Gå til innhold

Gubbe med stive fingre

friolsen

Anbefalte innlegg

Nybegynner med stive fingre søker rimelig men god gitar. Slik må annonseteksten lyde ved søk etter hva jeg trenger. Altså, jeg skal gå til innkjøp av en rimelig, og kvalitetsmessig OK gitar. Jeg kan svært lite og ”Gitar for alle” må leses og det skal øves, øves, øves. Gitaren må være ”lettspilt”, fingrene er stive og alderen har heller ikke bidratt med mer bevegelighet enn nødvendig, så en gitartype som letter grepene ville vært fint. Har innhentet noen priser på rimelige gitarer og lurer på om noen av disse kan anbefales.:

Ibanez GRG 170

Woodrock LP-1

Louder Guitars SGE-7000

Fender Squier Stratocaster

Epiphone Les Paul Special

Vintage V6 Series

Et siste spørsmål, hvilken gitartype er regnet for å være enklest å forholde seg til for en nybegynner, Gibson eller Fender/Stratocaster. Og hva er ellers forskjellen foruten utseende?

Håper noen kan være til hjelp og bidra med noen vettuge svar og forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville enten gått for en Epi Les Paul Special i vintage sunburst eller en Squier Standard 3-tone sunburst. Begge to er gode å spille på og dekker ganske godt blues og rock. De fleste begynner med en av gitarene, så lettspilte er de. Jeg anbefaler at du prøver dem først og se hva du liker.

Du kan også se på forsterker. De jeg liker best er Roland Cube 30X og VOX AD30VT. Begge har god lyd, den førstere er det litt enklere kontrollere på. Hvis du vil koste på deg litt kan du se på Line 6 Pod XT som du kan koble til stereoanlegget ditt.

Lenke til kommentar

At halsen er tynn betyr vel egentlig ikke at det blir lettere å lære å spille. friolsen lærer kanskje fortere at strengene kan bli dempet om hånda er plassert feil, men det blir mye stress i starten. En venn av meg kjøpte netopp en gibson sg på megatilbud, og den var veldig lettspilt. jeg vet ikke hvordan epiphone sin modell er, men om den er noe i nærheten, så anbefaler jeg den jeg også!

Lenke til kommentar
Epiphone SG kanskje? De har hvertfall en veldig tynn og lettspilt hals. Tynnere enn på straten

9614594[/snapback]

Og relativt lang skala i forhold til en "strat" med 22 bånd, bending blir vanskeligere. Samtidig så er de Epi SG'ene jeg har prøvd utrolig dårlig balansert.

Lenke til kommentar

En el-gitar har uansett så tynn og slank hals at det vil spille svært liten rolle hvor stive fingre man har. Dette trenes raskt opp om man øver. Finn heller en gitar som passer deg i stil og form, dvs. at du kan bære den i en behagelig stilling og at den kan brukes til det du skal spille. Man går sjelden feil med en Strat i så måte.

Lenke til kommentar
Epiphone SG kanskje? De har hvertfall en veldig tynn og lettspilt hals. Tynnere enn på straten

9614594[/snapback]

Og relativt lang skala i forhold til en "strat" med 22 bånd, bending blir vanskeligere. Samtidig så er de Epi SG'ene jeg har prøvd utrolig dårlig balansert.

9618489[/snapback]

Det er ikke spesielt vanskelig med bending på sgen. Skalaen gjør det enklere å spille for sånne som meg med stubby fingre :D

Alle sg'ene tipper litt(gibsonene også), fordi kroppen er lett i forhold til halsen, men så lenge man holder på halsen, så går det jo bra. Nå bør nok trådstarter ta en tur i butikken og sjekke ut hva som passer, men jeg anbefaler SG. Jeg har Epiphone SG G-400 btw

Lenke til kommentar

Takk for mange gode forslag. Burde besøkt en butikk og sett og prøvd ulike modeller. Men når man bor i de mindre urbane strøk, tiden strekker ikke til og gitaren skulle vært bestilt, da er det fint å bruke nett og få gode forslag. Men som de fleste nok har opplevd, det spriker.

Har fortsatt ikke greid å bestemme meg, men her er hva jeg kanskje ender opp med. Kom gjerne med nye synspunkter/forslag.

Epiphone G310 og Roland Cube X20 eller X30.

Lenke til kommentar

De cubene er supre. Ang SG, kanskje du kunne gått for en sg400 i steden? Da får du mahognykropp, limt hals og hippere pickuper. Er vel 700 ekstra eller noe. (jada, vet jeg har den gitaren, men er superfornøyd) Kankjs du skulle sjekke ut musikk store køln?

Epi sg400 + roland cube 20w= 406€ (inkl frakt)

=3122+ 25% moms = 3900 + 100 i tollgebyr = 4000!

tilsvarende på marios.no: 4800 inkl frakt. Kanskje ikke allverdens mye å spare, men litt er det nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...