Mads-b Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Så var det egentreningsperiode igjen, VK2. Siden jeg har løpt orientering i 10 år nå, og har sparket på ting i 3 år, føler jeg at overkroppen kunne ha hatt godt av en intensivmåned. Så, jeg har ikke peil på hvordan jeg kan øke maksstyrken/øke muskelmassen mest mulig på denne måneden. Tenkte jeg skulle bruke den best mulig. Planen var å trene kun overkroppen. Jeg trener beina mandag og onsdag, så de dagene er opptatte. Resten er ledig. Tips jeg trenger: Hvor ofte? Vet ikke om jeg gidder å trene på søndager, men resten er greit. Jeg disponerer treningsstudio via skolen, og kan bruke dette mandag-fredag. Hvilke øvelser, og hvor mange reps? Hvordan kan jeg sjekke fremgang? Hvor lenge bør jeg trene hver dag? Ser frem til gode svar. Og en ting til: Jeg ser med skepsis på alt hvitt pulver.. Endret 1. oktober 2007 av Mads-b Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Vil du bli sterkere - fokuser på baseøvelser. Øktene bør ligger på ca 1 time. Fremgang sier seg vel selv - du ser jo når du klarer å løfte mer. Tren med progresjon (øk vektene litt hver uke). Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Du kan ikke anbefale øvelser og antall for maksimal økning? Har ikke noe imot å slite litt altså Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Når det gjelder hvilket eksakt antall repititsjoner og sett som fungerer best for optimal styrkeøkning, varierer jo dette selvsagt fra person til person. Alle responderer forskjellig på trening. Men selvsagt finnes det program rettet mot spesifikke mål. Du kan f.eks ta en titt på 5x5 powerbuilding. http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=10 Eventuelt sjekk ut RYP hos tn.no http://www.tn.no/artikler.aspx?id=106 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Men selvsagt finnes det program rettet mot spesifikke mål. Du kan f.eks ta en titt på 5x5 powerbuilding. http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=10 5x5 powerbuilding? Det du linker til er den gode gamle versjonen av 5x5 utviklet av Glenn Pendlay og Mark Rippetoe. 5x5 powerbuilding er et program Iform.no har laget. Å kalle iforms versjon for 5x5 blir for drøyt. Der har de bare en øvelse med 5x5 på konstant vekt. Det orginale 5x5-programmet er far more avansert med forskjellig måte å bygge opp settene på fra trening til trening osv. Les om de to forskjellige programmene i ca. 5 min, så ser man det enorme forskjellen. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Sorry, my bad. Går litt fort i svingende av og til. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Noe a'la denne? http://www.iform.no/pub/art.php?id=636 Men det er så fryktelig få øvelser i programmene som er lagt frem! Noen som kan liste opp gode øvelser jeg kan ta treningsdagene for å gå over alle musklene og få et godt og langt program? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Noe a'la denne? http://www.iform.no/pub/art.php?id=636 Men det er så fryktelig få øvelser i programmene som er lagt frem! Noen som kan liste opp gode øvelser jeg kan ta treningsdagene for å gå over alle musklene og få et godt og langt program? 9614447[/snapback] Det er noe av poenget. Baseøvelser aktiverer veldig store deler av kroppen samtidig, ergo er det ikke nødvendig å drive med mange små isolasjonsøvelser. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvis du er litt ny til trening er ikke 5x5 programmet for deg. Prøv heller RYP. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Men det er så fryktelig få øvelser i programmene som er lagt frem! Noen som kan liste opp gode øvelser jeg kan ta treningsdagene for å gå over alle musklene og få et godt og langt program? 9614447[/snapback] Du har mer enn nok med knebøy, markløft, roing, skråbenk og skulerpress. Dips og chins kan legges på hvis du føler at det er for lite med de øvelsene jeg skrev opp. Hvis du skal trene i 5 uker anbefaler jeg å begynne forholdsvis lett og trappe opp vektene hele veien. Hvor mange dager i uka har du planer om å trene? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Men selvsagt finnes det program rettet mot spesifikke mål. Du kan f.eks ta en titt på 5x5 powerbuilding. http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=10 5x5 powerbuilding? Det du linker til er den gode gamle versjonen av 5x5 utviklet av Glenn Pendlay og Mark Rippetoe. 5x5 powerbuilding er et program Iform.no har laget. Å kalle iforms versjon for 5x5 blir for drøyt. Der har de bare en øvelse med 5x5 på konstant vekt. Det orginale 5x5-programmet er far more avansert med forskjellig måte å bygge opp settene på fra trening til trening osv. Les om de to forskjellige programmene i ca. 5 min, så ser man det enorme forskjellen. 9614316[/snapback] Den gode gamle versjonen er utviklet av Bill Starr Glenn Pendlay og Mark Rippetoe sitt program bygger på dette, bare med litt variasjoner. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Du har mer enn nok med knebøy, markløft, roing, skråbenk og skulerpress. Dips og chins kan legges på hvis du føler at det er for lite med de øvelsene jeg skrev opp. Hvis du skal trene i 5 uker anbefaler jeg å begynne forholdsvis lett og trappe opp vektene hele veien. Hvor mange dager i uka har du planer om å trene? 9624328[/snapback] Jeg kan ikke trene beina i egentreningsperioden, da jeg har utmattelsesøkter på dem mandag og onsdag Planer om å trene 2/3 dager i uka i tillegg til kamptreningene mine. Endret 4. oktober 2007 av Mads-b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå