mbst Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Det er en ting med klokka mi jeg ikke klarer å begripe. Hva er / brukes Tachymeter til? Tenker da på den skalaen som står langs ytterkanten av urskiva på bildet under. Den går mot klokka, anslagsvis logaritmisk skala. Begynner på 60 klokka 12, går opp til 350 på 10/12 omdreining. I ordboka finner jeg følgende: "avstands- og høydemåler". Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Såvidt jeg vet brukes den skalaen for å telle ned hvor mange minutter du har igjen på surstofftanken hvis du bruker klokka til dykking. I de fleste tilfeller stiller du den på 12:00 og skrur tilbake ønsket antall minutter. Når klokka så blir 12:00 igjen er det på tide å komme seg opp til overflaten. Men hvis denne skalaen ikke sammenfaller med minutter kan det være noe helt annet. Ser på bildet at det ikke er tilfelle her. Muligens det bare er "pynt" for å få den til å se ekstra barsk ut? Rettelse: Gravde frem den gamle klokka mi som også har en slik tachymeter-skala i tillegg til en nedtellings-skala. Tok visst litt feil av de to i farten. Såvidt jeg har regnet ut kan du måle antall km/t du beveger deg i hvis du starter målingen når sekundviseren står på 12 og så merker hvor den står når du har forflyttet deg nøyaktig 1 kilometer. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 mbst: Var det bra nok svar på spørsmålet ditt? Fant det her: http://www.righttime.com/rt/quest.htm WHAT IT DOES The tachymetre scale can be used to compute many things but it's primary purpose is to compute a speed after noting how long it takes to travel a fixed distance (e.g. one mile or kilometer). The dial is a logarithmic scale which computes the function: Tachymetre Dial = 3600 / Elapsed Time in Seconds The scale is valid for all elapsed times from 7.2 seconds to 60 seconds. If the duration of the event is outside this range, then the answer on the dial is invalid. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Jepp, flotte svar ! Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Fordi jeg er så jævla nørd, så skal du få litt ubrukelig informasjon også. Tachytita er et gresk ord for hastighet. Tachyons: Relativistic mass equation Rel`a*tiv*ist"ic mass e*qua"tion, n. (physics) an equation expressing the mass of an object as a function of its velocity: as the velocity v of an object increases, its mass m increases from its rest mass m0 according to the equation: m = m0/root{1 - v^{2}/c^{2}} where c is the speed of light in a vacuum. If the speed of an object were to become equal to that of light, it can be seen that the mass would be infinite, from which it follows that nothing can accelerate up to or beyond the speed of light. [PJC] Note: The theoretical possibility that there are particles which always move faster than light cannot at present be disproved and is not denied by this equation; in such a case, the relativistic mass equation asserts that such particles can never decelerate to or below the speed of light. Such hypothetical particles are referred to as tachyons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå