distributor fails to perform warranty service.

For IMP items only, B&H provides a warranty identical to the provisions and limitations of the manufacturer's warranty for such items, with the exception of the time period, which is equal to the term of the manufacturer's warranty or one (1) year, whichever is less. Your warranty card and/or sales slip must accompany all items.

Lenke til kommentar
Varierer sikkert litt mellom merkene hvordan garantien er. Pentax har f.eks internasjonal garanti, så for et US objektiv kan man få International Warranty Card for og stikke innom Fovi med, mens gråimport vil måtte sendes til USA.

Forstår ikke hvorfor verdensgaranti bare gjelder på USA-objektiver og ikke gråimporterte til USA, verdensgaranti er nå verdensgaranti uansett (enten det er Pentax eller Canon eller noe annet)... Siden forhandleren likevel er på andre siden av Atlanteren, spiller det jo ingen rolle om den går konkurs, dersom den norske distributøren tar på seg garantireparasjonen (noe både Fovi og Canon Norge gjør).
Lenke til kommentar

Hvis du betaler med feks VISA, får man vel ikke så god kurs som 5.4, ville nok heller regnet med ca. 5.6 per dags dato. Er uansett masse penger å spare, har selv kjøpt fotoutstyr i USA og har ikke hatt noen problemer med det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Forstår ikke hvorfor verdensgaranti bare gjelder på USA-objektiver og ikke gråimporterte til USA, verdensgaranti er nå verdensgaranti uansett (enten det er Pentax eller Canon eller noe annet)... Siden forhandleren likevel er på andre siden av Atlanteren, spiller det jo ingen rolle om den går konkurs, dersom den norske distributøren tar på seg garantireparasjonen (noe både Fovi og Canon Norge gjør).

9617424[/snapback]

Jeg vil anta at det har med marginer og estimert antall reparasjoner og kostnad på reparasjon per solgte enhet i et område.

"In case you request the International Warranty service, present the valid International Warranty card together with the product." Det kan være nyttig å vite hvordan man skaffer International Warranty Card for gråimportert objektiv fra B&H, eller er Fovi snille og reparerer alt det står Pentax på så lenge man kan fremvise en kvittering av noe slag?

Lenke til kommentar
Du må legge til 1.12 for tollen også!

Altså, gange med 1.12 av summen, for toll.

9620213[/snapback]

Hvor får du dette tallet fra??

9620226[/snapback]

Rare morra mi som sa det var det. Jeg sa at det ikke var toll på linser osv, men neida. tydeligvis var det det.

Så det er ikke toll på linser? Skal kjøpe en linse selv..

Lenke til kommentar
Så det er ikke toll på linser? Skal kjøpe en linse selv..

Hvorfor bare en linse? hvorfor ikke kjøpe et helt objektiv? (sorry, måtte bare)

Det er ikke toll på objektiver. Du må legge til 25% mva + et lite fortollingsgebyr (100 kr ?) i tillegg til prisen du finner i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...