Gå til innhold

Kjøre bil med skilter men UTEN forsikring

Buxa

Anbefalte innlegg

Har en gammel russebil jeg har hatt stående til lagring i hagen. Bilen har skilter med gyldige oblater, men forsikringen har løpt ut i august. Jeg antar det ikke er lov å kjøre med bilen slik? Dvs, jeg VET det ikke er lurt å kjøre uten forsikring, å jeg antar det er totalforbud mot å kjøre uten forsikring i orden? Kunne bare tenke meg å få understreket det. Skulle ha flyttet bilen omtrent 5 km på bygdevei men gjennom en AutoPASS-stasjon. Litt redd for at AutoPASS i verste fall hadde åpnet skiltdatabasen og sett at jeg ikke har forsikring, for så å gå videre til f.eks biltilsynet eller Politiet.

Er vel egentlig ikke ute etter å lure loven, ble nysgjerrig/usikker på om det hadde vært lov for meg å kjøre bilen på offentlig vei.

Blir nok uansett bilhenger siden forsikringa har løpt ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten kan du leie prøveskilt, eller så kan du høre med forsikringsselskapet. Vet ikke hvor kort periode man kan kjøpe forsikring for.

Tviler på at det er slike koblinger i "autopass" som du antyder her, men problemet er ikke frykten for å bli tatt. Problemet er hvis det skjer noe. Det er da problemene begynner.

Lenke til kommentar
Tviler på at det er slike koblinger i "autopass" som du antyder her, men problemet er ikke frykten for å bli tatt.

9614515[/snapback]

Det er antakeligvis ingen automatisk kobling, men bildet, med datostempling og full pakke, blir jo lagret hos bomselskapet på ubestemt tid, og kan brukes av politiet om de finner det ønskelig.

Lenke til kommentar
.. men forsikringen har løpt ut i august.

Jeg antar det ikke er lov å kjøre med bilen slik?

Dvs, jeg VET det ikke er lurt å kjøre uten forsikring, å jeg antar det er totalforbud mot å kjøre uten forsikring i orden?

9614236[/snapback]

Du har helt rett. Det er totalforbud å kjøre en bil uten gyldig forsikring. Et lite uhell og du somfører vil være økonomisk ansvarlig for all skade som oppstår og kan miste førerett.

Lenke til kommentar

Du har skilter men ikke forsikring.. det er vel strengt tatt umulig. Du får ikke lov til å si opp forsikringen uten at skiltene allerde er levert inn. Så lenge du har skilter og det ikke er lagt inn avskiltingsettellerannet, så har den gyldig forsikring. MEN, dersom forsikringen ikke er betalt kan forsikringsselskapet kreve betaling i en evt. forsikringssak fra deg i etterkant.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Vel, bilen fikk i mai en 3måneders forsikring fra Gjensidige, en såkalt "russebilforsikring". De tre mnd er gått ut men eieren(e) av bilen som står til lagring hos meg har ikke levert skiltene. Vet altså ikke om det er avskiltningsbegjær på den. Mulig jeg like godt drar inn til biltilsynet med skiltene selv, virker ikke som eier er særlig interessert i det.

Er redd jeg ikke får ut prøveskilter til bilen hvis den enda har skilter. Det må ikke være bileier som leverer inn skiltene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...