Gå til innhold

Spørsmålene man får på oppkjøring


Anbefalte innlegg

Syns dette fortjener sitt eget emne. siden mangen kommer sikkert til å få bruk får det.

Fikk sånn ark av kjøreskolen idag om de der Sikkerhetskontroll Bil spørsmålene man får på oppkjøringa, men jeg har ikke peiling på noen av de nesten.

Her her spørsmålene

 

Bremsevæske

Du skal påvise bremsevæskebeholder og vise hva som er riktig væskenivå.

Forklar hva som kan være årsaken til et for lavt nivå.

 

Svar:

for å se bremsevæskebeholderen så må man åpne panseret og finne beholderen. Tror det er en strek hvor væsken bør være over. Hvis væskenivået synker så er det tegn på lekkasje.

 

Kontrollampe

Du skal påvise kontrollampe for tokrets driftbrems, og test om lampen er i orden.

Hvorfår er det så viktig at lampen virker.

 

Svar:

Varsellampen for lekkasje er den samme som for håndbremsen. Så hvis man setter på håndbremsen, så blir lampen testet. Dette er viktig fordi en lekkasje gjør slik at bremsepedalen må trykkes lengre ned og bremsevirkningen blir dårlig og skjev.

 

Bremsekraftsforsterker

Vis hvordan en kontrollerer at bremsekraftsforsterkeren virker.

Forklar konsekvensene hvis den ikke virker.

 

Svar:

Skru av motoren, pump 6-7 ganger på pedalen og hold pedalen inne. Deretter starter du motoren og hvis foten siger inn så fungerer bremsekraftforsterkeren. Konsenkvensene hvis den ikke virker er at det blir tungt å bremse.

Stopplys og baklys

Du skal kontrollere om bremselys og baklys virker.

Hvilket lys skal lyse sterkest hvorfår.

 

Svar:

Be sensor gå ut, start bilen og be sensor se om baklysa funker, når det er gjort trykker du inn bremsene og ber ham se om bremselysa funker. Bremselysene skal lyse sterkest fordi disse skal fange opp oppmerksomheten til bilene bak deg og forberede dem på at du skal bremse.

Bremsevirkning, bil i bevegelse.

Du skal kontrollere bremsevirkning ved å gjennomføre en bremsing med gradvis økende pedalkraft. Fart 30 til 50 km/t

 

Vindusspyler/vinduspussere

Kontroller nivået og påfyllingen for vindussspylervæsken, og kontroller om vindusspylerenn virker. Kontroller om vinduspusserebladene er slitt eller skadet og at vinduspusseren fungerer på de ulike hastighetene.

 

Betjeningsorganer

Beskriv og forklar bruken av følgende betjeningsorganer.

-Defroster og ventilasjonsanlegg

-Bryter for varmetråder i bakrute

-Nødsignallys

-Horn og Lyshorn

 

Lasteevne

Ved hjelp av vognkortet finn ut:

-Hvor mange personer bilen er registrert for

-Hvor mye nyttelast bilen kan ta med

-Hvor tung tilhenger bilen kan trekke

 

Svar:

Se vognkort. HUSK!: Sjåføren telles IKKE som passasjer eller nyttelast, han telles med i vekta på vogna

 

Lysutstyr

Du skal kontrollere at bilens lys virker, og at påvise refleksutstyr.(husk, ryggelys, skiltlys, tåkelys foran og bak)

Kontroller at hovedlyspæra er riktig montert.

 

Dekkdimensjon og lufttrykk

Bruk vognkort for å finne dekkdimensjon.

Kontroller om denne bilen har riktig dekkdimensjon og lufttrykk(lufttrykk står i tanklokk)

 

Mønsterdybde i dekk/skader

Du skal ved hjelp av dekkmåler kontrollere om dekkene på bilen har tilfredstillende mønsterdybde.

Når har vi lovt til å bruke piggdekk.

Påvis eventuelle skader i dekk og felg

 

Styring

Du skal kontrollere om det er unormal dødgang mellom rattet og forhjul.

Hvor stor dødgang er tilatt.

 

Svar:

For å sjekke dødgangen i rattet så må du bare bevege på rattet og holde et øye med hjulet. Normal dødgang er slik at du kan bevege rattet 2-3cm uten at hjulet beveger seg.

 

Styring i fart

Du skal kontrollere om det er unormalt stor dødgang i rattet når du kjører rett frem

Er bilen retningstabil

Har bilen selvoppretningstendens

 

Svar:

Etter å ha lest litt rundt har jeg fått inntrykk av at det er slik dette skal gjennomføres: F.eks rett etter å ha svingt ut av biltilsynet "slipper du opp" rattet litt og lar bilen rette seg opp av seg selv.

 

Servostyring

Du skal peke på servostyringsbeholderen

Kontroller om servostyringen virker.

Hvordan merker du at servostyringen ikke virker underkjøringen

 

 

På forhånd, takk for all svar. :thumbup:

 

Svarene er skrevet av Dkdaffy, og Slupert

Endret av Ally 87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare på noen av disse, men hadde vært fint om noen andre kunne svare på flere slik at vi kan få svar på alle...

 

Bremsekraftsforsterker

Vis hvordan en kontrollerer at bremsekraftsforsterkeren virker.

Forklar konsekvensene hvis den ikke virker.

 

A: Skru av motoren, pump 6-7 ganger på pedalen og hold pedalen inne. Deretter starter du motoren og hvis foten siger inn så fungerer bremsekraftforsterkeren. Konsenkvensene hvis den ikke virker er at det blir tungt å bremse.

 

 

Bremsevæske

Du skal påvise bremsevæskebeholder og vise hva som er riktig væskenivå.

Forklar hva som kan være årsaken til et for lavt nivå.

 

A: Er usikker på denne, men for å se bremsevæskebeholderen så må man åpne panseret og finne beholderen. Tror det er en strek hvor væsken bør være over. Hvis væskenivået synker så er det tegn på lekkasje.

 

 

Kontrollampe

Du skal påvise kontrollampe for tokrets driftbrems, og test om lampen er i orden.

Hvorfor er det så viktig at lampen virker.

 

A: Varsellampen for lekkasje er den samme som for håndbremsen. Så hvis man setter på håndbremsen, så blir lampen testet. Dette er viktig fordi en lekkasje gjør slik at bremsepedalen må trykkes lengre ned og bremsevirkningen blir dårlig og skjev.

 

 

Styring

Du skal kontrollere om det er unormal dødgang mellom rattet og forhjul.

Hvor stor dødgang er tilatt.

 

A: For å sjekke dødgangen i rattet så må du bare bevege på rattet og holde et øye med hjulet. Normal dødgang er slik at du kan bevege rattet 2-3cm uten at hjulet beveger seg.

Endret av Slupert
Lenke til kommentar

ofcourse trekker det ned, men er laaangt fra strykgrunn, vil tippe at å ikke svare på dette vil vel kanskje telle som en 2'er feil, eventuelt 5~15 ener feil(som du kan ha maange av) hos en "gjennomsnitts"-sensor...

 

Men er jo ikke akkurat som om dise spørsmåla er noe problem da, er jo bare å gå igjennom dem engang, så ligger jo svaret nesten i spørsmålet, hvertfall ett greit basis svar....men såklart, jo mer du kan og jo mer du greier ut om det, jo bedre er det;)

 

edit: om noen her skal kjøre opp i hønefoss/Gol....sensorene der oppe er kjent for å være siiinnsykt slække med disse spørsmåla, sjangsen for å i det hele tatt få et spørsmål er vel 50% :p

 

edit 2: bare for å bidra litt:P

 

Stopplys og baklys

Du skal kontrollere om bremselys og baklys virker.

Hvilket lys skal lyse sterkest hvorfår

 

a: Nå har ikke jeg gjennomgått noe enda, men enhver tulling burde klare dette :)

Be sensor gå ut, start bilen og be sensor se om baklysa funker, når det er gjort trykker du inn bremsene og ber ham se om bremselysa funker. Bremselysene skal lyse sterkest fordi disse skal fange opp oppmerksomheten til bilene bak deg og forberede dem på at du skal bremse.

 

Godt mulig dette ikke er fyldig nok, men nå har du hvertfall susa deg gjennom det:P

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Lasteevne

Ved hjelp av vognkortet finn ut:

-Hvor mange personer bilen er registrert for

-Hvor mye nyttelast bilen kan ta med

-Hvor tung tilhenger bilen kan trekke

 

svar: Se vognkort ;) HUSK!: Sjåføren telles IKKE som passasjer eller nyttelast, han telles med i vekta på vogna

 

edit: bare en liten ting angående det spørsmålet om bremseveske, om jeg ikke husker feil skal man nevne 2 grunner til at bremseveske nivået kan synke, den ene er lekkasje, men den andre husker jeg ikke...slitasje kanskje?

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Styring i fart

Du skal kontrollere om det er unormalt stor dødgang i rattet når du kjører rett frem

Er bilen retningstabil

Har bilen selvoppretningstendens

 

svar: etter å ha lest litt rundt har jeg fått inntrykk av at det er slik dette skal gjennomføres: F.eks rett etter å ha svingt ut av biltilsynet "slipper du opp" rattet litt og lar bilen rette seg opp av seg selv.

 

Edit: beklager dobbeltposting

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er min oversikt over spørsmålene man kan få, og mine forsøk på å svare på dem. Beklager om det blir dobbelt opp noen steder. For øvrig fant jeg en god referanse her: http://www.vilbo.info/

 

Kanskje denne tråden skulle vært sticky?

 

Kort nr. 1

Utfør og forklar kontroll av hjul:

  • Dekkdimensjon
  • Mønsterdybde
  • Skader på dekk/felg
  • Lufttrykk

Svar:

Dekkdimensjonen: Kan finnes som en kombinasjon bokstaver/tall, for eksempel 185/60 R 14 82 H, på siden av dekket.

 

Mønsterdybden: Skal være minst 1,6 mm for sommerdekk og minst 3,0 mm for alle typer vinterdekk. Tror man skal måle det med et spesielt instrument.

 

Skader på dekk og felg: Antar man bare skal inspisere visuelt :)

 

Lufttrykk: Kontaktflaten mellom dekk og veibane skal være helt flat. Bøyer den innover, er det for lite lufttrykk, buler den utover (en U) er det for høyt (skal man måle?)

 

Nærmere forklaring på dekkdimensjonen (men tror ikke du må kunne alt for å få godkjent):

 

185 er dekkbredden i millimeter

60 er forholdet mellom sideveggens høyde og dekkbredden i prosent

R er dekkoppbyggingen, her står det for radial

14 er felgdiameter i tommer

82 er belastningsindeks (Load Index), minimum LI som dekke må klare skal stå i vognkortet

H er hastighetsindeks.

 

De ulike hastigetskodene er som følger:

N 140

P 150

Q 160

R 170

S 180

T 190

H 210

V 240

W 270

Y 300

ZR 240

 

 

Kort nr. 2

Forklar og påvis kontroll av lys:

  • Alle lys/reflekser virker og ikke er skadet
  • Forskjell mellom stopplys og baklys

Svar:

Skru på alle lys (ikke samtidig :p) og se at de virker (noen lys, som bremselys, må du få sensor til å aktivere for deg mens du inspiserer)

 

Stopplys lyser kun når du bremser, baklys er på hele tiden når kjørelyset er på. Stopplyset skal være sterkest.

 

Kort nr. 3

Påvis, kontroller og forklar:

  • Bremsevæske, årsak til lavt væskenivå
  • Kontrollampen for tokrets bremseanlegg

Svar:

Kontrollere bremsevæskenivå, mellom maksimum og minimum nivå (hvordan måler man dette?). På noen nyere biler kan man ikke kontrollere visuelt, bare elektronisk.

 

Årsaken til bremsevæske kan være lekkasje eller normal slitasje. Hvis man taper mye bremsevæske på kort tid er det sannsynligvis første.

 

Kort nr. 4

Forklar og kontroller styring:

  • Dødgang mellom ratt og hjul
  • Servostyring (virkning/tetthet)

Svar:

Dødgangen skal være veldig liten, altså skal hjulene dreie så snart man vrir på rattet.

 

Rattet skal være lett å vri som følge av servostyringen. Når man starter motoren skal man kunne kjenne et "tilslag" på rattet som følge av servostyringen.

 

Kort nr. 5

Utfør og forklar kontroll av:

  • Vindusviskere (funksjon/tilstand)
  • Vindusspyleranlegg (funksjon/nivå)

Svar:

Skru på vindusviskerne og vindusspylerne og se om de gjør jobben sin :) Forklar hva de gjør.

 

Kort nr. 6

Forklar og vis kontroll av:

  • Bremsekraftforsterker
  • Tetthet i bremseanlegg

Svar:

Bremsekraftforsterkeren gjør det lettere å bremse bilen. Når man starter bilen med bremsen inne skal den sige inn, da virker bremsekraftforsterkeren.

 

Bremsen skal gi fast motstand under hele bremsingen, og ta kraftigere dess hardere du trykker på pedalen. Det skal være veldig kort pedalvandring før den virker, og den skal tåle trykk opp til 100 kilogram (ikke nødvendig å teste akkurat det :p ).

 

Kort nr. 7

Påvis:

  • Hvor mange personer bilen er registrert for
  • Hvor stor nyttelast bilen er registrert med
  • Hvor stor henger bilen kan lovlig trekke

Svar:

Alt står i vognkortet :) Bruk det sammen med reglene om hvor mye vekt man lovlig kan trekke i klasse B:

Maksimum 3500 kg totalt, kan trekke over 750 kg bare hvis bilen veier minst samme som hengerens tillatte maksimalvekt.

 

Kort nr. 8 og 12

Vis og forklar:

  • Defroster- og ventilasjonsanlegg
  • Varsellampene på instrumentpanelet

Svar:

Hvis du er usikker på noe av dette kan du slå opp i bilens instruksjonsbok. Med defroster og ventilasjon mener man avisingen til vindu foran og bak (foran ved hjelp av varmluft, bak ved hjelp av varmetråder), og lufteanlegget inne i bilen (du vet, disse småe sprekkene som det kommer varm/kald luft ut av :) ).

 

 

Kort nr. 9

Forklar og påvis:

  • De enkelte væskebeholdere i motorrommet
  • Hva kan lavt væskenivå føre til

Svar:

Væskebeholdere til bremsevæske, olje, kjølevæske. Slå opp i bilens instruksjonsbok om du er usikker.

 

Kort nr. 10

Vis og forklar

  • At nærlyset virker, og forklare hvordan lyset lyser på vegen
  • Bryteren for varmetrådene i bakruten
  • Betjening av evt. viskere på bilens bakrute

Svar:

Skru på bilen, skru på nærlys, gå ut og se at de fungerer.

 

Hvis du er usikker på betjening kan du se i bilens instruksjonsbok.

 

Kort nr. 11

  • Forklar hva som menes med bilens selvopprettings-tendens, og gjennomfør en kontroll av om dette er i orden

Svar:

Rattet skal rette seg selv opp om du slipper det. Kontrolleres ved at du kjører, vrir på rattet og slipper det (få gjerne sensor til å hjelpe deg med å finne egnet sted).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg fikk var et annet enn de jeg hadde forberedt meg på, var no ala dette:

 

"Finn hastighetskoden på dekket, og sjekk dekktrykk med øyemål"

 

Svarte bare "Hastighets koden er bokstaven som står etter tyngekoden, på denne bilen er fartskoen "Q"!" Deretter bare kikke jeg litt på dekka, sa de lå fint på asfalten :p og at det hverken var for lite eller for mye luft(her kan man sikkert nevne litt om slitasje skader og lignende ved å ha for mye og for lite luft, samt man burde vel si hvordan dekket ser ut når det har for lite/mye luft).

 

Etterpå spurte han hvor jeg kunne finne info om hvilken fartskode bilen var godkjent for, da bare sa jeg at det ser du i vognkortet. På lappen står det "Grei besvarelse" eller noe(han skriver litt rart) om det spørsmålet :p så anbefaler at dere fyller ut litt :)

Lenke til kommentar
Bremsevæske

Du skal påvise bremsevæskebeholder og vise hva som er riktig væskenivå.

Forklar hva som kan være årsaken til et for lavt nivå.

 

Svar:

for å se bremsevæskebeholderen så må man åpne panseret og finne beholderen. Tror det er en strek hvor væsken bør være over. Hvis væskenivået synker så er det tegn på lekkasje.

 

Du må ikke TRO at det er en strek der væsken skal være over, det ER det.

 

Kontrollampe

Du skal påvise kontrollampe for tokrets driftbrems, og test om lampen er i orden.

Hvorfår er det så viktig at lampen virker.

 

Svar:

Varsellampen for lekkasje er den samme som for håndbremsen. Så hvis man setter på håndbremsen, så blir lampen testet. Dette er viktig fordi en lekkasje gjør slik at bremsepedalen må trykkes lengre ned og bremsevirkningen blir dårlig og skjev.

 

Varsellampen tennes hver gang man vrir om tenningen fordi man hver eneste gang skal vite at varsellampen virker (at pæren ikke er gåen). Man setter på brekket, lampen testes, og man sier at "det er greit". Hvis lampen ikke virker, og det er noe galt med bremsene, står man i fare for at enten en eller null bremsekretser virker, og det vil ende med katastrofe.

 

Stopplys og baklys

Du skal kontrollere om bremselys og baklys virker.

Hvilket lys skal lyse sterkest hvorfår.

 

Svar:

Be sensor gå ut, start bilen og be sensor se om baklysa funker, når det er gjort trykker du inn bremsene og ber ham se om bremselysa funker. Bremselysene skal lyse sterkest fordi disse skal fange opp oppmerksomheten til bilene bak deg og forberede dem på at du skal bremse.

 

Jeg er kanskje litt sær, men oppkjøring er "din" mulighet til lappen og "din" eksamen, så såfremt det er mulig at du selv kan utføre oppgavene, skal du helst ikke be sensor om å delta.

Det jeg er kjent med, er at man i denne oppgaven skal vise hvordan alle lys bak på bilen fungerer, og dermed litt mer enn baklys og stopplys.

 

Først vrir du om nøkkelen et hakk, ikke start motoren. Da kommer baklysene på automatisk. Sjekk SKILTLYS. Ta opp brekket. Bremselys fungerer (sjekk alle tre). Sett bilen i revers, ryggelys fungerer. Blink til høyre, det fungerer, blink til venstre, det fungerer. Sett på nødlys-knappen. Det fungerer. Sett så på langlys/tåkelys bak (hvis bilen er utstyrt med det).

 

 

Bremsevirkning, bil i bevegelse.

Du skal kontrollere bremsevirkning ved å gjennomføre en bremsing med gradvis økende pedalkraft. Fart 30 til 50 km/t

 

Ja. Du kjører ut av parkeringsplassen, har nogenlunde fart, og bremser. SLIPP RATTET. Bremser bilen rett? Hvis den gjør det, sier du at bremsevirkningen er perfekt. Så kan sensor spørre: Men hva hadde vært gale om bilen hadde blitt dradd mot den ene siden? Da svarer du: Da er det selvfølgelig den ene bremsekretsen som er gåen, for biler er utstyrt med to bremsekretser: Begge går på forhjulene, så har du en på hvert bakhjul, så det er et av hjulene som ikke blir bremset med. Perfect.

 

Vindusspyler/vinduspussere

Kontroller nivået og påfyllingen for vindussspylervæsken, og kontroller om vindusspylerenn virker. Kontroller om vinduspusserebladene er slitt eller skadet og at vinduspusseren fungerer på de ulike hastighetene.

 

Du åpner panseret, peker på vindusspylervæskebeholderen, og det er mest sannsynlig bare et rør, og ikke noe "minimum/maximum", så det er ikke mulig å finne ut hvor mye som er i. Du går inn i bilen, spruter vindusspylervæske på framrute og bakrute og finner ut at "det var vindusspylervæske". Så kontrollerer du viskerene på alle trinn og på automatisk og husk å test bakruteviskeren i tillegg.

 

Betjeningsorganer

Beskriv og forklar bruken av følgende betjeningsorganer.

-Defroster og ventilasjonsanlegg

-Bryter for varmetråder i bakrute

-Nødsignallys

-Horn og Lyshorn

 

Dette er vanskelig å forklare, men alt dette er på midtpanelet. Defroster fungerer på rutene, og du "ser" ikke at rutene tiner. Det eneste du hører er en vifte som begynner å dure. Ventilasjonsanlegg. Du har varme i ræven, du har varme i ræven til pasasjeren, du kan tvinge luften på beina, midt på deg eller mot fjeset, du kan stille temperatur og du kan velge sirkulasjon (hvis du skal inn i tuneller, og hindre at det kommer eksos inn i bilen). Nødsignallys -> kontroller alle seks blinklys.

 

Lasteevne

Ved hjelp av vognkortet finn ut:

-Hvor mange personer bilen er registrert for

-Hvor mye nyttelast bilen kan ta med

-Hvor tung tilhenger bilen kan trekke

 

Svar:

Se vognkort. HUSK!: Sjåføren telles IKKE som passasjer eller nyttelast, han telles med i vekta på vogna

 

Se hvor mange personer bilen er registrert for. Er det fem, så er fire pasasjerer med i nyttelasten. Dette utgjør ca 300 kilo (75 pr person). Da kan man trekke nyttelast - 300 kilo hvis bilen er full av folk.

 

Du skal i tillegg gjøre rede for hvor tung tilhenger bilen kan trekke når tilhengeren ikke har bremser, og hvor tung tilhenger bilen kan trekke når tilhengeren har bremser. Sensor spør: Hvordan vet man om tilhengeren har bremser? Da svarer du bråkjekt: "Man ser om tilhengeren har håndbrems!!" (ikke si at du må bøye deg ned, se inn i hjulet og alt slikt). Perfect.

 

Lysutstyr

Du skal kontrollere at bilens lys virker, og at påvise refleksutstyr.(husk, ryggelys, skiltlys, tåkelys foran og bak)

Kontroller at hovedlyspæra er riktig montert.

PARKLYS! BLINKLYS (alle seks)! NØDLYS! LANGLYS! BREMSELYS!

 

Dekkdimensjon og lufttrykk

Bruk vognkort for å finne dekkdimensjon.

Kontroller om denne bilen har riktig dekkdimensjon og lufttrykk(lufttrykk står i tanklokk)

 

---> Vognkort

---> Klistrelapp på innsiden av dør

---> Instruksjonsbok

 

Se først i vognkortet. Kontrollér på dekket på utsiden. Der står det et langt nummer med noen skråstreker og bokstaver. Hvis det IKKE samsvarer spør sensoren om hvorfor i alle dager du kjører rundt med disse dekkene. Jo, svarer du, fordi klisterlappen som er på innsiden av døren tillater det. For der står nemlig den dekkdimensjonen du kjører rundt med, og den er godkjent. Der står også hvilket lufttrykk du skal ha i framdekk og hvilket lufttrykk du skal ha i bakdekk. Du skrur av ventilen, får utdelt en liten måler, stapper den inn fort (og BEINT, ellers tapper du luft) og du leser av. Er den innenfor verdiene? Kjekt, Perfect.

 

Hvis du er litt skjelven og redd for å tappe luft, kan du be om å få ta det muntlig. Om jeg får det på min oppkjøring sier jeg bare helt ærlig: "Jeg har legeerklæring på at jeg skjelver, det er kaldt og jeg kommer til å tappe luft, kan vi ta den muntlig istedet?" eller "Kan vi ikke stikke innom en bensinstasjon, der man kan fylle luft i tillegg til å måle? Mye sikrere, så slipper vi stå her og tappe luft fra dekket!" Sensor vil være strålende fornøyd, for de vil ikke stå ute i regnet og kulden de heller. De er mennesker som oss andre, tro det eller ei.

 

Mønsterdybde i dekk/skader

Du skal ved hjelp av dekkmåler kontrollere om dekkene på bilen har tilfredstillende mønsterdybde.

Når har vi lovt til å bruke piggdekk.

Påvis eventuelle skader i dekk og felg

 

Start bilen, ta den i fri, ta nesten full sving mot venstre side så dekket på din side kommer langt ut og mønsterdybden blir lett å måle. Så ber du sensor komme bort til det ene dekket og viser han om felgen eller gummien har åpenbare skader / rifter og sår, og er samtidig klar på at du tar en visuell inspeksjon og et dekk som eksempel for å vise han. Når du har påvist at det er ingen skader, måler du mønsterdybden. Minimum 1,6 mm på sommerdekk og minimum 3 mm på vinterdekk. Du stikker en utdelt mønsterdybdeting inn mellom mønsteret på dekket og leser av. Les av på MILLIMETER, ikke tommer. Det er ingen maxgrense på mønsterdybde. Det er krevd at man skal ha vinterdekk fra og med 1. nov til første helg etter påske. Ta så en rask kikk på de andre dekkene, sett deg inn i bilen og si at dette så jo veldig bra ut!

 

Styring

Du skal kontrollere om det er unormal dødgang mellom rattet og forhjul.

Hvor stor dødgang er tilatt.

 

Svar:

For å sjekke dødgangen i rattet så må du bare bevege på rattet og holde et øye med hjulet. Normal dødgang er slik at du kan bevege rattet 2-3cm uten at hjulet beveger seg.

 

FEIL.

Prosedyre: Sett bilen i fri, start motoren, gå ut av bilen og si til sensor at du er nødt til å ha en ekstramann, fordi du bare klarer å se et hjul når du vender på rattet, så han er nødt til å følge med på dine armbevegelser og følge med på hjulet. Vri på rattet først til du ser dekket beveger seg, før du roer deg ned og bare beveger det så forsiktig du bare klarer. Det du er ute etter å sjekke er om du klarer å vende på rattet UTEN at hjulet gir utslag. Klarer du det, har du dødgang (slark). Normal dødgang på førerskolebiler er NULL. Ingen dødgang! Du skal såvidt vende rattet, og hjulet skal gi utslag. Det du babler om, er at det er MAX 2-3 cm dødgang. Det er fordi dette er en slitedel, som blir slitt med årene. Kjøper du god gammel bruktbil kan det være dødgang, men aldri over 2-3 cm. Ikke fremstå som en idiot og vend MASSE på rattet og si til sensor: "Åja, jadda!! masse fin dødgang her.. er jo 2-3 cm!! Perfekt! Masse masse fin dødgang! Ypperlig!". Dødgang er nemlig no good! så ha begrep om hva du preiker om.

 

Styring i fart

Du skal kontrollere om det er unormalt stor dødgang i rattet når du kjører rett frem

Er bilen retningstabil

Har bilen selvoppretningstendens

 

Svar:

Etter å ha lest litt rundt har jeg fått inntrykk av at det er slik dette skal gjennomføres: F.eks rett etter å ha svingt ut av biltilsynet "slipper du opp" rattet litt og lar bilen rette seg opp av seg selv.

 

Som sagt før, du skal ikke "ha inntrykk av". Du skal vite. Ikke kom på en førerprøve og si at "Jeg TROR jeg skal..". Vær bestemt, ikke vær usikker!

Du kjører fremover i beskjeden fart og bare vingler litt forsiktig på rattet. Klarer du å vende på rattet UTEN at bilen gir utslag? Isåfall er det dødgang, og no good. Hvor mange cm dødgang kan man ha? 2-3 cm, flotters. I tillegg skal du teste selvopprettingstendensen ja. Denne benytter du deg av tusen ganger uten å vite det. Du vender bilen og slipper rattet. Enkelt ;)

 

 

Servostyring

Du skal peke på servostyringsbeholderen

Kontroller om servostyringen virker.

Hvordan merker du at servostyringen ikke virker underkjøringen

 

 

Sett bilen i fri, vend rattet til den ene siden, bruk kraft. Vanskelig? Hold posisjonen på rattet og vri om tenningen. Gir rattet etter? blir det lettere å vende rattet? Servoen fungerer. Servostyringsbeholderen på min bil og førerskolebil er langt fremme (Nærme deg når du ser oppi panseret) og litt mot venstre. Du merker at Servo ikke fungerer når du skal vende bilen og det blir jævlig tungt å vri om rattet.

 

 

Sånn. Beklager at innlegget ble krasst, men det er viktig å være bestemt og ikke synke sammen og si "em.. atte.... jeg TROR atte..." for da merker sensor at du ikke har peiling. Vær bestemt. Sensor sier ikke noe "Bra besvarelse" eller noenting uansett. Han holder kjeft og sier før du starter at alt er en helhetlig vurdering. Så du får ingen hint om du har svart rett eller feil, så benytt sjangsen til å få en god start, vis at du har peiling og kjør på;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...